Máslo na hlavě má i výrobce automobilů Ford
Masatoshi Ono, šéf Bridgestone/Firestone, minulý týden před kongresmany ve Washingtonu pokorně prohlásil: „Předstupuji před vás, abych vyjádřil svou omluvu vám, americkému lidu a obzvlášť rodinám, které přišly o své blízké v důsledku dopravních nehod zaviněných našimi chybami. Do Kongresu byl pozván, aby vysvětlil, proč jeho firma dodávala vadné pneumatiky pro automobilku Ford. Pneumatiky se montovaly především do populárního Fordu Exploreru. Vadné pneumatiky Firestone vedly podle posledních informací nejméně k osmdesáti smrtelným dopravním nehodám a dosud nezjištěnému počtu nehod bez tak tragických následků. Firestone je americkou filiálkou japonského Bridgestone. Republikánští i demokratičtí zástupci v Kongresu omluvy šéfa Firestonu odmítli stejně jako jakékoli svalování viny na někoho dalšího. Kritizovali jeho i společnost Ford za to, že zcela ignorovali veřejnou bezpečnost, dokonce možná vědomě. „Ford i Firestone mají přinejmenším morální povinnost zajistit, aby produkt, který prodávají Američanům i lidem jinde po světě, byl naprosto bezpečný, prohlásil republikánský senátor Richard C. Shelby. Pochybnosti o upřímnosti slov šéfa Firestonu i jeho vysvětlování celé kauzy byly patrně na místě. Na konci minulého týdne se totiž objevily dokumenty, které dokládají, že Firestone i Ford musely vědět o závadách pneumatik ještě dlouho předtím, než v srpnu problémy ohlásily a navrhly bezplatné kontroly a postupné stahování pneumatik z oběhu. Americké ministerstvo spravedlnosti proto zahájilo podrobnější šetření, které by mohlo vyústit ve vznesení řady obvinění. Zameteno pod koberec. V dokumentech z poloviny ledna letošního roku finanční vedení Firestonu spočítalo, že nejvíce problémů způsobuje pouze jedna z deseti severoamerických továren. V loňském roce totiž plných 1,84 milionu dolarů z 2,88 milionu dolarů vyplacených na opravách připadalo na pneumatiky vyrobené v Decaturu v Illinois. Ovšem až do začátku letošního srpna vedení firmy nikomu nic nenahlásilo a ani závod v Decaturu na možné problémy neupozornilo. Firestone nyní povolává ke kontrole a vyměňuje na šest a půl milionu pneumatik včetně značek Wilderness vyrobených v Decaturu pro vozy Explorer od roku 1996. Podle interních dat firmy továrny v Decaturu vyráběly nejhorší pneumatiky v letech 1994 a 1996, kdy vedení Firestone a odbory v tomto závodě sváděly tvrdé boje. Ani později se však kvalita výrazně nezlepšila. Minulý týden se Firestone rozhodl po dlouhém váhání nabídnout výměnu 62 tisíc pneumatik, které se používají ve Venezuele. Větší problémy začal Ford i Firestone zaznamenávat v březnu loňského roku, kdy si na závady začali stěžovat smluvní partneři v Saúdské Arábii. Tehdy však neupozornily americké úřady, ačkoliv tak učinit měly: stejné vozy se prodávaly na americkém trhu a povinností výrobců bylo ohlásit, že by mohly mít tytéž závady, jaké se vyskytly u fordů v Saúdské Arábii. Následovala řada jednání mezi vedením Fordu a Firestone, která vyústila v memorandum, podle něhož se v podstatě vše uklidí pod koberec. Několik měsíců poté ale přece jen Ford zaslal majitelům svých vozů v Saúdské Arábii dopis, v němž nabídl bezplatné získání nových pneumatik. Poté, co se Firestone odmítl připojit k tomuto kroku, Ford dokonce zahájil reklamní kampaň na výměnu pneumatik. Nikdy ale americkým úřadům neoznámil, proč se tak děje a že podobné výměny by se měly udělat i jinde, především pak ve Spojených státech. Skvělým vysvětlením bylo, že „v Saúdské Arábii se výměna týkala pouze šestnáctipalcových pneumatik Wilderness, které v USA problémy nikdy neměly . Pokud se skutečně prokáže, že vedení obou společností o problémech věděla a neučinila žádné kroky, hrozí jim od amerických úřadů pokuta od 925 tisíc dolarů nahoru, podle uvážení úřadu. Lze předpokládat, že bude mnohonásobně vyšší. Zároveň hrozí některým osobám trestní stíhání. Obvinění mohou směřovat na zavinění smrti osob, které jezdily vozy s vadnými pneumatikami. Pneumatiky míří ke dnu. Všechny tyto „nepřízně osudu nyní táhnou Firestone ke dnu a ani Ford si nemůže příliš vyskakovat. Zaměstnanci Firestonu ze strachu o ztrátu míst hrozili stávkou, kterou se nakonec minulý týden podařilo zažehnat. Ovšem to nic nemění na faktu, že se tato loď potápí. Od začátku krize totiž japonský Bridgestone ztratil jednapadesát procent burzovní kapitalizace. Akcie Fordu spadly o patnáct procent. Analytik Hideaki Aonuma z Mitsubi–shi Securities pro agenturu Bloomberg uvedl, že co nejdříve sníží rating pro Bridgestone. Má k tomu čtyři důvody: zvýšené náklady na stahování a výměnu pneumatik, právní spory s následným placením pokut, snížené prodeje a ztracená reputace. To může mít pro firmu naprosto nedozírné následky, někteří hovoří i o možném krachu. Vedení ale ujišťuje, že situaci se podaří urovnat. Z dnešního stavu samozřejmě profitují konkurenti Firestonu. Pneumatiky francouzského Michelinu se už začaly montovat do vozidel Ford, ve Venezuele pneumatiky Firestone nahrazuje Goodyear. Prostor se podle analytiků otevírá i pro Cooper a Pirelli. Pro všechny by to mohla být naprosto skvělá příležitost.