Menu Zavřít

S nabitými kolty

18. 9. 2003
Autor: Euro.cz

Mitsubishi Motors

MM25_AI

PRAHA (tpk) - Evropský trh vozů nižší střední třídy automobilka Mitsubishi Motors v poslední době zanedbávala. Sedmá generace jejích vozů s názvem Lancer se v tuzemsku doprodávala začátkem roku 2000 a ta osmá na starý kontinent nikdy nepřišla. Automobilka ji vyráběla pouze pro Japonsko a v Evropě svým konkurentům v segmentu vyklidila pole. To se teď mění.
S novým designem, jehož autorem je francouzský designér Olivier Boulay, na český trh přichází devátá generace vozu, který se začal vyrábět již před třiceti lety. Nový Lancer má v nabídce dvě karosářské verze – sedan a kombi – a tři benzinové motory. Speciálně pro středo a východoevropský trh se do lancerů montuje třináctistovka o výkonu 82 koní, díky níž může cena vozu začínat na 435 tisících korunách. Silnější verze jsou k dispozici s agregáty o objemu 1,6 a 2,0 litru. Od prodeje dieselových pohonných jednotek GDI automobilka v nižších segmentech trhu upouští kvůli jejich nákladnosti a zatím se budou montovat pouze do terénních a luxusnějších vozů, jako je off-road Pajero. Počínaje rokem 2005 však má uzavřenu dodávku na 120 tisíc turbodieselů od koncernu Volkswagen.
Šéf prodejů pro střední a východní Evropu Dietmar Rossberg uvedl, že si automobilka slibuje v Česku letos prodej zhruba 120 až 150 automobilů. „Příští rok bychom se chtěli pohybovat mezi třemi až čtyřmi sty prodaných vozů,“ prohlásil. To by v Česku znamenalo umístění ve druhé desítce v segmentu nižší střední třídy, které v současné době vládnou Peugeot 307, Opel Astra a Ford Focus. Generální ředitel výhradního dovozce do České republiky, společnosti Denzel Praha, Zdeněk Petrás předpokládá, že mírnou většinu budou tvořit prodeje verze station wagon. Ta má od druhé nejvyšší výbavy Sport agresivní vzezření podporované spoilery, sportovním volantem značky Momo či motorem o výkonu 98 koní a k mání bude za necelých 600 tisíc korun. Skutečně dravé Mitsubishi však přijde až v lednu, kdy automobilka na trh uvede model Lancer Evolution VIII s maximálním tahem 266 koní. To se již stejně jako „obyčejný“ lancer představilo na autosalonu ve Frankfurtu.
V útoku japonského výrobce na trh je Lancer druhou zbraní. První byl v průběhu letošního roku sportovně užitkový Outlander, sdílející stejné designové rysy. V následujících pěti letech však automobilka hodlá představit dalších dvanáct modelů. Jedním z nich bude malý vůz Colt, který automobilka přiveze na jarní autosalon v Ženevě. Na cestě je velkoprostorový Grandis a rozhodlo se rovněž o výrobě ve Frankfurtu představeného konceptu I. Ten by se měl do Evropy dostat někdy během roku 2006.
Mitsubishi Motors v ambiciózních plánech podpořily loňské hospodářské výsledky. Firma za fiskální rok 2002, končící 31. březnem, dosáhla provozního zisku 688,5 milionu dolarů, čistého zisku 310,8 milionu a tržby se vyšplhaly na 32,3 miliardy. Pozitivní dopad má rovněž spolupráce s automobilkou DaimlerChrysler (vlastnící v Mitsubishi k 31. březnu asi 37procentní podíl a fakticky ovládající automobilku), jejíž Smart ForFour bude s novým coltem sdílet přes šedesát procent součástek.
Letošní výsledky přesto zatím nevypadají nejlépe, zejména kvůli poklesu prodejů ve Spojených státech. Ty jsou v současnosti pro automobilku spolu s Japonskem nejdůležitějším trhem. Výrobce proto snížil odhad zisku pro letošní rok na 85 milionů dolarů. Úspěch cesty do Evropy tak může být pro Mitsubishi Motors otázkou ztráty, nebo zisku.

  • Našli jste v článku chybu?