O tom, že nejrůznější účesy, sestřihy vousů i části oděvů mohou nést určitý význam, víme nejpozději od semiotika Rolanda Barthese, který mistrně popsal, jak tyto významy vznikají a jak s nimi lze pracovat. Bohužel se toho v poslední době chopili píáristé a začali vytvářet marketingové nástroje na těchto bázích.
Výsledkem je jedna z nejhloupějších PR akcí všech dob, movember, která slabší kusy nutí nosit knír. Po zběžném průzkumu veřejného mínění šašek dospěl k názoru, že knír v naší kultuře 21. století má jedinou funkci: ostentativně ukázat na krizi mužství nejistých jedinců. Je tedy dost podivné tuto spíše smutnou aktivitu spojovat s pomocí vesmíru.
Jen doufejme, že movember zůstane nenásledován. Umím si totiž představit, že řada PR managerů už přemýšlí, jak v příštím roce udělat například z března měsíc rakoviny ledvin. Lidé budou pobíhat po světě a velkolepě močit na veřejnosti.
Samozřejmě v logice movemberu: čím výš a dál, tím lepší poukázání na rakovinu ledvin. Jiní by mohli kontrovat červencem, měsícem upozornění na rakovinu tlustého střeva. Nebojte, nepůjde o analogii března. Lidé na tuto nemoc budou moci poukázat bolestivými podkožními implantáty na čele v podobě čertích rohů. Září, měsíc melanomu, pak lze přivítat poctivým a nekompromisním nudismem.
Vím, že se to moc nenosí, ale celý text má vyjádřit jediné: bohulibý účel by neměl zastřít evidentní blbost. V PR by nemělo platit, že účel světí prostředky, ale prostředky by měly vycházet pouze z účelu. Navíc jsem nikdy nepochopil, jak mnou nošený knír může reálně zachránit někoho trpícího rakovinou čehokoli.
Možná by se PR mělo zaměřit na vysvětlení právě tohoto. Nebo jak mohou peníze vybrané od lidí jít na konkrétní výzkum a co lze ještě vyzkoumat. Ale pravda by možná byla natolik zdrcující, že i sebelepší hahamarketing by lidičkové spíš deprimoval, než bavil.
… někdo ty nepříjemné věci říkat musí
Čtěte také:
Kníry se vrací, pomohou v boji proti rakovině
Šašek provokuje: Sní se všechno, nic nepřijde nazmar
Šašek provokuje: Ročník století. Stejně jako loni, předloni i předpředloni