Menu Zavřít

Sami doma? Promluvte si s troubou!

29. 5. 2003
Autor: Euro.cz

Inteligentní spotřebiče nové generace

Ray Bradbury o nich psal sci-fi - a hle, uplynulo pár desítek let a naši noví přátelé se už hrnou do předsíně na domotický mejdan. Solidní návštěva. Lednička sama upozorní na prošlý jogurt ve třetí přihrádce vlevo nebo na špatně uložené krůtí maso. Pračka vybere program podle vloženého prádla a inteligentní trouba nabídne několik receptů, podle nichž zpracuje vložený pokrm.
Domácí spotřebiče, které začátkem dubna představila v Benátkách firma Merloni Elettrodomestici (ME), jsou navíc učenlivé, brzy se prostřednictvím antény zákazník odkudkoli připojí k jejich paměti. „Mobilním telefonem zjistíte, zda skutečně potřebujetete nakoupit další salámy či zeleninu,“ prorokuje generální ředitel Andrea Guerra. Spojení z nákupního střediska, k němuž bude potřeba mobil čtvrté generace, je sice zatím vzkaz z budoucnosti, ale inteligentní spotřebiče, jež si budou umět „přečíst“ návody k použití a na jejich základě naprogramovat chod, koupíte už příští rok. Firma Merloni oznámila, že výrobky řady Ariston vybaví identifikační technologií RDIF. Technologie využívá přenosu dat po rádiových frekvencích.

Tady budou tagy

RDIF (Radio Frekvency Identification) není novinkou. Běžně se využívá ve skladech a pro účely průmyslové identifikace. Do kuchyní a koupelen však pronikne vůbec poprvé. Pro úspěšný nástup potřebuje jediné – mikročipy na potravinách a oděvech.
Aby totiž mohly chytré pračky a ledničky Ariston číst z mikročipů příslušné informace, musejí jimi potraviny či oděvy opatřit už jejich výrobci. Firma Merloni připouští, že se vlna zájmu ze strany výrobců a obchodníků teprve rozbíhá. Spoléhá však, že se chytré štítky časem stanou nezbytnou součástí veškerého zboží. „Odhadujeme, že počet takto označeného zboží poroste o dvacet procent ročně,“ uvádí ve svých firemních materiálech. Firma spoléhá i na velké obchodní řetězce: na výrobce budou tlačit, protože jim s novým značením například odpadnou dlouhé fronty v supermarketech. Speciální bezdotykové čtečky (antény příjímače), které projdou naráz celý obsah nákupního koše a okamžitě naúčtují částku k zaplacení, zpříjemní život i zákazníkům: odpadne otravná vykládka zboží u pokladen.
Mikročipy nebo spíše identifikační či inteligentní štítky (smart tags) obsahující vlastní čip a malou anténu jsou v podstatě novou generací čárových kódů. Vyvinuté pro účely logistiky a distribuce velkých balíků zboží změnily v rukách firem, jako je například Benetton, účel - používají se i k označení jednotlivých výrobků. Disponují dostatečnou kapacitou, aby mohly obsahovat i informace pro spotřebitele, data se přenášejí bezdotykovým způsobem a lze je přepisovat a doplňovat. Pro ledničku s příslušným čtecím zařízením pak už není tak těžké přečíst a interpretovat sdělení jogurtu, kterému dnes vyprší expirační doba: „Pozor, právě procházím!“ Nebo vzkaz krůtího masa omylem uloženého v přihrádce na zeleninu: „Pozor, špatné umístění. Patřím do A3!“

