Začátkem prosince prověřila nervy motoristů nejen sněhová kalamita, ale také špatná zpráva o zdražování benzinu a nafty.
Při rozboru základních čísel se bohužel ukazuje, že zvýšení cen pohonných hmot se opravdu nelze vyhnout. Už za prvních sedm prosincových dní podražil Natural 95 o 2,1 procenta a nafta o 1,8 procenta. Pohonné hmoty jsou tak nejdražší od konce července. Přitom ještě na jaře 2009 se ceny naturalu pohybovaly v průměru pod 26 korunami za litr.
Tehdy se svět bál krize a spekulanti vyklidili své pozice. V dubnu 2009 se barel ropy typu Brent k okamžitému odběru pohyboval ještě pod 50 dolary. Jenže dnes se už svět krize nebojí. Ano, Evropa sice bude mít problémy, Asie ale jede, a to velmi rychle. Čína odhodila jízdní kola a vyměnila je za automobily, poptávka po ropě tam proto ještě poroste. A právě na to sází spekulanti. Vrátili se na trhy a tlačí cenu rychle nahoru.
Nemá smysl se dívat na vrtkavou aktuální cenu. Podstatný je trend, a ten krásně popisuje padesátidenní průměr. Zatímco v březnu 2009 byl na 43 dolarech za barel, nyní je na 85 dolarech. Jsme tedy skoro na dvojnásobné ceně než před necelými dvěma lety. Pokud by tento šílený trend vydržel, jsme za dva roky na 170 dolarech.
Potřebuje Asie o tolik víc ropy? Ne, za většinou růstu je spekulace. Asie se bojí inflace, tamní spekulanti proto nakupují komodity, aby se před ní uchránili. Tento trend nejspíš vydrží a požene cenu ropy ještě výš.
Tím to ale nekončí, nahoru potlačí ceny komodit i takzvané kvantitativní uvolňování měnové politiky americké centrální banky. Ta pumpuje na trh nové dolary, a ty opět ve strachu z inflace mizí na komoditních trzích. To je explozivní koktejl, který může poslat cenu ropy ještě hodně nahoru. V příštím roce by nikoho nemělo překvapit prolomení hranice 110 dolarů za barel.
Nejde však jen o ropu. Jde i o kurz koruny k dolaru, za který se ropa nakupuje. Koruna šla naštěstí na podzim motoristům na ruku, když posilovala. Zatímco v červenci jsme za dolar platili 21,60 Kč, počátkem listopadu jsme se dostali skoro na 17 korun. Pak se ale vývoj otočil a dnes je kurz kolem 19 korun za dolar. Svou daň si vybralo Irsko. Trhy se lekly, že zbankrotuje, a v tu chvíli přestala koruna posilovat. Konečnou ránu všemu zasadil strach z vývoje v Portugalsku a Maďarsku.
Známe-li cenu ropy a kurz, zajímá nás už jen korunová cena ropy. Ta vypadá diametrálně odlišně od ceny vyjádřené v dolarech. Nárůst posledních dní je velmi vysoký. Zatímco počátkem listopadu vyšel barel na necelých 1500 korun, nyní jsme už na 1750 korunách. Za pět týdnů došlo tedy ke zdražení o zhruba 17 procent. Bylo by tudíž nenormální, aby u nás pohonné hmoty nezdražily. V tuto chvíli je paradoxně naší „záchranou“ to, že jsou pohonné hmoty tak nehorázně zdaněny. Toto ohromné zdanění brání tomu, aby se ve finální ceně pro zákazníka projevila dražší ropa v plné míře.
Pokud tedy podraží Natural 95 do konce roku na 33,00 Kč za litr, je to zdražení jen o 2,5 procenta a můžeme být rádi, že to nebude celých 17 procent. Kdyby se zdražení ropy projevilo v plné kráse, stál by litr skoro 38 korun. Co není, může být. V delším horizontu hrozí, že se sejdou dva negativní vlivy zároveň. Cena ropy ještě vyskočí a koruna k dolaru ještě mírně oslabí. Potom je reálné zdražení korunové ceny ropy o 25 procent, což by znamenalo nové rekordní ceny pohonných hmot. Jediné, co může zabránit dalšímu zdražení, je snížení marží v prodejní a distribuční síti. Od toho si ale nelze příliš slibovat. Nakonec si zase může mnout ruce stát, kterému poroste inkaso z daní navázaných na pohonné hmoty.