Menu Zavřít

Samoúčelné popření reality

29. 11. 2011
Autor: Euro.cz

Nejrychlejší bavorské SUV jezdí tak úžasně, jak by žádné SUV podle fyzikálních zákonů jezdit nemělo. Hezké, ale k čemu to vlastně je?

Kdybychom měli věřit tehdejšímu hlasu médií, BMW X5 M nemohlo přijít na svět v méně vhodnou dobu. Instalace ikonického písmenka „M“ na záď obrovitého SUV s přeplňovaným motorem nejenže byla něco, o čem lidé z BMW ještě dva roky předtím veřejně tvrdili, že to nikdy neudělají. Nejenže příchod X5 M vzaly jako políček do tváře početné zástupy příznivců BMW Motorsport, pro které znamenalo písmeno M se světlemodrým, tmavomodrým a červeným pruhem po více než dvě desetiletí kombinaci vysokootáčkových atmosférických motorů, ručního řazení, zadního pohonu a nekompromisní orientace na řidičský zážitek. X5 M spolu se sesterským X6 M hrdě nastoupily na scénu zrovna na jaře 2009, kdy kulminovala všeobecná panika nastartovaná americkou hypoteční krizí z předchozího roku a nikdo nekupoval nic, tím méně okázale nestřídmé symboly blahobytu se spotřebou i hmotností odpovídající spíše hořící vrtné plošině než osobnímu vozu. O více než dva roky později je ale všechno jinak. Krizi jsme se naučili chápat jako permanentní stav hospodářství, superluxusní auta se opět prodávají jako na běžícím pásu… A dokonce i fňukající fanoušci BMW si museli postupně zvyknout, že písmeno M dnes neznamená více řidičské delikátnosti, ale prostě větší turbo. Obrousil čas hrany kontroverznosti prvního „emkového“ SUV?

Předávkován steroidy

Vrchol řady X5 nedovolí ani povrchnímu pozorovateli domnívat se, že se jedná o běžný model s naftovým šestiválcem, jakých stojí na každém nároží dvanáct do tuctu. I bez speciální modré barvy by byl víc než dost nápadný svými roztaženými blatníky, pevným postojem na dvacetipalcových kolech se „supersportovně“ širokými pneumatikami (275 mm vpředu, a dokonce 315 mm vzadu), a zejména masivním předním nárazníkem s hladově zejícími otvory pro přívod vzduchu k mezichladičům. A že je co chladit! Vidlicový osmiválec 4,4 l osazený dvojicí turbodmychadel možná konstrukčně vychází z „běžné“ X5 xDrive50i, ale četné úpravy, zaměřené převážně na proudění plynů a právě chlazení, zvýšily jeho parametry z kategorie „děsivé“ (300 kW, 600 Nm) do kategorie „obscénní“ (408 kW, 680 Nm). Celý arzenál ovšem uvolníte až stisknutím tlačítka „M Drive“ na volantu, které uvede elektrické systémy vozu do ostrého režimu. Účinky drobného pohybu palcem na dynamický projev auta, které se i bez toho jevilo rychlé ažaž, patří k těm obtížně sdělitelným, proto raději nechme mluvit čísla.
Výrobce udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy, ale při měření ukázala GPS telemetrie neuvěřitelných 4,58 vteřiny – a to je prosím průměr dvou nejrychlejších jízd oběma směry, nikoli nejkratší naměřený čas. X5 M přitom měla nevýhodu mokrého povrchu. Pro dokreslení, pružné zrychlení z 50 na 80 km/h zvládlo auto s pohotovostní hmotností 2380 kg a dvěma dospělými muži na palubě za 2,24 s.