Stylový marketing

Když firma Merloni novou řadu spotřebičů představovala, otevřela prezentaci trojrozměrnou projekcí IMAX, takže za pár minut nikdo nepochyboval, že se i přeludy dokážou zhmotnit. Připlouvaly a jevily ochotu nechat se uchopit natažením ruky. Příslušnou atmosféru „domotiky“ pro třetí tisíciletí navodil i doprovodný tanec: kromě tanečnic a tanečníků kroužily pódiem i příslušné spotřebiče. Jejich avantgardní „italský“ design je dílem japonského návrháře Makia Hasuikeho.
Ač to firma Merloni příliš nezdůrazňovala, chtěla posílit pozici značky Ariston a v předstihu si ověřit, jak budou zákazníci reagovat na novou řadu sofistikovanějších, a tím i dražších výrobků. Merloni nabízí dvě značky a i v Česku si ji široké publikum spojuje spíše s levnějšími spotřebiči s označením Indesit.
Generální ředitel ME Andrea Guerra pro magazín E8 uvedl, že chytrá lednička bude stát tak 1600 eur. A že osobně vůbec nepochybuje, že se spotřebiče nové digitální řady budou dobře prodávat i v Česku a dalších středo- a východoevropských zemích včetně Ruska. „S odbytem dražších spotřebičů tam nemáme žádné problémy,“ řekl konkrétně na margo českého a slovenského trhu. „Poměr prodeje výrobků Ariston k levnějším spotřebičům Indesit je na nových trzích dokonce o něco vyšší než ve Velké Británii a v dalších evropských zemích.“
V Česku připadá na Indesit sedmdesát a na Ariston třicet procent. Loni prodej firmy Merloni vzrostl celosvětově o 26 procent, ale v České republice to bylo 62 procent. Na evropském trhu drží zhruba patnáctiprocentní podíl a je ve svém oboru trojkou: za firmou Electrolux, která zahrnuje i značky AEG a Zanussi, a německou Miele.
Dvojciferný růst tržeb naznačuje, že Italové mají v posledních letech ve srovnání s konkurencí „silnější tah na bránu“. Vývoji elektronicky řízených domácích spotřebičů a jejich uplatnění v digitalizované domácnosti se věnují už deset let. Zakladatel a předseda představenstva ME Vittorio Merloni má dokonce pro tento trend speciální výraz - domotika. Loňský rok považuje za zlom v historii firmy. Říká, že poprvé investovala do rozvoje digitálních komunikačních technologií víc než do vývoje vlastních výrobků.

Hádejte se s mobilem

Merloni není jediná firma, která inteligentní spotřebiče vyvíjí. Ukázkový Dům budoucnosti napěchovaný elektronikou otevřel už předloni v americkém Redmondu lídr trhu IT Microsoft. Prototypem, který zatím slouží spíše výzkumu, je také evropský Philips HomeLab v nizozemském Eindhovenu. Ledničku s počítačem, který má být řídicím centrem celé domácnosti a určovat chod ostatních domácích spotřebičů, již vyvinula firma Elektrolux. Zatím se ovšem neprodává. Také Merloni vybavila první výrobky multimediálním kuchyňským monitorem Leonardo už v roce 2000. K internetu jej lze připojit díky technologii Wrap (Web ready appliances protokol).
Vnější spojení ledničky přes internet je možná těžkopádné. Propojení prostřednictvím mobilního telefonu by už byla jiná káva, například při nákupu v supermarketu. Představte si nekonečné diskuse nad nákupním košíkem, do něhož váš partner bezhlavě cpe všechno, co právě uvidí. Až dojdou argumenty, poslouží mobil přes svou křehkost jako poslední dostupná zbraň.

Úvod do domotické konverzace
Co přinese spojení chytrých spotřebičů a inteligentních štítků?

Pračky

Inteligentní štítky (smart tags) na oděvech napoví pračce, jaký má zvolit program. Pračka pak nabídne nejvhodnější pro daný druh prádla. Pokud se spolu v bubnu ocitnou látky, které není radno prát společně, například bílé a barevné prádlo, poradí displej spotřebiteli, které kusy prádla má vyndat, neboť jim hrozí nebezpečí poškození. A předem upozorní i na to, že pokud si nenecháte poradit, můžete nakonec vyjmout kus nepoužitelného hadru.
Zprávy budou vypadat asi takto:
• „Dali jste dohromady vlnu a hedvábí. Raději vytvořte várku pouze z vlněných nebo z hedvábných materiálů.“
• „Dali jste do pračky pouze jednu část vašeho nového dvoudílného kompletu – nejlepší je prát obě části společně!“
• „Dali jste do pračky své nové džíny; lepší je vyprat je napoprvé zvlášť.“
• „Tuto náplň musíte prohnat programem odstraňování skvrn – stačí polovina odměrky.“

