Menu Zavřít

Sasko si protírá oči

12. 11. 2003
Autor: Euro.cz

Taky není

Rozmazaná čára za vozy Porsche Carrera GT, které sviští po závodní dráze poblíž Lipska. V továrně v sousedství technici pilně pracují na superluxusních sportovních automobilech Carrera GT a silných vozech typu SUV (sportovně užitkové vozy) Cayenne. Výrobní závod firmy Porsche představuje investici za 151 milionů dolarů a patří k ní i uzavřený kopcovitý přírodní okruh pro zkušební jízdy. Obojí je příkladem průmyslové obrody kdysi krachujícího východního Německa.

Porsche je jednou z tisíců evropských, severoamerických a asijských společností, které po pádu berlínské zdi otevřely pobočky v Sasku. Přilákala je nejen vládní podpora investic, ale i dostatek zkušených pracovníků. Od roku 1990 už investoři do továren, které vyrábějí vše od polovodičů po letecké součástky, vložili na 47 miliard dolarů. Vládní úředníci odhadují, že díky této vlně investic vzniklo celkem 220 tisíc nových pracovních míst a dalších 220 tisíc zůstalo zachováno. Vývoz nové spolkové země mezitím vzrostl šestinásobně na 15,4 miliardy dolarů.

Nejnovější společností, která naskočila do rozjetého saského vlaku, je japonská Hitachi. Její vedení 7. října oznámilo, že chce investovat sedmnáct milionů dolarů do továrny na výrobu vysokotlakých palivových čerpadel a zaměstnat sedmdesát pracovníků.

Průmyslová renesance Saska není náhodná. Za přívalem investic a nových pracovních příležitostí stojí deset let práce a pečlivého ekonomické řízení. Bývalý saský premiér Kurt Biedenkopf, který tento stát se 4,8 milionu obyvatel vedl v letech 1990 až 2002, se nesnažil západoněmecký průmyslový systém kopírovat. Chtěl ho rovnou přeskočit. Za tím účelem zdvojnásobil výdaje na základní a středoškolské vzdělání a razantně navýšil rozpočet pro výzkum a vývoj. V současné době se počet absolventů vysokých škol zvýšil o 34 procent.

Aby pro tyto investice uvolnil fondy, zeštíhlil přebujelou vládní byrokracii. Pro německého politika to byl velice odvážný krok. „Klíčem bylo pochopení významu vědy a výzkumu pro hospodářství,“ poznamenává Biedenkopf, nyní poslanec německého parlamentu.

Přínos takového přístupu je vidět na rozvoji saského automobilového a polovodičového průmyslu. Výrobce čipů Advanced Micro Devices (AMD) se sídlem v kalifornském Sunnyvale, který v Sasku od roku 1997 investoval 2,2 miliardy dolarů, v současné době zvyšuje počet svých zaměstnanců ze čtrnácti set na dva tisíce a soustřeďuje celosvětovou produkci mikroprocesorů v Drážďanech. Továrna AMD je nejen jednou z nejproduktivnějších v oboru, ale stala se rovněž střediskem špičkového výzkumu. „Motivace a úroveň schopností lidí jsou naší největší devizou,“ prohlašuje Hans Deppe, viceprezident a ředitel saské pobočky AMD.

Saská pracovní síla disponuje i jinými výhodami, které už nelze tak dobře medializovat. Stejně jako v jiných částech východního Německa si dokázaly i společnosti investující v Sasku vyjednat výhodné dohody se zaměstnanci ohledně platů a pracovní doby. Tím obešly přísné smlouvy, které německé odbory uzavřely s asociacemi zaměstnavatelů, jež se jinak uplatňují v celé zemi.

Obcházení pravidel bylo až doposud neformální záležitostí jednotlivých společností. Saský ministr práce a hospodářství Martin Gillo, který před vstupem do politiky řídil investice AMD v Drážďanech, dnes ale prosazuje zákony, které by daly podnikům s osmdesáti a méně zaměstnanci větší pružnost při vyjednávání o pracovních smlouvách. „Jestliže zajistíme legislativní práva, získáme další impuls a tím i schopnost růst rychleji než zbytek Německa,“ tvrdí Gillo.

bitcoin_skoleni

Bývalý manažer připouští, že má před sebou ještě spoustu práce. Nezaměstnanost v Sasku kolísá kolem bolestivých sedmnácti procent a příjem na hlavu dosahuje jen 77 procent západoněmecké úrovně. Oba ukazatele připomínají, že příliv nových investic dosud plně nenahradil naprostý kolaps neefektivního, státem řízeného průmyslu. Produktivita výroby se vyšplhala na dvě třetiny západoněmecké úrovně, ale musí stoupat dál. „Zatím jsme na půlce cesty,“ připouští Gillo. „Chceme další rozkvět. Je to jediná rozumná cesta z našich ekonomických problémů.“ Na závodní dráze nesmí Sasko polevit. Aby dosáhlo západoněmecké úrovně prosperity, musí se i nadále rozvíjet mnohem rychleji než spolková republika jako celek. Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marcela Nejedlá, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?