Bořivojem Trejbalem
Největší aerolinie arabského světa Emirates si v červenci objednaly od amerického Boeingu třicet letounů 777-300ER v přepočtu zhruba za 179 miliard korun. Firma se chce stát „předním světovým přepravcem a učinit z Dubaje hlavní bránu k cestování letadly po celém světě“. Její flotila čítá na 140 letadel včetně jedenácti obřích airbusů A380. „Emirates se snaží růst organicky. Celkem máme objednáno asi 140 nových letounů včetně sedmdesáti devíti A380. Spolu s rozšiřováním flotily budeme přidávat nové destinace,“ říká regionální manažer firmy pro Českou republiku Bořivoj Trejbal. Praha je od 1. července letošního roku první destinací ve střední Evropě, odkud Emirates zahájily provoz pravidelné přímé linky do Dubaje.
EURO: Ředitel Emirates pro celosvětovou civilní dopravu Richard Vaughan v květnu odhadoval, že během prvních měsíců budou letadla na lince Praha–Dubaj obsazená ze 75 procent. Nakolik zatím očekávání naplňujete? TREJBAL: Obsazenost se v průměru pohybuje mezi 85 až 90 procenty.
EURO: Je čas přemýšlet o větším letadle? TREJBAL: Je. Airbusy A330 pro 278 pasažérů se budou příští rok vyřazovat a nahradí je pravděpodobně Boeingy 777 s větší kapacitou. Provozujeme jich nejvíce na světě a máme objednány další, protože 777 je momentálně nejekonomičtějším letadlem na trhu. Jestli bude nový stroj na lince do Prahy příští, nebo až přespříští rok, zatím nevím, ale i s větší kapacitou si poradíme.
EURO: U letů na Střední východ a do Asie nabízíte jedny z nejvýhodnějších cen na trhu. Je to dlouhodobá strategie? TREJBAL: Nabízíme širokou škálu tarifů. Speciální ceny mají za úkol nalákat klientelu, která dokáže včas udělat rezervaci a je ochotná přistoupit na poměrně restriktivní podmínky. Jsme tu ale v úvodní fázi a speciální ceny máme do konce října na odlety zhruba do Vánoc. Cenová politika na příští rok se připravuje a budeme velmi dobře zvažovat, jak ceny nastavit. U destinací, jako jsou Střední východ, Asie, Austrálie či Nový Zéland, máme slušný podíl na trhu hlavně díky servisu na palubě a vynikajícímu spojení. Letíte-li s námi na východ, je výhodou jen jeden pohodlný přestup v Dubaji. Tímto směrem jsme z Prahy o dost rychlejší než evropští konkurenti.
EURO: Nakolik ovlivňují požadavky klientů na úroveň služeb na palubě nízkonákladové aerolinie? TREJBAL: Do některých destinací cestuje mnoho lidí, kteří jdou jen po ceně. Zároveň ale přibývá klientů, pro něž je kvalita servisu rozhodující. Například u některých prázdninových cílů, jako jsou Seychelly, Maledivy nebo Mauricius – když tam klient letí na dovolenou, chce si luxus užít už od počátku. A je ochoten si připlatit. Cestující na palubách Emirates také obsluhuje 130 různých národností. Dle toho, kam se letí a jaké máme cestující, se míchají i posádky. Dokážeme odpovědět zákazníkovi jeho jazykem.
EURO: Je Praha pro cestující z Dubaje cílovou destinací, nebo přestupní stanicí? TREJBAL: Většinou tu zůstávají, přestupujících jsou jednotky lidí denně. Zákazníci ze Středního východu k nám létají často za dovolenou, odpočinout si do lázní.
EURO: V Ruzyni provozujete i Sky Cargo. Jaké zboží létá mezi Prahou a Dubají nejčastěji? TREJBAL: Denně posíláme dvanáct až patnáct tun zboží. Hodně akvarijní rybičky, Česko je v mezinárodním obchodu se vším, co se týká akvaristiky, velmi silné. Pak je to oblečení nebo kůže z Číny, Indie či Pákistánu. Do Dubaje putuje spousta na Středním východě velmi oblíbeného českého skla.
EURO: Emirates byly oficiálním dopravcem nedávného mistrovství světa ve fotbale, podporujete anglický Arsenal. Vaším koníčkem je rugby. Zvažujete v Česku sponzorování sportu? TREJBAL: Tradičně bychom šli spíše do golfu, tam je naše cílová skupina. Asi zvážíme i fotbal, ale to je vše. Zatím to však není na pořadu dne.