Menu Zavřít

Salámové mýtné

29. 7. 2005
Autor: Euro.cz

Nastane přirozená česká reakce?

Trend je zřejmý, jenom se o tom nemluví nahlas: Výkonové zpoplatnění silnic se postupem času nebude týkat jenom nejtěžších kamionů, ale i malých nákladních aut, dodávek, poté osobních vozů, motocyklů… Nepůjde jen o dálnice, ale v konečné fázi i o všechny místní komunikace. Klasická salámová taktika. Vyjedete z garáže a už se před vámi začne rozevírat natažená virtuální ruka úředníkova. Používáš naši vozovku a opotřebováváš ji? Ukaž svou portmonku! Moderní technologie vám dokáže strhnout z účtu přesně tolik, kolik odpovídá ujetým kilometrům a použité trase. Kde se trend adresného zpoplatňování zastaví, nelze odhadnout. Možná budou ušetřeni cyklisté a chodci, možná také ne. Jednou nám bude pod kůži vpraven čip a začnou nás kasírovat, kdykoli si vyrazíme po chodníku na špacír.
V zásadě nelze nic namítat proti tomu, aby se všichni účastníci silničního provozu, Češi i cizinci, podíleli na úhradě nákladů spojených s údržbou starých i výstavbou nových komunikací. A to v míře, jakou právě oni vozovky zatěžují. Stát by měl garantovat, že vybrané peníze půjdou skutečně do zdevastovaných silnic, a ne na lepení jiných děr. Jde jen o metodu, jakou se cíle dosáhne. Elektronické mýtné je určitě spravedlivější než třeba časový kupon. Současná politická reprezentace se již tradičně bojí nepopulárních kroků. Do systému výkonového zpoplatnění nakonec zahrnula jenom nejtěžší nákladní auta nad 12 tun hmotnosti, a to jen na hlavních dálničních a silničních tazích. Nemá tu odvahu říci, že nejde o cílový stav. Model celoplošného zpoplatnění prosazovaly odborné komise ČSSD, ale nakonec právě ministr za tuto stranu Škromach se nejvíce zasadil o úlevy. Pokrytci. Opoziční ODS k elektronickému mýtu zcela mlčí. Stínový ministr dopravy Petr Bendl nevyjádřil jediné oficiální stanovisko. Pouze bývalý ministr Martin Říman kdesi nedávno utrousil, že dálniční známky a silniční daň by měly být nahrazeny vybíráním mýta ze všech aut, nikoli pouze z nákladních. Nejjednodušší by bylo, kdyby spotřební daň z benzinu a nafty byla zvýšena tak, aby zahrnovala i všechny náklady na údržbu silnic. Nepotřebovali bychom žádné brány, žádné OBU jednotky, žádné satelity, nikdo by nás na silnicích nešmíroval kamerami. Spotřeba PHM přece též odráží intenzitu provozu vozidla. Ovšem řada technologických firem by přišla o zakázky. A to bude asi problém… Nechme se překvapit, co se bude na silnicích dít po 1. lednu 2007, kdy má být elektronický mýtný systém spuštěn. Jen aby autodopravci nezačali stejný objem zboží přepravovat s daleko větším počtem vozidel (které budou mít v technickém průkazu nevyšší povolenou hmotnost pod 12 tun). Přirozená česká reakce.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).