PRAHA (bor) - Ve výběrovém řízení na strategického partnera Traťové strojní společnosti (TSS) zvítězila stavební společnost ŽS Brno. TSS je první dceřinou firmou Českých drah, do které vstoupí investor. „Je to pilotní projekt, který buď vyjde a ukáže směr pro další dceřiné společnosti Českých drah, nebo selže a my se budeme muset zamyslet jak dál,“ uvedl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Domnívá se, že partner by měl Traťové strojní společnosti především zajistit zakázky v zahraničí, protože tuzemský trh už je nasycený. „Partner nám nabízí na příští tři roky práci na domácím i zahraničním trhu v objemu zhruba 400 milionů korun, navíc od ŽS Brno očekáváme kapitál, který umožní nákup nových technologií,“ řekl týdeníku EURO předseda představenstva TSS Jan Grebík.
Výběrové řízení na strategického partnera TSS proběhlo ve dvou kolech, v prvním se zaregistrovalo šest firem, do druhého kola postoupili dva zájemci. Podmínky zadání nakonec splnila pouze společnost ŽS Brno. Partner navýší kapitál společnosti formou upsání nových akcií, Českým drahám zůstane ve firmě majorita. ŽS Brno navýší kapitál i nepeněžitým vkladem. Jedná se o stroje, jejichž oceňování soudním znalcem nyní probíhá.
Traťová strojní společnost se sídlem v Pardubicích, jejíž předchůdkyně byla založena na počátku padesátých let, se zaměřuje na údržby a opravy tratí. Vydělává i na půjčování specializovaných strojů, lokomotiv a nákladních vagonů včetně obsluhy. Vznikla zápisem do obchodního rejstříku na počátku letošního roku transformací z bývalé Traťové strojní stanice Pardubice. Základní kapitál společnosti činí 380 milionů korun. Firma zaměstnávající téměř pět set lidí získává necelou polovinu zakázek od Českých drah. Mezi významnější zákazníky patří společnosti, které staví železniční koridory, například Skanska nebo právě ŽS Brno. Letošní tržby odhaduje vedení TSS na zhruba 365 milionů korun. Stoprocentním akcionářem firmy jsou zatím České dráhy, jejichž představenstvo tvoří valnou hromadu, která schválila výběr ŽS Brno 4. října.