Menu Zavřít

Satelit nerezaví

24. 5. 2006
Autor: Euro.cz

Boj technologií musí být nahrazen hledáním optimálního řešení

Chtěli bychom reagovat na článek mediálního poradce firmy Kapsch Evžena Staňka Mikrovlnná jistota, který obsahoval celou řadu nepřesných tvrzení, a zároveň bychom touto cestou chtěli přispět k obohacení stále probíhající diskuse o systémech elektronického zpoplatnění silniční infrastruktury.

Nové paradigma zpoplatňování.

1. leden 2005 vedl k podstatné změně paradigmatu v oblasti elektronického zpoplatnění. Tohoto dne byl totiž v sousedním Německu spuštěn první satelitní systém výběru mýta na světě na celkem dvanácti tisících kilometrech německých dálnic. Tato skutečnost představuje stěžejní milník v oblasti elektronického zpoplatnění – satelitní systém ztělesňuje technologický skok dopředu oproti současnému zpoplatnění pomocí pozemních bran mikrovlnné technologie a umožňuje rychlé, snadno rozšiřitelné a inteligentní zpoplatnění. Největší konkurenční výhodou a zároveň velmi atraktivní funkcionalitou jak pro zadavatele, tak i uživatele této nové generace mýtných systémů je ovšem možnost flexibilního a velmi rychlého rozšíření zpoplatněné infrastruktury téměř s nulovými mezními náklady, stejně jako nabídka dodatečných telematických služeb přidané hodnoty umožňující flexibilní řízení dopravních toků. Satelitní mýtný systém proto již není pouze „kasičkou na peníze“, ale i nástrojem moderního a ekologického řízení dopravy. Pro svůj provoz nepotřebuje ani dálniční pokladny, ani žádné silniční brány. Evropská unie včas rozpoznala značné výhody satelitních systémů, doporučuje je pro jednotné zpoplatnění napříč členskými zeměmi a vymezuje přechod všech ostatních mýtných systémů na satelitní standard v blízké budoucnosti (viz směrnici 52 / 2005 EU). Kvůli svým vlastnostem se satelitní systém tedy stává technologickým standardem budoucnosti a poskytuje ochranu do něj vložených investic. Jiné technologické koncepce budou nuceny vynaložit dodatečné prostředky spojené s migrací na satelitní standard.

Spravedlnost na silnicích.

Klíčem k prosazení nové technologie je její masové rozšíření a akceptace. Podobně je to i s mýtnými systémy. Uživatelé a zadavatelé chtějí takové mýtné systémy, které efektivně a spravedlivě vybírají poplatky a jsou orientovány na budoucnost. Protože satelitní mýtný systém je na trhu nový, byl zprvu také kriticky posuzován. Navzdory snaze některých poskytovatelů pozemních mikrovlnných systémů ignorovat objektivní fakta funguje německý systém stabilně a dosahuje nejlepších provozních parametrů ze všech mýtných systémů na světě. Bilance fungování po patnácti měsících provozu je dle oficiálních zpráv německého ministerstva dopravy velmi úspěšná. Celkem bylo namontováno uživatelům půl milionu palubních jednotek na výběr mýta a bylo evidováno více než 32 miliard vozokilometrů. Bylo vybráno a německé vládě předáno přes čtyři miliardy eur, kvóta neplatičů leží pod dvěma procenty. Systém funguje efektivně – míra rozpoznání transakcí dosahuje 99,5 procenta, více než u jakéhokoliv jiného mýtného systému. Údaje mezinárodní společnosti ASECAP vypovídají, že německý satelitní systém se podílí jednou třetinou na veškeré zpoplatněné infrastruktuře v Evropě.

MM25_AI

Čína a jiné země.

Tyto vynikající provozní parametry německého satelitního, systému stejně jako rychlá rozšiřitelnost zpoplatnění a ochrana vložených investic vedou k velkému zájmu ostatních zemí. Minulý týden došlo k podpisu smlouvy o spolupráci (Memorandum of Understanding) v oblasti elektronického zpoplatnění mezi německým a čínským ministrem dopravy s konečným cílem zavést satelitní zpoplatnění dopravní infrastruktury v Číně. Podpis obdobné smlouvy a spolupráce na pilotním projektu se v současné době připravuje na vládní úrovni s Ruskou federací. Indický ministerský předseda se osobně setkal s vedoucími představiteli německého provozovatele a dohodl se na výměně informací a zkušeností s provozem satelitního systému. Jmenované vlády, stejně jako celá řada dalších zemí již projevily zájem o moderní satelitní systém, protože včas rozpoznaly jeho výhody a nechtějí ztrácet čas budováním drahé mezifáze založené na jiných technologiích.

Technologie, nebo řešení?

Na základě mezinárodních zkušeností naší společnosti jsme dospěli k závěru, že by se diskuse o zavedení elektronického mýta neměla vést v duchu technologického boje „satelit versus mikrovlna“, ale měla by být zaměřena na hledání nejvhodnějšího řešení pro zpoplatnění dopravní infrastruktury. Takovéto optimální řešení musí být dlouhodobě finančně udržitelné a efektivní z hlediska výběru mýta. Zároveň musí zahrnovat i řešení migrace na budoucí satelitní standard zpoplatnění. Vzhledem k tomu, že budoucím megatrendem v oblasti zpoplatnění je neustálé rozšiřování zpoplatněné infrastruktury a okruhu zpoplatněných vozidel, musí hledané optimální řešení obsahovat i účinnou odpověď na tento fenomén.
Boj technologií musí být nahrazen hledáním optimálního řešení zohledňujícího zmíněné trendy a podmínky konkrétní země. Tento aspekt byl při výběrových řízeních ve světě doposud bohužel příliš málo zdůrazňován.

  • Našli jste v článku chybu?