Ledničky a mrazničky

Displej na chladničce ukáže, jaké potraviny jsou uvnitř, jaká je optimální teplota pro jejich uchování, datum jejich doporučené spotřeby, popis potravin a jejich nutriční hodnoty, jakož i možné recepty na přípravu jídel z těchto potravin.
Spotřebitel si přečte zprávy typu:
• „Snězte svůj jahodový jogurt – jeho trvanlivost vyprší zítra.“
• „Přesuňte kuře do oddílu masa!“
• „Návrh využití surovin: z potravin A, B a C je možné udělat ovocný dort pro čtyři osoby. Chcete recept?“
• „Na dnešním nákupu jste ušetřili 6 eur. Gratulujeme.“

Mikrovlnky

Informace inteligentního štítku poslouží i troubám. Přečtou si, jaké potraviny jste do nich vložili, a mohou automaticky zvolit nejlepší program vaření. Na displeji se ukáže například sdělení: „Gratinované baklažány à la Mediterranea: rozmrazujte 8’, pečte v horkovzdušné troubě 5’, grilujte 10`.“

Makio Hasuike
Japonský pilíř italské elegance

I když se narodil a vystudoval v Japonsku, v Itálii žije už 38 let. Pro firmu Merloni pracuje od roku 1967 a navrhoval všechny výrobky Ariston. Jako první dal tradičně bílým spotřebičům kovový vzhled a jeho poslední inovací jsou oblé elegantní tvary. S vlastním návrhářským studiem MH WAY je nositelem několika přestižních designérských cen. V Itálii je zakládajícím členem Masters of Strategic Design na milánské Polytechnice a přednáší i na Institutu průmyslového designu. Jeho práce jsou vystaveny v Muzeu moderního umění v New Yorku, kde jsou součástí stálé expozice. Magazín E8 s ním hovořil 4. dubna v Benátkách.

Co je pro vás důležitější – vzhled, nebo obsah výrobku?
Obojí. Už když jsem před lety začínal, myslel jsem si, že design je něco nejen ke zkrášlení, ale i ke zlepšení života lidí. Myslím, že se obecně poslední dobou přístup k designu změnil. Éra efektního a tendenčního designu, který motivoval k větší spotřebě, je již za námi a nový strategický design znovu objevuje hodnotu vlastního výrobku.

Co je strategický design?
Neznamená jen, že si člověk chce vytvořit něco pěkného, ale že si stanoví nějaký cíl. Strategický design je vlastně způsob, jak se k tomu cíli dostat. Čili nejde jen o návrh, ale i způsob, jak věc vyrobit, aby byla připravená na další vývoj.

Je vkus zákazníků tak globální, že váš design může oslovit lidi na celém světě?
To nemohu posoudit. Mohu však upřímně říci, že už hrozně dlouho žiji v Itálii, a i když jsem v podstatě cizinec, přijali mě. Nabídli mi obrovské možnosti a je asi důležité, že jsem se sžil s tímto prostředím. Takže se domnívám, že když mě jako tvůrce přijali tady v Itálii, zřejmě mě mohou akceptovat i jinde.

Občas navrhujete i pro soukromé osoby. Pracoval jste už pro takového zákazníka i v Česku?
Ne.

Znáte české průmyslové designérství?
Neznám, ale jeden z lidí v mém týmu je Jisam Kulhánek, který se narodil v České republice. Původně emigroval do Holandska, ale nyní pracuje se mnou.

EBF24

Jeho křestní jméno ale moc Česky nezní…
Je synem egyptského velvyslance a má českou matku. Nicméně už jeho dědeček byl slavným pražským architektem.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).