Menu Zavřít

Šance pro malý a střední byznys

6. 6. 2009
Autor: Euro.cz

Vždycky jsem byl přesvědčen, že malí a střední podnikatelé jsou klíčovým zdrojem výkonnosti ekonomiky. Současný vývoj mě v takovém přesvědčení utvrzuje. Ve střednědobém horizontu to budou právě oni, kdo rozhodnou o tempu a způsobu vybřednutí „národních“ ekonomik ze stávajících trablů.

Autor: Jan Třeštík

Prognostici jasně – a myslím, že i správně – hovoří o tom, že očekávaných 20 procent poklesu výkonu velkozaměstnavatelů bude spíše trvalejšího rázu. Znamená to, že se na trhu práce ocitne 20 procent (a spíše i větší podíl) zaměstnanců tohoto sektoru. Bude mezi nimi jistě značná část lidí schopných, agilních, hledajících svou novou perspektivu a nikoliv podporu v nezaměstnanosti.

Co nejméně klacků

Je logické, že novou příležitost jim mohou nabídnout právě malí a střední zaměstnavatelé. Sami tak mohou posílit svou tržní pozici a podnikatelský potenciál, makroekonomice odlehčí vstřebáním uvolněné pracovní síly.

Taková vize má pochopitelně svá úskalí, ale jinými slovy řečeno, existují nepřehlédnutelné předpoklady naplnění zmíněné představy. Prvním předpokladem je co nejméně klacků vhozených podnikatelům pod nohy rukama politiků. Konec konců – nic nového pod sluncem. Už léta podnikatelé uspívají navzdory politické „podpoře“ malému a střednímu podnikání. Nevím, proč by to v budoucnu mělo být jinak.

Zajímavější je druhý předpoklad. Tím je co nejschopnější management malých a středních firem. Tomu ani v minulosti – v letech růstu – nebylo možno upřít entuziasmus, ambice, odvahu, nasazení nesrovnatelně vyšší než u top managementů zbytnělých korporací. Období růstu však bylo tolerantnější ke slabinám – vysoké míře empirie v řídicích nástrojích a procesech. Ta se nejvýrazněji projevovala v pokulhávajícím strategickém řízení a nedůslednostech v řízení obchodu.

bitcoin školení listopad 24

Impulz k prosperitě

Ekonomický pokles činí slabé stránky managementu malých a středních firem nebezpečnějšími a záludnějšími. Přesto jsem dál optimistou a fandou malých a středních podnikatelů. Vím totiž, jak rychle a efektivně se učí své slabiny překlenout nákupem externí manažerské kapacity a know-how. Proto jsem si jist, že právě malému a střednímu podnikání přinese krize ve svých důsledcích nejmocnější impulz k další prosperitě.

  • Našli jste v článku chybu?