Pro firmu je americký pivovar Miller Brewing jen začátkem
Zapomeňte na šampaňské, oslavíme to pivem. Dne 30. května se Grahamu Mackayovi, generálnímu řediteli South African Breweries (SAB), podařilo koupit od amerického tabákového a potravinářského gigantu Philip Morris za pět miliard dolarů firmu Miller Brewing. Uskutečnil tak největší akvizici v historii pivovarnictví. Celý obchod se sice táhl déle než rok, ale vynesl tuto jihoafrickou pivovarnickou společnost na druhé místo ve světě, hned za Anheuser-Busch.
Graham Mackay však není typ člověka, který by se spokojil s druhým místem. Inkoust na smlouvách ještě nestačil zaschnout a tento dvaapadesátiletý manažer už naznačuje, že rozhodně nejde o jeho poslední akvizici. Značka SAB možná není na americkém trhu s pivem (alespoň prozatím) zcela zavedená, přesto je ale tento pivovar se sto sedmiletou tradicí hybnou silou sjednocování silně fragmentovaného odvětví. Letošní výnosy společnosti SAB se odhadují na 3,6 miliardy dolarů a celá polovina z nich pochází z firemních podniků v zahraničí. Ty lze najít ve východní Evropě, Latinské Americe, a dokonce i v Číně. „Považujeme se za významné aktéry v probíhající globalizaci pivovarnického odvětví,“ říká Mackay. „Koupí Millera to pro nás nekončí.“
Tento obchod je prozatím největším úspěchem Mackayovy kariéry ve společnosti SAB. Nastoupil do ní v roce 1978, kdy byla ještě čistě jihoafrickým konglomerátem vyrábějícím všechno možné, pivem počínaje a botami konče. Mackay měl tehdy jako systémový manažer „vyřešit problémy s firemními počítači“. To se mu podařilo a poté následoval rychlý kariérní postup. Nejdříve vedl pivovarnickou divizi společnosti SAB v Jihoafrické republice, poté pracoval na různých vedoucích postech a v roce 1999 byl jmenován generálním ředitelem. Ve stejném roce Mackay také přesunul ústředí společnosti do Londýna. Cílem bylo zlepšit její mezinárodní postavení a schopnost získávat kapitálové zdroje.
Graham Mackay říká, že jeho špičkově vybavená kancelář v londýnské čtvrti Mayfair je na míle vzdálená „idylickému“ dětství na farmě v jihoafrickém Svazijsku. Ředitel společnosti SAB si oblíbil luxusní obleky a většinu času tráví v letadle, na cestách mezi 108 firemními pivovary rozmístěnými po celém světě. Mackay příliš nevěří na mikromanagement a raději poskytuje místním pobočkám více nezávislosti. Pozorovatelé tvrdí, že se mu tak podařilo vdechnout firmě svébytného podnikatelského ducha. Takové prostředí se generální ředitel bude snažit udržet i nadále. Mackay má fenomenální paměť, díky níž je schopen s lehkostí a fundovaně do detailů rozebírat výrobní procesy, ale i problémy nepřeberného množství malých čínských pivovarů.
Podle analytiků by do roku 2003 mohl uzavřít další velkou transakci. Ta by společnosti umožnila získat distribuční síť, která by jí zaručila úspěch na celosvětové úrovni. A nebohá kořist? Vypadá to na největší britský pivovar Scottish & Newcastle (S&N). Podle zdrojů blízkých společnosti SAB prý Mackay už více než rok uvažuje o spojení firem SAB, Miller a S&N do jednoho celku. Vznikl by tak objemově největší pivovar na světě, jehož tržby by mohly dosahovat čtrnácti miliard dolarů.
Až donedávna docházelo v pivovarnictví k velkým fúzím jen zřídka a odvětví ještě stále tvoří stovky regionálních a často rodinných značek. Podle analytiků by však akvizice Millera mohla dynamiku celého odvětví podstatně změnit. „Pro SAB je to rozhodující transakce. Současně naznačuje, že konsolidace této oblasti se přesouvá o patro výše,“ tvrdí Ian Shackleton, analytik trhu s nápoji z londýnské Credit Suisse First Boston.
Prozatím má ale Mackay plné ruce práce s Millerem. Tento pivovar z Milwaukee je stále ještě americkou dvojkou a roční tržby dosahují 4,2 miliardy dolarů. Část jeho podílu na trhu však postupně získává konkurenční Anheuser-Busch. „Miller si nevede příliš dobře a jeho značka ztrácí lesk,“ domnívá se Tom Pirko, ředitel poradenské firmy Bevmark z kalifornské Santa Barbary specializující se na trh s nápoji.
Řada analytiků se domnívá, že nový vlastník Milleru prospěje. „Pod křídly zkušené pivovarnické společnosti má větší naději na úspěch než u tabákové firmy,“ pochvaluje si Shackleton z Credit Suisse First Boston. Společnosti SAB se zase díky akvizici otevřely dveře do druhé největší distribuční sítě piva ve Spojených státech, což by jí mělo pomoci oživit prodej vlastních značek, jako je Pilsner Urquell. S pivem Miller Genuine Draft navíc SAB získal vysoce kvalitní výrobek, který může vyvážet například do východní Evropy, kde je po americké produkci velká poptávka.
Akvizice pivovaru Miller také do jisté míry chrání firmu SAB před oslabováním jihoafrického randu. Tato měna velmi rychle devalvuje a SG Cowen Securities odhaduje, že se proto hrubý zisk společnosti SAB sníží za hospodářský rok končící březnem 2002 o čtyři procenta. Při tržbách ve výši 3,6 miliardy dolarů to činí 618 milionů dolarů. Po připojení Millera klesne podíl hospodářského výsledku společnosti vyjádřený v randech z původních 50 na 30 procent, a proto bude pro SAB snazší získat prostředky na další transakce. Takže se chopte půllitrů, tuhle rundu platí Mackay.
Pivovarnický mistr Graham Mackay, generální ředitel, SAB Miller
DATUM NAROZENÍ
26. července 1949.
VZDĚLÁNÍ
1972 - bakalářský titul v humanitním oboru z University of the Witwatersrand; 1977 - bakalářský titul v technickém oboru z Jihoafrické univerzity
PROFESNÍ ZKUŠENOSTI Vedoucí oddělení informačních technologií ve společnosti British Tyre & Rubber v Jihoafrické republice; v roce 1978 začal pracovat jako systémový manažer ve společnosti SAB. Roku 1999 jmenován generálním ředitelem.
KONÍČKY
Squash, romány Kingsleyho Amise, Mozart, hudební skupina Hootie and the Blowfish.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek