Vůle outsourcovat některé firemní činnosti je stále silnější. Je to logické. Silná konkurence a snaha být co nejefektivnější k tomu většinu firem nenásilně dovedly. Proto byste mezi malými a středními firmami ve světě už dnes stěží hledali takové, které alespoň část svých činností či služeb nepřevedly do cloudu. Díky tomu dokážou lépe investovat do nových služeb a svého růstu. Je zřejmé, že ze stejných důvodů je budou následovat i velké společnosti.
Trend je tedy jasný. Přesto nelze outsourcing považovat za spásu či všelék na firemní neduhy. Jak o něm začít uvažovat? Existují oblasti, které si o outsourcing vysloveně říkají. Jsou to už léty prověřené cesty, které firmám přinášejí největší efekt. Je možné popsat obecné rysy takových oblastí? Určitě ano. Je jich několik.
Charakteristickým znakem je v první řadě nerovnoměrné čerpání zdrojů, především lidských. Například některé specialisty firma potřebuje jen nárazově. Pokud je však chce „vlastnit“, musí je platit neustále, bez ohledu na jejich vytížení. Navíc je problém zbavit se vlastních lidí v okamžiku, kdy je nepotřebuji. Outsourcer má sice stejný problém, ale také možnost sdílet specialisty napříč svými zákazníky, což může vyrovnat křivku spotřeby práce a nákladů na tyto odborníky.
S tím souvisí další znak, a to je specializace. Mohu-li si dovolit jen omezený počet lidí v týmu, omezuji tím zákonitě i šíři jejich záběru. Jejich znalosti okrajových oblastí musejí být zákonitě jen povrchní. Já přitom potřebuji skutečné odborníky. Řešením je opět nákup potřebných specialistů od outsourcingové firmy.
Dalším znakem je nerovnoměrnost v průběhu nákladů. V dnešní konkurenční době je pro každou firmu velkou otázkou zafinancovat jakékoli investice. U investic do podstaty vlastního podnikání je to ještě logické. Ale kdo by dobrovolně svoji úvěrovou linku čerpal na podpůrnou činnost nebo software?
Čím větší je potřeba investic, tím větší je důvod rozložit je v delším časovém horizontu s blahodárným vlivem na cash flow. U některých druhů byznysu (např. pravidelně odváděné služby) ani jiná možnost často není. Na trhu sice existuje celá řada finančních úvěrových produktů, ale nakoupit a zprovoznit např. software jsou dvě různé věci. Opravdu chceme nechat riziko z velké investice na sobě? A chceme platit za snahu, nebo za výsledek? Řízení rizika je koneckonců dalším důvodem pro outsourcing.
Takto bychom mohli ve výčtu outsourcingových důvodů pokračovat. Ideálním příkladem firemních systémů, které si o outsourcing přímo říkají, je známý enterprice systém SAP. Vykazuje totiž všechny znaky vhodného adepta. SAP pokrývá většinu systémů a procesů ve společnostech a nároky na jeho provoz jsou časově velmi nerovnoměrné. Potřebujeme celou řadu specialistů, většinou však stačí ve značně omezeném čase. A to nejen vezmeme-li implementaci vs. provoz, ale i běžný provoz v průběhu roku. Nedivme se pak ředitelům, kteří mají snahu investiční peníze vložit raději do jiných oblastí, především do nových produktů a rozvoje firem.
Není sporu o tom, že SAP je komplexní a velmi flexibilní systém. Aby vám ale opravdu sloužil tak, jak potřebujete, musíte mít i stejně dobrého, tedy flexibilního a spolehlivého outsourcingového partnera. Kde ho najít a jak ho vybrat? Jak zajistit, abyste se na něm nestali příliš závislými? Co potenciální ztráta know-how? Záruka kvality služeb? Bezpečnost dat?
Kvalitní firma nabízející SAP outsourcing vám na takové otázky dá bez větších problémů odpovědi. Rozhodně by vás mělo zajímat, jaké různé modely spolupráce – z pohledu služeb, softwarových licencí, know-how i referencí – vám outsourcingový partner může nabídnout. Ověřený průvodce na vyšlapané cestě je určitě dobrou volbou.
Nabídka SAP Outsourcingu prostřednictvím Ness řešení
NessPlace o Přizpůsobení nabídky podle individuálních potřeb zákazníka o Migrace aplikací, implementační a podpůrné služby o Na HW infrastruktuře zákazníka
NessRoom o Převedení licencí na pravidelné měsíční platby v rámci dodávky služeb, díky vybudování privátního cloudu pro zákazníka. o Přizpůsobení nabídky podle individuálních potřeb zákazníka o Poskytujeme migraci aplikací, implementaci, správu a podpůrné služby
O autorovi| Roman Trnka, business development manager – outsourcing, Ness Technologies