Procter & Gamble
NEW YORK, PRAHA (rů) - Americký koncern Procter&Gamble kupuje německého výrobce vlasové kosmetiky firmu Wella. O její převzetí usiluje více než rok a podpisem smlouvy v celkové hodnotě 6,5 miliardy eur vyšachoval další zájemce, například německou společnost Henkel. Procter&Gamble (P&G), jenž je největším výrobcem kosmetiky, čisticích prostředků a hygienických potřeb, s Wellou získá strategickou výhodu: ve vlasové kosmetice může nyní porazit světovou jedničku - francouzskou L‘Oreal.
Značky P&G i Wella dominují i na českém trhu. Procter&Gamble má v rakovnické Rakoně od roku 1991 výrobní závod, který je největší ve střední a východní Evropě. Česká pobočka dosahuje zhruba devítimiliardového obratu a patří mezi největší tuzemské exportéry. V roce 2001 dosáhla čistého zisku 324 milionů korun a v žebříčku největších českých exportérů se umístila na 12. místě. Její značky Ariel, Mr. Proper nebo Pantene Pro-V, které stejně jako ostatní produkty podporuje mohutnou reklamní kampaní, patří mezi nejznámější v Česku. Časopis Marketing a Media nedávno uvedl, že P&G byla vloni v Česku třetím největším zadavatelem reklamy, za firmami Eurotel a T-Mobile.
Wella CZ je největším dodavatelem pro tuzemské kadeřníky, v maloobchodních prodejnách je dvojkou. Německý výrobce má stodvacetiletou tradici a svou kosmetiku prodává ve 150 zemích světa. Firmu dosud ovládala zakladatelská rodina Ströherů. Procter a Gamble jí loni za akcie Welly nabízel cenu odpovídající 70 až 80 eurům za kus, nyní zaplatí 92,25 eura.
Americký koncern uvádí, že má pět miliard zákazníků ve 140 zemích. Už v roce 1837 ho založili dva přistěhovalci z Británie a Irska, William Procter a James Gamble. Převzetí firmy Wella je vůbec největším obchodem, který firma od svého založení uzavřela. Na světovém trhu vlasové kosmetiky, který dosud ovládala francouzská L‘Oreal se třiceti procenty, měla loni kolem 20 procent.