Odznak prestiže a pracovní vůz pro armádu, lesáky a záchranářeNovinky na trhuNa českém trhu se ve stejné době blýskly dvě horké off-road novinky: VW Touareg a španělská Santana. Dělí je nejen cena, ale také předpokládaný motiv jejich budoucích majitelů ke koupi.
Odznak prestiže a pracovní vůz pro armádu, lesáky a záchranáře
Novinky na trhu
Na českém trhu se ve stejné době blýskly dvě horké off-road novinky: VW Touareg a španělská Santana. Dělí je nejen cena, ale také předpokládaný motiv jejich budoucích majitelů ke koupi.
Zatímco luxusního volkswagena zvolí opravdu movití podnikatelé s požadavkem na interiér vykládaný ořechovou kořenovicí, santanu koupí podnik, který vysílá lidi každodenně do terénu.
Santana
Španělská automobilka má za sebou dvacetiletí výroby land roverů. Dnes na český trh uvádí vůz, který je této tradici hromsky podobný. Santana má na několika místech patrný tentýž rys jako slavná značka. Tvůrci santany to přitom žádnou lží nezastírají. Santana je pracovní automobil dostupný cenou a těžící z mnohaleté tradice a zkušeností továrny. Vnitřní uspořádání santany promlouvá až spartánskou účelností - tři strohé budíky na přístrojové desce a jednoduché ovládání klimatizace na středovém panelu. Volant je s důsledně silným věncem a čtyřloukoťový. Řazení náhonu obstarává historicky prověřená „druhá“ řadicí páka. V terénu se santana pohybuje jakoby pomaleji, ale zato s věcnou jistotou. Bez odmlouvání na konci lámací dráhy zvedne při výjezdu jedno přední kolo a v případě nutnosti v této pozici i dost stabilně zastaví. Při průjezdu rozbahněným podkladem těží z užších pneumatik - ochotněji se do bláta zařízne a najde méně kluzký podklad pro dezén. Jízda mimo silnici je ovšem pro posádku méně příjemná než u luxusních off-roadů. Na úsporných sedadlech to s posádkou dost zmítá. Na silnici, ačkoliv vůz žene osvědčený diesel Iveco se vstřikováním Bosch Common Rail, není santana žádný hbitý běžec. Příjemné cestování je tak do 140 km v hodině. Pro dlouhé pracovní cesty mimo obydlená území je velmi praktická stolitrová palivová nádrž, s níž Santana zdolá až tisícikilometrovou trať.
VW Touareg
Ve všech liniích splývavý a s mohutnou, ale oblou přídí. Na způsob těch nejvěhlasnějších automobilek nese veliký znak továrny přímo vprostřed mřížky chladiče. VW Touareg je na světě už rok, ovšem do nedávných týdnů ho německý výrobce úzkostlivě tajil. Traduje se historka, jak na testovací vozy hluboko na jih od marockého pohoří Atlas náhodou natrefily posádky octavií 4×4, která tady měla prezentaci. Vyděšení piloti Volkswagenu prchali s touaregy za duny i před koncernovými kolegy. Nový německý silniční off-road je upraven do luxusu interiéru, který se blíží modelu Phaeton. Palubní deska i lemování dveřních lišt je provedeno v leštěné ořechové kořenovici a krom páky automatické převodovky jsou všechny ovládací prvky zasazeny výhradně do elektroniky. Trochu rozpačitý zůstane pozorný motorista v touaregovi nad chromovanými rámečky palubních přístrojů a kolem paty řadicí páky. Tady byl u testovaného vozu chromový čtverec dokonce uvolněný a za jízdy jemňounce chrastil. Podle technických parametrů vozu a údajů charakterizujících průchodnost touarega terénem, mělo by jít o off-roadově zdatný vůz. Pozoruhodné ovšem je, že veškerá nastavení převodů, uzavírání diferenciálu a dokonce i světlost spodku je řízena elektronikou a z kokpitu nastavována jen tlačítky. Na silnici je z VW Touarega masivní dravec. Zvlášť s pětilitrovým agregátem s deseti válci a jeho gigantickým točivým momentem jen obtížně hledá na asfaltu soupeře. Při brzdění jsou ovšem poznat jeho tři tuny. Ve vysokých rychlostech přitom hodně těží z opět automaticky snižované světlé výšky břicha vozu.
Technické parametry
VW Touareg 5.0 v10TDI
Obsah motoru 4921 ccm
Maximální výkon 230 kW
Max. točivý moment 750 Nm
Nejvyšší rychlost 225 km/h
Zrychlení z 0 na 100 7,8 s
Průměrná 12,2 l/
spotřeba /100 km
Max. celková hmotnost 3080 kg