Dobrý nápad nechybělJaroslavu Stunovi a Martinu Šampalíkovi, když se v roce 2005 pustili do svého byznysu. Vsadili na kvalitu a zábavu a otevřeli v Plzni pivní bar jako samoobslužnou restauraci.
Martin Šampalík (vlevo)a Jaroslav Stuna získali vloni za originalitu a vynalézavost prvenství v soutěži Vodafone Byznys Rebel.
Autor: Jakub Hněvkovský
V pivním baru The PUB si hosté mohou načepovat pivo z výčepních hlav umístěných přímo na stolech a sledovat na digitálním displeji aktuální spotřebu piva. Samozřejmostí je také to, že si pohodlně přes dotykové displeje objednají z elektronické nabídky jídel a stisknutím tlačítka přivolají obsluhu.
Za originalitu a vynalézavost vynesl loni projekt svým autorům Jaroslavu Stunovi a Martinu Šampalíkovi prvenství v soutěži Vodafone Byznys Rebel. „Vítěz kategorie Byznys Rebel od nás získal cílenou mobilní reklamu v hodnotě 50 tisíc korun. Kampaň proběhne formou cílené bannerové reklamy na mobilním portálu Vodafone live! a cílené Direct SMS kampaně,“ říká Marek Skládal z firmy Vodafone. Vítězství v soutěži firmě přineslo hlavně větší známost. „To se odrazilo v počtu zájemců o náš koncept a samozřejmě lepší vyjednávací pozicí při žádosti o spolupráci s bankovními domy,“ říká Martin Šampalík.
Pivní franšíza
Oba podnikatelé ale rozhodně nechtěli zůstat jen u jedné provozovny. Za poslední čtyři roky stihli navýšit počet restaurací na deset. Kromě Plzně si mohou zákazníci natočit pivo nebo objednat jídlo bez nutnosti číšníka například také v Praze, Brně, Liberci, Táboře či Karlových Varech. Tři restaurace jsou přitom jejich. Zbývající, které nesou stejnojmenný název, fungují jako franšíza. „Dali jsme dohromady koncept franšízy, který se uchytil. Z našeho pohledu jde o ideální způsob podnikání,“ říká Stuna. Podle něj letos společnost plánuje v Česku otevřít další čtyři provozovny a jedná také o vstupu do zahraničí. „Během několika měsíců chceme zahájit pilotní projekt franšízy v Berlíně,“ dodává.
VODAFONE BYZNYS REBEL
Do speciální kategorie Byznys Rebel 2009 se mohou přihlásit živnostníci nebo firmy, které ve stručnosti sepíší svůj podnikatelský příběh, v němž představí, čím se odlišují od konkurence. Zájemci se mohou přihlásit do konce července. Krajská kola se uskuteční v září a říjnu a vítězové budou vyhlášeni koncem listopadu.
Podle The PUB je podnikání formou franšízy sice zajímavé a lákavé, ale vhodní kandidáti se hledají obtížně. „Počet žadatelů o spolupráci je obrovský, ale počet těch, kteří otevřou provozovnu, je někde mezi pěti až sedmi procenty ze všech žádostí,“ popisuje Stuna. Málokdo má totiž dostatečný kapitál a potřebné zkušenosti. „Nevyžadujeme přímo zkušenosti s gastronomickým provozem, ale určitě vyžadujeme interpersonální dovednosti a manažerské schopnosti. Většinou to bohužel ztroskotá na finanční stránce nebo na tom, že člověk najde prostory, které se pro náš koncept zkrátka nehodí,“ doplňuje Šampalík. Podle něj má například firma stanoveno, že pro zřízení provozovny musí mít lokalita alespoň 50 tisíc obyvatel.
Pomohl teambuilding Díky vítězství v soutěži Vodafone Byznys Rebel strávily The PUB víkendový teambuildingový pobyt v Krkonoších. „Poprvé za celou historii naší firmy jsme se dokázali sejít se všemi franšízanty, abychom mohli otevřít témata, která nás trápí. Setkání bylo pro nás hodně přínosné a inspirující. Pomohlo nám dát dohromady společné strategické kroky a plán pro další vzájemnou spolupráci,“ popisuje Šampalík. Pivo přes server**
Jednotlivé stoly jsou v síti připojeny k počítačovému serveru, který umožňuje nejen porovnávat spotřebu, ale výsledky prezentovat na velkoplošné obrazovce. Návštěvníci tak mohou mezi sebou soutěžit ve spotřebě nejen s dalšími stoly v dané restauraci, ale prakticky s každým, kdo je součástí řetězce a je připojen k serveru. „Chceme lidem při konzumaci přinášet zábavu. Proto se do budoucna chceme zaměřit na nové technologie a vylepšení našeho stávajícího systému,“ odkrývá budoucí plány Šampalík. Zákazníci by tak mohli využívat například systém pro zasílání zpráv prostřednictvím digitální obrazovky umístěné u jednotlivých stolů. „Rádi bychom také rozjeli projekt SMS chatu, v jehož rámci by lidé mohli komunikovat prostřednictvím mobilu a našich projekčních pláten,“ dodává Šampalík.
Návštěvníci baru mohou také využívat věrnostní systém The PUB Club, díky němuž sbírají za vytočené litry body a získávají pak různé ceny. „Na provozovnách, kde The PUB nabízí polední menu, lze pak za body například získat každý desátý oběd zdarma. Kartička rovněž může fungovat jako pivní kreditka, kdy si zákazníci předplatí kartičku a s ní pak platí,“ vysvětluje Šampalík. Za zhruba dva měsíce se The PUB podařilo získat více než 1500 členů.