Pegas bude druhým největším výrobcem netkaných textilií v Evropě
Za slavnostních fanfár kolaudovala při oslavách desátého výročí existence znojemská textilka Pegas novou továrnu. Sláva byla o to větší, že jako první česká firma na ni získala od vlády investiční pobídky. Celková investice má během příštího roku dosáhnout pětadvaceti milionů dolarů, z toho dvacet půjde do technologie. V továrně bude pracovat čtyřicet lidí. Firma od státu dostane dotaci na zaměstnanost a rekvalifikaci ve výši osmdesát tisíc korun na pracovníka, minimálně šestileté daňové prázdniny a technologii mohla dovézt bez cla. „Není vyloučeno, že v dalších letech budeme investovat ještě mnohem více peněz. Záležet bude na rozvoji firmy, prohlásil předseda představenstva a majitel majoritního podílu podniku Jiří Trávníček. Jeho firma s okřídleným koněm ve znaku, která téměř celou produkci vyváží na zahraniční trhy, vyrábí z polypropylenu takzvanou netkanou textilii. Ta se používá v zemědělství, na výrobu hygienických potřeb (například dětských plenek), ve zdravotnictví, v nábytkářském průmyslu a ve stavebnictví. Začali na leasing. Pegas založil Trávníček s dalšími kolegy již v polovině roku 1990 jako akciovou společnost se základním jměním jeden milion korun. Protože před revolucí pracoval v zemědělství, kde se také s netkanými textiliemi poprvé setkal, soustředila se firma ve svých počátcích na výrobu právě pro zemědělské podniky. Textilka má centrálu ve Znojmě a dva výrobní areály. Ten starší s nepřehlédnutelným znakem okřídleného koně je umístěn v Bučovicích blízko Slavkova u Brna. „Tady bylo nejvýhodnější klima pro investování, město nám vycházelo vstříc, říká šéf podniku. S výstavbou továrny začala firma v říjnu 1990 a výrobu v ní zahájila o deset měsíců později. První linka, ta nejmenší, je schopna ročně vyprodukovat dva a půl tisíce tun textilií. Cena jednoho stroje se pohybuje v řádu stovek milionů korun, a ten první si vzali majitelé společnosti na leasing. Jelikož netkané textilie z polypropylenu vyrábí v Česku pouze Pegas, dokázal si rychle získat obchodní partnery. Nejprve dodával drobným zákazníkům, ale pak dostal zálusk na větší. „Jenže žádná veliká společnost nebude nikdy akceptovat dodavatele s jednou linkou, potřebuje mít totiž jistotu, že nenastane výpadek v dodávkách, upozorňuje Trávníček. I proto se firma začala rozšiřovat. V roce 1995 byla v Bučovicích instalována nová linka, která produkuje textilie pro hygienické potřeby, a v Příměticích u Znojma vznikl nový areál s další výrobní linkou. Na základě požadavků pěstitelů zemědělských plodin se v něm upravuje materiál z bučovického závodu. O tři roky později začala v Bučovicích fungovat další linka s výrobní kapacitou osmi tisíc tun ročně. Až nejnovější investice bude pracovat na plný výkon a Pegas dosáhne roční výrobní kapacity sedmadvacet tisíc tun, firma se pevně usadí na stříbrné příčce mezi evropskými konkurenty, tvrdí Trávníček. Před ní bude jen společnost BBA, která skoupila několik menších továren v Evropě. Mohou si vybírat. Za deset let existence se produkce Pegasu z původních dvou tisíc tun materiálu zvýšila dvanáctkrát. Obrat vzrostl z 260 milionů korun před pěti lety na loňské 1,2 miliardy korun. Letos manažeři plánují utržit dokonce jeden a půl miliardy korun. Zisk vzrostl ze dvou milionů korun v roce 1994 na dvaasedmdesát v roce 1998, vlastní jmění za stejnou dobu nabobtnalo desetkrát až na zhruba sto čtyřicet milionů korun. Trávníček uvedl, že firma všechny zisky reinvestuje. To by však na tak rozsáhlou expanzi, jakou Pegas prošel, nestačilo. Proto podstatně vzrostl i příliv cizích zdrojů, a to na osm set milionů