Menu Zavřít

S tebou chci mít dítě

14. 7. 2006
Autor: Euro.cz

Během mistrovství světa hospodářství vzrostlo o třetinu procentního bodu

Přestože výběr nejlepších fotbalistů domácího Německa procházel letošním mistrovstvím světa excelentně a domácí fandové byli přesvědčeni, že směřuje ke zlatým medailím, nezajímal se německý tisk zdaleka jen o taktiku jedenáctky trenéra Jürgena Klinsmanna. Přinejmenším stejný prostor věnovala německá média spekulacím o tom, co fotbalová klání udělají s ekonomikou země. Mluvilo se také o výrazném zlepšení německého image. Celý svět měl být „hostem u kamarádů“, slavit v „zemi nápadů“. Na své si měli přijít hoteliéři, maloobchodníci, makléři i nezaměstnaní. A Německo mělo znovu objevit dávno ztracenou hrdost. Jednoduše řečeno, očekával se hospodářský boom. Euforie se nevytratila ani po semifinálové prohře německého národního týmu s Itálií. Německé hospodářství, alespoň jak napsal deník Die Welt, se stalo vítězem celé obří akce.

MM25_AI

Deset tisíc vlaků navíc.

„Mistrovství světa, s tebou chci mít dítě,“ napsaly krátce po finále mnichovské noviny. Není divu, takový potomek by se hodil každé zemi. Díky šampionátu se výrazně zlepšila situace na trhu práce, naplnily se pokladny firem ve všech oborech, například německé dráhy zažily skvělé časy. Většina fotbalových fanoušků totiž nechala auta doma a přesedlala na vlak. Společnost Deutsche Bahn přepravila o 15 milionů více cestujících, než činí průměr, a předčila tím o pět milionů lidí své očekávání. „Do provozu jsme museli zařadit deset tisíc vlaků navíc,“ pochlubil se šéf Deutsche Bahn Hartmut Mehdorn. Kolik dráhy na fotbalu vydělaly, zatím vyčíslit nedokázal, i náklady totiž byly značné. Z 3,2 milionu návštěvníků šampionátu využilo šedesát procent lokální vlakovou dopravu, vytíženost vlaků často přesáhla 90 procent. „Mistrovstvím asi nezbohatneme, ale rozhodně získáme nové zákazníky,“ dodal Mehdorn. O číslech už má jasno jeden ze sponzorů šampionátu Deutsche Telekom. Do kasičky německé společnosti přibylo navíc překvapivých 350 milionů eur. Zatímco dceřiná společnost T-Systems profitovala především jako dodavatel technické infrastruktury, matka vydělávala na mezinárodních hovorech nadšených fanoušků. Seznam vítězů však zdaleka nekončí. Oslavovat může i veřejnoprávní televize ZDF. Semifinále Německo – Itálie přitáhlo k obrazovkám skoro třicet milionů diváků. Program dosáhl podílu na trhu 84 procent a sledovanost neohrozily ani miliony lidí, které se fotbalem bavily u obřích obrazovek na veřejných prostranstvích. Již tradičně roste v letech, kdy se koná mistrovství světa ve fotbale, prodej televizních přijímačů. Také letos zaznamenali výrobci dvouciferný nárůst . Spokojený jistě bude i pivovar Bitburger, i když své výsledky za měsíc červen ještě nezveřejnil. Jako jediný směl kromě amerického hlavního sponzora Anheuser-Busch prodávat pivo přímo na stadionech.

Nespokojení hostinští, opatrní experti.

Ještě mnohem hmatatelnější jsou zisky výrobců sportovního vybavení. Obrat dodavatele italských mistrů světa Puma se v tomto pololetí díky fotbalu zvýšil o čtyřicet procent. Rekordní tržby zaznamenal také sponzor francouzského týmu Adidas. Obrat téměř 1,2 miliardy eur ukazuje, že postup Francouzů do finále prodejům firmy značně pomohl. Nike zase zdůrazňuje, že každá třetí branka byla střelena kopačkami, které vyrobila tato americká firma. Mírně zklamaní naopak byli hoteliéři a restauratéři, jejichž velká očekávání se většinou nenaplnila. Jak ukázal průzkum uspořádaný jejich sdružením, spokojeno bylo jen 48 procent z nich. Jen každý čtvrtý restauratér označil mistrovství světa za úspěch. Ani maloobchod nezaznamenal žádné velké překvapení. Přibyly očekávané dvě miliardy, a to bylo vše. Úspěšní byli jen prodejci s dresy a vlajkami, ostatní oblečení zůstalo viset v obchodech. Prodloužená uzavírací doba se maloobchodníkům příliš nevyplatila. Doufají však, že se dobrá nálada odrazí na prodeji po šampionátu. O malém zázraku se hovoří ve spojení s novými pracovními místy. Vzniklo jich na padesát tisíc a předpokládá se, že polovina z nich vydrží dlouhodobě. Celkově německé hospodářství vzrostlo v době mistrovství světa o třetinu procentního bodu. To není málo, pomyslíme-li, že za celý rok 2005 nepřesáhl růst jedno procento. Němečtí experti přesto zůstávají opatrní. „Výrazně se zlepšily rámcové podmínky, ty ale nejsou všechno,“ konstatoval Rainer Thiele z německého Institutu pro světové hospodářství.

  • Našli jste v článku chybu?