Menu Zavřít

S čím se Evropa vyrovnala, my řešíme

15. 12. 2005
Autor: Euro.cz

Více než 79 procent dotazovaných si myslí, že alkohol za volantem by neměl být trestný čin

Považujete za správné, že jakékoliv množství alkoholu u řidičů, by mělo být posuzováno jako trestný čin?

  • ano 17,9 %
  • ne 79,2 %
  • nevím, nemám názor 2,9 %

Jakékoliv množství alkoholu v krvi řidiče by od července příštího roku mělo být trestným činem. Umožňuje to novela trestního zákona. To, že se vyplácí nekompromisní přístup k alkoholu za volantem, dokazují policejní statistiky. Na řídící opilce se policisté začali zaměřovat před dvěma roky a od té doby počet nehod s touto příčinou klesá. Loni se takových havárií stalo 8445 a zemřelo při nich 59 lidí. O rok dřív jich zemřelo více než sto. Věnovali jsme tentokrát otázku pravidelné ankety tomu, zda má být alkohol za volantem posuzován jako trestný čin. Více než 79 procent dotazovaných si myslí, že by to takto otaxováno být nemělo.
Pro prvního respondenta není důležitá hladina alkoholu v krvi, ale jednání řidiče a dodržení presumpce neviny: „S klasifikací na trestný čin nesouhlasím. Považuji však za správné, aby postih za jízdu pod vlivem alkoholu bylo odebrání řidičského průkazu a pokud možno i několik desítek hodin veřejných prací, zásadně jsem proti možnosti vykoupení se z viny (totéž by realizoval s myslivci a tak dále). Dokonce bych zavedl presumpci viny na řidiče, kteří by odmítli dechovou zkoušku či odběr krve. Řidiči jsou pouze část populace, mnohdy ta majetnější, která není nadřazena ostatním! To, že dostali právo řídit motorové vozidlo, neznamená, že dostali právo ohrožovat ostatní občany. Věřím tomu, že poslanci při projednání zákonů prosazují zájmy všech občanů, a tím je nepochybně bezpečnost nás všech. Nebo že by poslanci hájili spíše zájmy lihovarů?“
V české silniční dopravě je tolik neřešených problémů, které jsou mnohem závažnější: „Takový přístup by znamenal extrémní řešení nedobré situace na našich silnicích, aniž by přitom byly vyčerpány ostatní prvky, jako zlepšení výchovy řidičů, účelné zpomalovací prvky ve městech, účelné investice do zlepšení technického stavu silnic, zvýšení pasivního i aktivního dohledu nad dodržováním pravidel (včetně alkoholu za volantem) a podobně. Trestným činem by mělo zůstat způsobení nehody pod vlivem alkoholu. V otázce uvedené posuzování by podle mého bylo zcela nekonzistentní s celou Evropou. Nejsem pro povolení limitu alkoholu, ale jsem přesvědčen, že ten kdo má do 0,5 promile, by se neměl stávat automaticky viníkem nehody, neboť takové posouzení často chrání skutečné viníky a bezohledné řidiče. Vláda by také měla přestat filozofovat a něco dělat proti neefektivnímu nízko zpoplatněnému tranzitu. Při cestě po D1 si připadám jako na maďarské dálnici a bezohlednost maďarských řidičů u nás není při tom o nic menší než našich nebo jiných. Jak dlouho se bude vyplácet jezdit z Maďarska na západ Rakouska nebo jih Německa přes ČR?“
Autor následující odpovědi se obává objektivnosti projednávání jednotlivých přestupků, respektive trestných činů: „Připadal bych si jako v Singapuru nebo Thajsku, kde se za držení a distribuci drog popravuje. Míra zavinění řidiče se musí posuzovat podle nebezpečnosti jeho jednání a ta je velmi rozdílná podle rozdílnosti intoxikace v závislosti na kvantu požití a osobní dispozice. Bojím se rozdílných výkladů nejen policie – to již existuje dnes podle krajové kultury – ale i rozdílného pohledu přestupkových komisí (co komu patří, nebylo nikdy jejich silnou stránkou) a také státních zástupců, kteří dle své zkušenosti a pokynů nadřízených mohou mít různé pohledy na věc. Dalším problémem je praxe soudů, které se musí řídit zákonem, ale často jej i vykládají, a to poté rezonuje v kvantu odvolacích jednání.“
Už se zase v Česku řeší něco, co je dávno v civilizované Evropě vyřešené: „Za přestupky pod vlivem alkoholu by měly být vyšší tresty, ale sama hladina alkoholu, pokud nepřekročí zákonem daný limit, by neměla být trestná. Tento systém je zaveden ve Španělsku a nevšiml jsem si, že by tam bylo víc nehod než u nás.“
Máme štěstí, že se stále někdo stará o to, jak se máme chovat: „Stupidita našich zákonodárců je nezměrná. Skutečně mají pocit, že pokud nám nenalinkují, co máme dělat od narození až do smrti, tak bychom nemohli žít. Celá civilizovaná Evropa se shodla na 0,5. Jen u nás (a v několika postkomunistických zemích) zůstala nulová hranice.“
Adeptů na trestnou činnost je v naší zemí mnohem více než opilí řidiči: „Proč kriminalizovat někoho, kdo si dá po obědě třeba malé pivo a pak potřebuje někam jet? Je třeba ctít pravidla, i na silnici, a je třeba mít úctu k lidskému zdraví a životu ohroženým mimo jiné alkoholem za volantem, ale trestný čin? Ať se pánové, navrhující taková opatření, za a) vrátí do reality a b) posuzují jako trestný čin například fakt, že čtrnáct z veřejných peněz draze zaplacených stíhaček Gripen má k dispozici osm pilotů, či jiné skutky sebe sama či svých kolegů.“

WT100

Odpovídalo 106 manažerů

  • Našli jste v článku chybu?