korun. Z toho bankovní úvěry dosáhly před dvěma lety sedmi set milionů. O loňských hospodářských výsledcích však představitelé společnosti odmítli hovořit s tím, že audit ještě není uzavřen. V Pegasu včetně jeho dcery nyní pracuje přes dvě stě sedmdesát lidí. Průměrně si v nepřetržitém provozu vydělali loni 16 800 korun měsíčně. To je na průmyslově zaostalé Znojemsko poměrně vysoká laťka a díky tomu si Pegas může vybírat, koho zaměstná. Čtyři pětiny produkce se uplatňují v hygienickém průmyslu. Více než devadesát procent obratu se rekrutuje ze zahraničí. Firma dodává do celé Evropy, mimo ni například do severní Afriky. Nejvýznamnějšími zákazníky jsou nadnárodní koncerny vyrábějící hygienické potřeby, jako například Procter and Gamble či Kimberly Clark. „Abychom je získali, museli jsme splnit náročné kvalifikace materiálu z hlediska technických vlastností a kvality, zdůrazňuje Trávníček. Zástupci tuzemské dcery společnosti Kimberly Clark si dodávky od Pegasu pochvalují. Říkají, že je to perla mezi českými dodavateli, hlavně pokud jde o spolehlivost a kvalitu. Pegas je navíc oproti konkurenci levnější. Může totiž těžit z toho, že za jeho dodávky se nemusí platit clo, jež nyní dosahuje šesti až sedmi procent z ceny. Moskva nevyšla. Základní jmění zvýšili majitelé firmy před rokem na sedmasedmdesát milionů korun. Loni také založili kvůli vládní investiční pobídce dceřinou společnost Pegas DS. Ta má základní kapitál podle posledního navyšování z letošního ledna naplánovaný na 640 milionů korun. Prozatím bylo splaceno 326 milionů korun, jak dokládá výpis z obchodního rejstříku. Pegas má ještě pobočku v Moskvě. Obchodní záměr s ní však nevyšel. „Nepodařilo se splnit představy rozvoje naší činnosti v rámci dceřiné společnosti v Rusku, kde jsme kromě neplnění objemu prodeje ustoupili i od projektu nové investice, která měla být realizována ve spolupráci s Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj, a to především z důvodů špatné politické a hospodářské situace v Rusku, uvedl Trávníček loni ve výroční zprávě. Letos firma změnila organizaci řízení. Původně byly oba závody relativně samostatné a centrála se starala jenom o finanční stránku. „Podnik se hodně rozšířil. Abychom nedělali chyby v logistice či v obchodu, přešli jsme od letošního května na novou organizační strukturu, konstatoval Trávníček. Oba závody mají tedy nyní jednotné velení, statutární orgány společnosti byly odděleny od výkonného managementu a stojí nad nimi. Nesmíme se zastavit. Strategií firmy je vyhovět přesně potřebám zákazníka. „Marketingové oddělení má složitou práci, protože velcí zákazníci nikdy přesně neřeknou, co chtějí. Očekávají totiž, že dodavatel bude na takové úrovni, že bude schopen sám odhadnout jejich potřeby a přijít s takovou nabídkou, jež bude pro ně co nejvýhodnější, zdůraznil Trávníček. Od počátku činnosti je prioritou Pegasu držet technický rozvoj. Firma si proto hýčká své výzkumné pracovníky, kteří pravidelně a často předkládají návrhy, z nichž ty nejlepší uskutečňují. Například poslední investice by měla údajně Pegasu umožnit, že „uteče konkurenci o několik let dopředu . Základní surovinou stále zůstává polypropylen, ale zkoušejí se i jiné, například polyetylen. Stále se hledá další využití vyráběných materiálů. Trávníček proto odmítá odhadovat, jakým směrem se bude ubírat rozvoj společnosti. A z obav před konkurencí nechce ani mluvit o plánovaných investicích či o tom, kolik dosud rozvoj firmy stál. Představitelé textilky přiznávají, že úvěry společnosti jsou vysoké. O žádném partnerovi, strategickém či finančním, ani o jiném způsobu, jak získat kapitál, však prozatím neuvažují.