Provozovatel vídeňského veletržního centra nevnímá Brno jako konkurenci
Společnost Reed Exhibitions patří s 500 veletrhy uspořádanými ročně ve 38 zemích k největším pořadatelům těchto akcí na světě. Její zájmy ve střední Evropě včetně Česka zastupují rakouské společnosti Reed Exhibitions Messe Wien a Salzburg. Týdeník EURO hovořil s ředitelem pro marketing a země střední a východní Evropy Reed Exhibitions Messe Wien Matthiasem Limbeckem o současnosti a budoucnosti veletrhů.
EURO: O 21. století se mluví jako o století internetu. Nebojíte se ztráty významu veletrhů? LIMBECK: Osobní vyzkoušení výrobku či kontakt se zástupci dalších firem z branže v podobě, jaká je možná během veletrhu, nelze nahradit. To se jednoznačně prokázalo i během posledních let, kdy se internet rozšířil téměř do všech oblastí lidského života. Internet je naopak výborné doplňkové médium, které odborný veletrh jako marketingový nástroj celoročně doprovází.
EURO: Jak se projevuje současná napjatá situace ve světovém hospodářství na zájmu o veletrhy? LIMBECK: Odborné veletrhy představují určitou platformu jednotlivých odvětví, a slouží tak jako výborný hospodářský barometr. A opačně: hospodářská situace má přirozeně vliv na zájem o veletrhy, nicméně kolísání tohoto zájmu se drží v jistých hranicích. Jak ukázala minulost, veletrhy dokážou případnou recesi dobře přestát. To potvrzují i výsledky loňského roku, který s 10 655 vystavovateli z padesáti zemí a více než 916 tisíci odborných návštěvníků patří k nejlepším v historii naší společnosti navzdory tomu, že krize začala vlastně již loni.
EURO: V Německu a v Rakousku jsou často vlastníky veletržních areálů státní nebo jiné veřejné společnosti. Je to správné? LIMBECK: Naše společnosti jsou čistě soukromé a na dobu konání veletrhu si infrastrukturu pronajímají. To nám zaručuje vysokou míru pružnosti, pokud jde o místo konání veletrhu. Přitom zároveň provozujeme ve Vídni veletržní centrum od roku 2000, kdy jsme získali souhlas k převzetí vídeňských veletrhů, které byly v té době ještě ve vlastnictví státu. Naše zkušenost říká, že privatizace byla přinejmenším pro Vídeň správným krokem. Nicméně hlavní koncepcí každého provozovatele veletržních prostor, ať už jde o státní nebo soukromou společnost, musí být ekonomická efektivnost.
EURO: Jaké aktivity a zájmy má Reed Messe v Česku? LIMBECK: Díky výhodné zeměpisné poloze Vídně zaměřujeme řadu našich odborných veletrhů na oblast střední a východní Evropy. Česko patří také k zemím s nejsilnější účastí jak na straně vystavovatelů, tak návštěvníků. Také nesmíme zapomenout na veletrh Aquatherm konaný v Praze. Ten je největším a nejvýznamnějším mezinárodním odborným veletrhem v oblasti vytápění, ventilací a dalších prvků technického vybavení budov v Česku. Každý rok se koncem listopadu v Praze Holešovicích sejde asi pět stovek vystavovatelů z patnácti zemí a čtyřicet tisíc návštěvníků. Pořadatelem pražského Aquathermu je česká společnost Progres Partners Advertising, nicméně vlastníkem této značky je naše společnost a veletrhy s tímto označením se konají v dalších zemích včetně například Slovenska a Ruska.
EURO: Pouhých 120 kilometrů severně od Vídně se nachází brněnský výstavní areál. Nakolik je to citelná konkurence? LIMBECK: S brněnskými veletrhy udržujeme přátelské vztahy. V tématech se sice najdou místa, kde se setkáváme, ale na obou stranách se snažíme, aby jich bylo co nejméně. Brno nevnímám jako konkurenci, ale spíše jako kolegu a dlouhodobého průvodce na naší cestě.
EURO: Mluví se o novém veletržním areálu v Praze, je to dobrý krok? LIMBECK: Moderní veletžní prostory, vhodná infrastruktura a jednoduchá dostupnost jsou dnes alfou a omegou při sestavování mezinárodních žebříčků veletržních a kongresových měst. A přemýšlení o nových možnostech je v případě Prahy jistě správné.