Daňová přiznání můžeme konečně podávat elektronicky. Dokonce i s přílohami. Tak proč mne tato „vymoženost“ uvádí do rozpaků?
Ten, kdo někdy podával přiznání ví, že ona poslední část - odeslání papírů - se dá jednoduše udělat z pošty. A pokud přiznání neodesíláte poslední den před půlnocí, jde to i bez fronty. Kdyby pojišťovny a „sociálka“ nevyžadovaly kopii podacího lístku, byla by to rychlá operace. Finanční úřad můj podpisový vzor nemá, takže mému podškrtnutí musí věřit. Ale tou skutečně obtížnou (až obludnou) částí je shromažďování podkladů, a též pokusy porozumět formuláři. Zřejmě díky konceptu celoživotního vzdělání se každoročně pravidla vyplňování mění. Nu což, alespoň jsou daňoví poradci vytíženi.
Po přečtení „návodu“ k použití elektronického podání jsem pochopil, že krom chybějících znalostí nejčerstvějších zákonů si budu muset - stejně jako většina poplatníků - doplnit i počítačové znalosti. Začíná to už terminologií: jaký je rozdíl mezi zaručeným elektronickým podpisem a kvalifikovaným certifikátem občana? Stažená utilita mi zase po prohledání počítače sdělila, že se můj počítač na elektronická podávání nehodí. S blokováním pop-up oken bych si poradil, ale jak se mění maximální velikost přílohy, to nevím. Je otázkou, jak to zvládne švec, restauratér či doktor.
Průzkumy ukazují, že „patřičné úrovně“ počítačové gramotnosti ještě u nás dosaženo nebylo. Kvalifikaci pro e-podávání také nezískáte obratem. Musíte pro certifikát, pak má finanční úřad patnáct dní na zřízení vaší daňové schránky a dalších patnáct na její zprovoznění. Chápu, že jednou budou ve schránce i další osobní údaje a průběh daňového procesu. Proč však nezvolit bezpečný a jednoduchý přístup, jako má dnes většina bank pro internetové bankovnictví? Jde o peníze - a ústavy nevyžadují podpis. Jsem jejich zákazník, žijí z mých financí. Neplatí totéž o daňových úřadech?
Načasování nákladné agendy je obzvlášť pikantní v kontextu avizované rovné daně. Ta je krokem ke zjednodušení té fáze, jež občana nejvíce zatěžuje. Pozitivní je, že ministerstvo zveřejnilo aplikační rozhraní a formáty, takže se pro firmy, které vedou standardní účetnictví, proces vyplňování zautomatizuje. My ostatní, takzvaní OSVČ, se asi nikdy nedozvíme, kolik našich daní bylo třeba na ušetření návštěvy pošty. Nemáme této fázi e-governmentu spíše říkat třeba b-government? Nechť si čtenář za písmeno doplní vhodné adjektivum.