Menu Zavřít

Šašek provokuje: Všichni Kájové dávají teroristům do ruky další zbraň

15. 1. 2015
Autor: Profimedia.cz

Asi si to málokdo pamatuje, přece jen týden je pro současného člověka strašně dlouhá doba, ale prvním symbolem tryzny za vystřílenou redakci francouzského magazínu nebylo spojení Je suis Charlie, ale obyčejná propiska. Asi se nestrhl takový boj jako v Životě Briana (tam šlo o to, zda budou následovat tykev, nebo sandál), realita byla nejspíš prozaičtější – nápisů Je suis Charlie prostě bylo víc. Nebo možná byl lepší, což však nelze posoudit, protože nic reálného v tom není. Jde o symboly.

Právě symboly pak jsou doslova potravou pro teroristy celého světa, protože teroristický akt se od běžné vraždy (třeba masové) liší právě v tom, že má výrazně symbolickou rovinu. Teroristé v Paříži neútočili na nějaké svobody, natož na „samé základy naší civilizace“. Nebo alespoň o to nešlo, dokud tomu celý svět nezačal věřit. Podstata symbolů a jejich významů je v jejich arbitrérnosti, tedy v tom, že neexistuje příčinný vztah mezi podobou symbolu a jeho významem.

Vše záleží jen na dohodě uživatelů symbolů. Stejně jako čtenář může číst tento text pouze když zná významy jednotlivých slov a písmen, tak terorista může udeřit jen tam, kde to někdo chce dešifrovat jako teroristický čin.

A v tom to celé vězí. Každý, kdo vytváří nové symboly, vytváří teroristům prostor pro jejich aktivity. Každý Kája tak jen teroristům otevírá další dvířka. Hnáno do extrémů, pokud se symbolem Je suis Charlie nezatočíme a jen jej budeme slepě reprodukovat, budeme posilovat nesmyslnou představu, že je symbolem svobody slova. A za pár století by tak například znesvěcení cáru papíru s nápisem Je suis Charlie mohlo být považováno za teroristický útok.

Dlouhá léta se ukazuje, že zakazování symbolů nefunguje, stejně tak nemůže fungovat ani verbální zakazování výsostně symbolických aktů, jakým byla minulá středa v Paříži. Musí se na to jít jinak, přes tu dohodu. Německým národním socialistům se také povedlo z jednoho z nejstarších symbolů štěstí udělat nejnenáviděnější symbol v posledních sto letech.


Čtěte další provokace:

MM25_AI

Šašek provokuje: Školství by nemělo být zamořeno lemplovstvím

Šašek provokuje: I ateista by měl Vánoce trávit jako člověk

  • Našli jste v článku chybu?