Menu Zavřít

Šach králi

1. 11. 2011
Autor: Euro.cz

Nejnovější řada Dyna vrací do nabídky harleye postrádanou kombinaci dostupnosti a praktičnosti

Nejpozději s příchodem modelu Forty-Eight dospěl Harley-Davidson na své cestě od strádajícího výrobce motocyklů k úspěšnému producentovi dekorativních doplňků životního stylu do bodu, kdy forma definitivně zvítězila nad funkcí (EURO 21/2011). Kdy tvar nádrže znamená více než akční rádius. Kdy je „badass“ (neboli drsná) pozice jezdce důležitější než základní poznatky vědy zvané ergonomie. Kdy je praktičnost nucena ulehnout na oltář stylu. Motocyklisté, kteří – jako autor této rubriky – milují vzhled, charakter a zvuk harleyů, ale občas by na motorce rádi někam dojeli, by proto měli nastražit uši. Nový model Dyna Switchback totiž ukazuje, že neblahý trend dospěl k úvrati. Ne že by funkčnost svůj mač proti stylu už v Milwaukee vyhrála, to zase ne. Vždyť by to snad ani nebylo dobře. Dobyla však zpět aspoň svoji polovinu hřiště.

Mistr v rychlosti převleku

Hlavním prodejním magnetem nového harleye je rozdvojená osobnost. Ochranný plexi štít i postranní kufry můžete během několika sekund demontovat bez použití nářadí a proměnit tak cestovní cruiser ve stylový retro křižník velkoměstských bulvárů. Odtud také název Switchback. Ve slovníku se sice dočtete, že to znamená „horská dráha“, ale v americké angličtině tímhle výrazem zpravidla označují ostrou serpentinu a přeneseně jakoukoli změnu o 180 stupňů.
Třebaže technicky jsou si harleye z jedné modelové řady vždy velmi podobné, designérský tým pod vedením Billa Davidsona dbá na to, aby měl každý typ vlastní identitu. V případě switchbacku jsou „výrazotvornými“ prvky kontrastní kola s černými loukotěmi a leštěnými límci ráfků, emblémy na nádrži ve stylu šedesátých let a výfuk svedený po pravé straně do jediné mohutné koncovky. Hluboké blatníky, nádrž zdobená koženým řemenem, obdélníkový kryt baterie pod sedlem i zapouzdřené zadní pružící jednotky jako by z oka vypadly legendárnímu modelu FLH, jehož moderními nástupci jsou luxusní a drahé harleye řady Touring. Switchback ovšem stojí na platformě cenově dostupné řady Dyna.

Ještě jednu deci

Vzduchem chlazený vidlicový dvouválec Twin Cam má pro většinu harleyů modelového roku 2012 zdvihový objem 103 kubických palců, což v metrických jednotkách dělá úctyhodných 1690 cm3 – o 117 více než dosud. Na rozdíl od modelů Touring, v nichž se objevil už loni, sice motor v Dyně postrádá průtokový chladič oleje, ale i tak byste na konci jeho klikové hřídele naměřili točivý moment 126 Nm. Kvůli přísným evropským emisním předpisům už nezní na volnoběh tak hezky jako harleye před rokem 2009, ale ve třech tisících otáček se ve výfukovém potrubí otevře regulační klapka a nezaměnitelné dvouválcové hromobití zahřmí naplno. A ta síla! Kde opulentní koráb Electra Glide akceleruje i se „stotrojkovým“ motorem poměrně rozvážně, dere se o osmdesát kilo lehčí switchback dopředu s okouzlující razancí. Jediný brzdový kotouč vpředu budí nedůvěru ve schopnost stroje zase nabytou rychlost ztratit, zpomalovací účinek je však přinejmenším adekvátní a díky protiblokovacímu systému ABS (u řady Dyna novinka) také plně kontrolovatelný.
Čím ale switchback skutečně vybočuje z obvyklého paradigmatu značky Harley-Davidson, je… jak to jenom říct? Použitelnost? Ještě lépe: absence ergonomických úliteb stylu, které by způsobovaly, že frustrace a únava jezdce rostou exponenciálně s ujetou vzdáleností. Plošinové stupačky nejsou pro muže vysokého 180 centimetrů příliš vpředu, sedlo není zbytečně daleko od nádrže a sériová řídítka vás nenutí kulatit záda. Výsledkem je přirozený posaz, který ponechává jezdci volnost kontrolovat stroj jemnými přesuny hmotnosti a zůstává příjemný i po delším pobytu v sedle. Už to musí znít majitelům mnoha jiných harleyů (Sportster Forty-Eight, Dyna Wide-Glide, Softail Blackline…) jako pohádka, ale svůj nejlepší kousek má switchback teprve předvést!

S kufry opatrně

Při 320 kilogramech suché hmotnosti patří switchback stále do kategorie nejtěžších motorek, konstruktérům se však podařilo hmotu dokonale rozložit, což v kombinaci s novou specifikací pneumatik Dunlop a modifikovanou geometrií hlavy řízení bez nadsázky nastavuje nová měřítka pro ovladatelnost velkých harleyů. Pro majitele Dyny Switchback nebude otáčení na úzké silnici zkouškou nervů a jezdeckého umu, stejně jako nebude vystavena zatěžkávací zkoušce jeho kostrč. Přední vidlice i zadní tlumiče se tváří velmi tradičně a symbolický zdvih zadního kola (54 mm) nevěstí pro konec vaší páteře nic dobrého, zvlášť na našich silnicích. Wisconsinští konstruktéři se ovšem překonali a nacpali do muzeálně vyhlížejících trubek moderní techniku, konkrétně odpružení kazetového typu dopředu a dusíkem plněné jednoplášťové tlumiče dozadu. Nazvat výsledný komfort odpružení zázračným by asi bylo přehnané, ale fakt je, že na switchbacku lze soustavně křižovat české okresky a nepřijít přitom o a) ledviny, b) nějakou špatně upevněnou součástku, jejichž sběr za každým větším výmolem patřil ještě nedávno k oblíbeným kratochvílím správných harleyářů. Možná ale přijdete o obsah kufrů: kvůli nedokonale zkonstruovaným západkám vyžaduje správné zavření cvik. Podle amerických motocyklových médií společnost o problému ví a v tichosti pracuje na nápravě.
Evropští zájemci o nostalgický cestovní harley byli dosud odkázáni na luxusní model Road King Classic s vyplétanými koly, kůží potaženými brašnami a cenovkou 22 510 eur, přepočítávanou podle aktuálního kurzu. Switchback je cirka o sto čtyřicet tisíc korun levnější, dynamičtější, ovladatelnější, až na menší objem kufrů umí totéž co Road King a nabízí cestovatelsky mnohem příhodnější ergonomický trojúhelník sedlo–řídítka–stupačky. Nutno uznat, že jako dekorace se s vyšperkovaným „králem silnic“ měřit nemůže – ale jako všestranný motocykl do města, na cesty i pro víkendová bloumání zapadlými silničkami je s náskokem to nejlepší, co dnes v modelové řadě značky najdete.

Plusy
odnímatelné cestovní příslušenství v ceně
okouzlující motor
výborně naladěný podvozek

Minusy
limitující volnost náklonu
nedořešené zavírání kufrů
omezená nabídka barev

FIN25

Harley-Davidson FLD Dyna Switchback
Cena: 17 340 eur Motor: V2 1690 cm3, 126 Nm (výrobce neuvádí výkon) Hmotnost: 320 kg Výška sedla: 695 mm Objem nádrže: 17,8 l

  • Našli jste v článku chybu?