PRAHA (bor) - Neobvyklý stroj připomínající vlak, který na jedné straně „spolyká“ starý asfalt a na druhé „vyplivne“ nový povrch vozovky, mohou řidiči potkat od minulého měsíce na tuzemských silnicích. Novou technologii recyklace asfaltu za studena na místě si pořídila společnost Skanska. Firma dovezla přístroj z USA. „Investici za několik desítek milionů korun považujeme za strategickou. Úspora nákladů na práci a dopravu materiálu je jasná, nehledě na enormní zkrácení uzavírek a snížení zátěže pro životní prostředí,“ říká Josef Richter, výrobně-technický ředitel Skanska DS.
Zařízení se skládá z několika spojených strojů. Fréza odstraní původní asfaltovou vrstvu, ve speciálním stroji se tato směs rozemele, roztřídí a promíchá s přísadami a finišer ji pak znovu položí jako novou asfaltovou vozovku. „Za den takto můžeme obnovit i 1,5 kilometru silnice o šířce až 3,5 metru,“ říká Zdeněk Kachyňa ze Skansky DS, který má novou technologii na starosti.
Pilotní nasazení si Skanska vyzkoušela v srpnu v Beskydech. U obce Bílá opravila pomocí recyklace za studena čtyři kilometry dlouhou silnici první třídy. „Klasickou technologií bychom museli řidiče obtěžovat uzavírkami, takhle jsme celou silnici opravili za provozu za osm dnů,“ tvrdí Kachyňa.
Skanska si slibuje, že jí nemalá investice pomůže k vítězství v tendrech na opravy silnic první, druhé i třetí třídy. Z dostupných informací je zřejmé, že v Česku zatím podobný stroj žádná firma nepoužívá. V zemích Evropské unie se tato technologie začíná teprve prosazovat.