Menu Zavřít

Sázka na tradici. Nejbohatší Evropan investuje miliardu dolarů do obchodního domu v Paříži

21. 11. 2019
Autor: Profimedia.cz

Nejbohatší Evropan, majitel výrobce luxusního zboží LVMH Bernard Arnault investuje více než jednu miliardu dolarů (23,1 miliardy korun) do obchodního domu La Samaritaine, který by se měl po 15 letech renovace znovu otevřít příští rok v dubnu. Arnault přichází s novým obchodním domem v době, kdy spousta kamenných obchodů končí, protože spotřebitelé stále více dávají přednost internetovým obchodům jako Amazon. Podnikatel počítá, že jeho projekt si oblíbí hlavně bohatí Číňané.

LVMH koupila La Samaritaine v roce 2001, napsala agentura Bloomberg. Podobné „chrámy konzumu“ bývaly hlavními tahouny maloobchodu, situace se však v posledních letech změnila. Spotřebitelé se stále více přesouvají na internet a maloobchodní řetězce, jako americký Macy's a britské House of Fraser a Debenhams, zavřely desítky obchodů. Barneys New York pak v srpnu požádal o ochranu před věřiteli a mnoho nákupních center v USA je napůl prázdných.

LVMH doufá, že obchod podpoří hlavně turisté z Číny. Navzdory obchodní válce s USA a protičínským protestům jsou to právě Číňané, kteří podporují růst prodeje luxusního zboží a jsou věrnými návštěvníky mnoha prodejen LVMH ve francouzském hlavním městě. La Samaritaine se má zaměřit především na bohaté klienty ze zahraničí.

La Samaritaine kdysi býval největším a nejdostupnějším z velkých pařížských obchodů. