Menu Zavřít

SAAB 9-3 AERO

8. 10. 2001
Autor: Euro.cz

Švédská štika pro fajnšmekry

bitcoin_skoleni

Švédská automobilka Saab má v tuzemsku tradičně skvělý zvuk. Skutečnost je ale taková, že v posledních letech trochu pokulhává za konkurencí. Například ve srovnání s Volvem, kterému se pod křídly Fordu skvěle daří, nestačí Saab zdaleka tak rychle obměňovat své modelové řady. Jeho prodejci tedy musí spoléhat na osvědčené verze, které si kupují hlavně fajnšmekři a zájemci z řad letitých milovníků značky. Například vozy typu Saab 9–3 Aero, který se v současné podobě vyrábí už od roku 1993, jezdí zatím v tuzemsku pouze tři. Jeden si od pražské firmy Wallicar pořídila řecká ambasáda a zbylé dva mají soukromí zákazníci. „Je to auto, které si většinou kupují tradiční klienti, říká Antonín Šárovec z pražské dovozní firmy Wallicar. Jak uvádí, jde o lidi, kteří si potrpí na kvalitu a bezpečnost a chtějí se odlišit od svého okolí. Za to jsou ochotni platit nemalé peníze základ „devěttrojky se totiž prodává za 1 295 000 korun.
Co může zájemce od Saabu 9–3 Aero očekávat? Redakce týdeníku EURO otestovala pětidveřovou verzi s dvoulitrovým motorem o maximálním výkonu 151 kilowattů. Tento rychlý vůz má vlastnosti, kterými překonává některé srovnatelné letošní modely – to se týká především jízdních kvalit, výkonu a bohaté elektronické výbavy. Řada prvků je ale naopak poplatná vývojovému stupni automobilů před osmi lety. Jde o design, poměrně vysokou spotřebu a některé drobnější záležitosti v interiéru vozidla.
Testovaný 9–3 Aero je sportovně střižený liftback – tedy vůz, s jehož víkem od zavazadlového prostoru se zároveň zdvihá i zadní okno, a tvoří tak jakési páté dveře. Jeho vzhled odpovídá dlouholeté konzervativní politice Saabu, jde o poněkud neforemné tvary typické pro výrobky švédské automobilky v posledních dvou desítkách let. Saab 9–3 je ale přece jen o něco kulatější než jeho předchůdci. Maska vozu má sportovně střižený agresivní vzhled, ze strany ale spíše připomíná manažerskou limuzínu. Právě v tom je jeho půvab. Pod zdánlivě nenápadným vzezřením se v aerovce skrývá nefalšovaný sportovec. Turbomotor „devěttrojky Aero dokáže dát vozu rychlost až 237 kilometrů v hodině, s nástupem na stovku za úctyhodných 8,8 sekundy. Není to sice takový kanon jako srovnatelný novější dvoulitr 9–5 Aero, který na stejnou trať potřebuje ještě o pět desetin sekundy méně, ale přesto má řidič při rozjezdu pocit pilota stíhačky. Škoda jen, že ve 230 kilometrech v hodině zastaví rozlet omezovač – pohonný agregát by se vyšší rychlosti rozhodně nebránil. Výborným doplňkem je elektronický stabilizační systém TCS, který brání protáčení kol při prudkých rozjezdech a pomáhá také při brždění. Silný motor má však poměrně vysokou spotřebu. Při klidné jízdě si vyžádá zhruba osm litrů na sto kilometrů jízdy, ale ve městě a při dravějším jízdním režimu se může číslice na palubním počítači vyšplhat až na průměrných dvanáct litrů. Výraznou nevýhodou pětidveřového Saabu 9–3 je skutečnost, že vysoká záď brání řidiči ve výhledu dozadu.
Interiér testovaného vozu nabízel veškerý komfort začátku devadesátých let: elektronicky ovládané sedačky v kůži, multifunkční volant, palubní počítač a dálkově ovládané centrální zamykání. Palubní desku pokrývá nefalšované dřevěné obložení, které ale ve sportovním autě vypadá poněkud nezvykle. Výšku volantu je možné upravovat vertikálně směrem k řidiči, ale nikoli již blíže k palubní desce, jak je zvykem u současných luxusních vozidel. Zvláštností Saabů, 9–3 Aero nevyjímaje, je také zvláštní umístění zapalování na středním panelu uprostřed sedaček. Startovací klíček je z něj možné vytáhnout pouze při zařazeném zpětném chodu. O bezpečnost se v automobilu starají čtyři airbagy – dva pro řidiče a spolujezdce, dva pro posádku na zadních sedadlech umístěné v opěradlech předních sedaček. „Lidé nám občas vyčítají skutečnost, že auto nemá postranní hlavové airbagy, říká Antonín Šárovec. „Jejich funkci ale zastupují právě vaky v opěradlech, ty se totiž nafouknou až k předním okénkům.
Saab 9–3 Aero je příjemný a bezpečný sportovní automobil za exkluzivní cenu. Zájemce ale musí počítat s tím, že jde o starší model, který může být brzy nahrazen novější verzí. Probleskují zprávy, že by nový Saab mohl vyjet z výrobních pásů už příští rok. Model 9–3 už tak zřejmě zůstane výlučnou doménou automobilových gurmánů.

  • Našli jste v článku chybu?