Pokud by si Vídeň koupila pro výcvik pilotů letadla L-39NG, citelně by to zlepšilo těžkou situaci Aera Vodochody. Prezident Miloš Zeman se proto nyní v Rakousku přimluví.
‚‚Pan prezident je připraven podpořit české ekonomické zájmy a ujistit rakouskou stranu o kvalitě L-39NG a výhodnosti nabízeného řešení,” potvrzuje Erika Veselá ze zahraničního odboru Kanceláře prezidenta republiky. Miloš Zeman je na oficiální návštěvě země do 4. dubna. Erika Veselá jedním dechem dodává, že Hrad chápe, že modernizace letectva je především citlivou vnitropolitickou záležitostí Rakouska.
V zakázce na patnáct cvičných letounů v hodnotě několika miliard korun Aeru pomáhá i ministerstvo obrany. To však na aktuální návštěvu Miloše Zemana do Rakouska nevyslalo nikoho ze svých úředníků, natož náměstků či přímo ministra Lubomíra Metnara. Nicméně ten už ve Vídni jednal v polovině letošního března. „Zopakoval jsem platnost loňské nabídky na letouny L-39NG, včetně možnosti garancí ve formě smlouvy vláda-vláda,” přiblížil Metnar rokování s rakouským ministrem Mariem Kunaskem.
Zeman s Van der Bellenem jednali o dálničním spojení i V4
Jak už týdeník Euro informoval dříve, rakouské vzdušné síly hledají náhradu za přestárlé letouny Saab 105Ö pocházející z přelomu 60. a 70. let minulého století. Velmi silnou pozici před chystaným tendrem má však italská společnost Alenia Aermacchi se svými stroji M-346. Česká republika doufá, že Rakušany zaujme návrhem, kdy balík cvičných L-39NG spojí se švédskou nabídkou supersoniků Jas-39 Gripen. Vídeň totiž nyní řeší i budoucnost vlastního nadzvukového letectva.
Případný rakouský úspěch L-39NG by mohl být důležitým momentem pro Aero Vodochody, jehož hospodaření je už od roku 2017 v minusu. Továrna vsadila na model L-39NG všechno a teď urputně hledá první zákazníky. Přitom právě smlouva s Vídní by mohla být jedním z klíčových momentů.
Přečtěte si komentář: Vylétl z Aera nový albatros? K tomu je daleko
Dále čtěte: