Vietnam chystá pompézní veřejné zakázky. Napříč zemí hodlá vybudovat dálnici o délce 2 500 kilometrů. V Hanoji má vzniknout jedno z největších letišť Asie, v Ho Či Minově Městě zase moderní metro. Šancí pro investory je také chystaná výstavba bytů, kterých má zatím lidnatá země akutní nedostatek.
Spíše než dálnice jsou typická rýžoviště. Vietnam je druhým největším vývozcem rýže na světě.
Autor: Shutterstock
Vietnam se modernizuje. V současnosti se vláda zaměřila hlavně na rozvoj dopravní infrastruktury. Právě v této oblasti se tak skýtají momentálně velké investiční příležitosti. „Vietnam připravuje například výstavbu dálnice od hranic Číny až do Ho Či Minova Města na jihu země, to je zhruba 2 500 kilometrů. Ta bude víc jak z poloviny osmiproudová, jinak čtyřproudová,“ říká předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter. Projekt zaštítila Světová Banka investicí v objemu 35 miliard dolarů, podílejí se i některé velké evropské banky.
Letištěm má projít 80 milionů pasažérů ročně
|AUTA SE ZATÍM PRODÁVAT MOC NEVYPLATÍ|
|Dalším slibným odvětvím by v lidnatém Vietnamu měl být logicky prodej aut. Bohužel tomu tak zatím není. I když by se zdálo, že pozvolna bohatnoucí městská střední třída obyvatel bude dobrým cílem pro prodejce aut, ze zahraničí se jich dováží do Vietnamu zatím relativně málo. Například z České republiky je to jen několik kusů ročně. Zvláštností Vietnamu jsou totiž velmi vysoké ceny aut. Tamější vláda uměle chrání domácí, ne příliš rozvinutý automobilový průmysl, a dovozce zatěžuje cly a různými omezeními. „Kvůli nízké poptávce po autech, která je záměrně omezovaná uměle udržovanými vysokými cenami, však stejně nemohou místní výrobci aut realizovat úspory a snižovat výrobní náklady. Vietnamský automobilový průmysl se tak prozatím nachází v začarovaném kruhu,“ říká David Jarkulisch z české ambasády v Hanoji. Mnozí odborníci se domnívají, že lepší metodou než je tento protekcionismus by byla naopak podpora poptávky. Rostoucí odbyt by pak pomohl i domácímu průmyslu k modernizaci. „Vietnamská vláda však o úspěšnosti tohoto investičního modelu není prozatím přesvědčena a minimálně v nejbližších deseti letech bude poptávku po automobilech dále omezovat a udržovat uměle vysoké ceny,“ konstatuje David Jarkulisch.|
Nový plán počítá také s rozsáhlou modernizací stávajících letišť a s vybudováním jednoho nového. Do roku 2012 tak bude mít Vietnam celkem deset mezinárodních letišť. Onen nový letecký přístav vznikne přímo v hlavním městě Hanoji. Jde o obří projekt za osm miliard dolarů. Výstavba má začít v únoru příštího roku. Cílem je, aby letiště využilo ročně 80 milionů cestujících a jeho konečná kapacita by měla být 1 096 odbavených letů denně. Tím by se zařadilo mezi největší letiště v Asii.
Vietnam myslí i na městskou dopravu. V Ho Či Minově Městě připravuje výstavbu metra a počáteční investice se odhaduje na 1,2 miliardy dolarů. Metro bude zčásti i nadzemní. Také Hanoj připravuje stavbu nadzemního kolejového přepravního systému se 17 terminály.
Zem a vzduch má doplnit i voda. Vietnam, přestože je přímořským státem s členitým pobřežím a velká část nákladní dopravy přichází po moři, nemá příliš dobré přístavy. „Aktuálně jich má 150, ty však většinou nesplňují standardy pro objemnější mezinárodní nákladní přepravu,“ říká Luboš Marek, vedoucí kanceláře CzechTrade v Ho Či Minově Městě. Během příštích deseti let podle něj počítá východo-asijská země s výstavbou přístavů za 20 až 24 miliard dolarů.
Jen deset metrů na člověka**
Vedle dopravy je dalším oborem, který zřejmě ve Vietnamu zažije nebývalý boom, také stavebnictví. Nejde jen o velké projek-ty v oblasti energetiky, růst má také bytová výstavba. Průměrná obytná plocha ve Vietnamu na jednoho obyvatele totiž v současnosti činí pouhých 10,2 m2, což je například jen polovina oproti sousední Číně. Do roku 2020 má proto ve Vietnamu přibýt 364 milionů m2 bytů. To představuje další investice přibližně za 36 miliard dolarů.