Finská Nokia posílila ve třetím čtvrtletí pozici nejprodávanější značky mobilních telefonů. Z 289 milionů mobilních telefonů, které byly za červenec, srpen a září prodány na světě, drží 38procentní podíl. To je o tři procentní body více než ve srovnatelném loňském období. Vyplývá to z údajů analytické společnosti Gartner.
Nokia zvedla své prodeje z 88 na 110 milionů kusů přístrojů, zásadní a dlouho očekávaná změna se však odehrála na pozici druhé nejprodávanější značky, kterou dlouho držela americká Motorola. V důsledku špatné výkonnosti poklesly její meziroční prodeje o více než čtvrtinu a na druhé místo postoupil korejský producent Samsung, který zvýšil odbyt o více než třetinu na bezmála 42 milionů telefonů.
Celkový prodej mobilů dosáhl proti loňskému roku patnáctiprocentního nárůstu, když se zvýšil z 251 na 289 milionů. Pětka největších prodejců mobilů si stejně jako před rokem drží podíl 81,6 procenta na celkovém počtu prodaných aparátů. Z důvodů zvýšených prodejů levných mobilů, takzvaných ultra-low-cost přístrojů, se snížila průměrná cena jednoho prodaného telefonu z loňských 90 eur na 82 eur, tedy asi 2300 korun.
(graf):
Finský lídr
(Podíly výrobců telefonů na celosvětovém trhu, v procentech)
3. čtvrtletí 2006 3. čtvrtletí 2007
Nokia 35,1 38,1
Samsung 12,2 14,5
Motorola 20,7 13,1
SonyEricsson 7,8 8,8
LG 6,0 7,1
Pramen: Gartner