Motor v centru pozornosti

Přeložena do kontextu běžného provozu znamenají uvedená čísla ohromující schopnost nabírat rychlost i vysoko nad dálničním limitem. Údaj o aktuální rychlosti, promítaný průhledovým displejem do zorného pole řidiče, letí nahoru jako odpočítávání sekund při zrychleném převíjení videa. Není to ovšem jen samotná intenzita, co činí akceleraci tohoto „bavoráku“ prudce návykovou, nýbrž i její podání. Možná hlavně její podání. Žádný přeplňovaný motor nebude nikdy burácet tak pěkně jako osmiválec s atmosférickým plněním, ale co jí chybí ve výfuku, dohání X5 M hučením turbodmychadel, hlasitým odfukováním přepouštěcích ventilů při každé změně rychlostního stupně a záměrně brutální reakcí na plyn. Pamatujete na tu scénu z Pulp Fiction, v níž se Uma Thurman probudí po injekci adrenalinu přímo do srdce? Tak nějak reaguje „Meisterwerk“ bavorských motorářů na každou změnu polohy plynového pedálu. Dokonce i pětisetkoňový Range Rover 5.0 V8 S/C působí oproti X5 M téměř ospale, a to jsme při našem plýtvání neobnovitelnými zdroji zatím ještě nenarazili na zatáčku.
Zkušenost napovídá, že dvouapůltunové SUV s těžištěm vysoko nad silnicí nemůže patřit k šampionům horských serpentin, ale v BMW M očividně zaměstnávají konstruktéry, kteří nedávali ve školních hodinách fyziky pozor. X5 M totiž zatáčí s neskutečnou vervou, opírá se vnějšími koly do asfaltu, jako by s ním měla nevyřešené účty, a když za vrcholovým bodem zatáčky začnete akcelerovat, chová se spíš jako Mitsubishi Evo než jako velký rodinný poloteréňák, kterým ve skutečnosti je. Samozřejmě je to jen divadlo, představení dovedně sehrané téměř čtvercovým půdorysem, ohromnou plochou pneumatik, velmi tuhými adaptivními tlumiči pérování, a především chytrou elektronikou, která snaživě rozděluje příděl točivého momentu mezi všechna kola. Pokud se přiřítíte do zatáčky opravdu příliš rychle a pokusíte se zatočit bez plynu, rychle poznáte, že výjimka, kterou si X5 sjednala s panem Newtonem, má svoje meze. Brzdy jsou ovšem fenomenální, to se musí nechat, alespoň pokud od nich nežádáte prudké zpomalení z vysokých rychlostí několikrát za sebou.

Tak v čem je háček?

Žádné jiné SUV, dokonce ani Porsche Cayenne Turbo, není tak rychlé, nezatáčí tak dravě a není schopno dosahovat vysokých rychlostních průměrů na náročných silnicích s takovou suverenitou. Je tu jenom jeden maličký problém: proč byste měli tyhle věci chtít zrovna od velkého SUV? Tím spíše, že jinak toho za své tři miliony mnoho nedostanete. Dvacetilitrová spotřeba je z hlediska cílové skupiny ještě nepodstatná, nicméně interiér působí obyčejně, tuhý podvozek začne být brzy únavný a co do užitné hodnoty na tom není X5 o nic lépe než běžné kombi střední třídy. O poněkud gangsterské imagi raději nemluvě. Tohle auto zkrátka působí jako odpověď na otázku, kterou – přinejmenším v Evropě – nikdo nepoložil.
Jistěže na SUV jezdí X5 M naprosto úžasně. Jenže koupit si SUV kvůli sportovním jízdním vlastnostem je jako jet na dovolenou k moři do Kaliningradu s odůvodněním, že je tam nejteplejší voda na celém Baltu. Přátelé vám takovou argumentaci možná odkývají, ale za vašimi zády si budou ťukat na čelo. Právem.

Plusy
+ na SUV šokující rychlost
+ na SUV šokující ovladatelnost
+ na SUV šokující zvuk

Minusy
- degraduje odkaz BMW M
- kolotočářsko-mafiánská image
- pořád je to jen SUV

bitcoin školení listopad 24

BMW X5 M
Cena 2 680 000 Kč Motor přeplňovaný V8 4,4 l, 408 kW, 680 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,7 s Nejvyšší rychlost 250 km/h (el. omezena) Spotřeba 13,9 l/100 km

  • Našli jste v článku chybu?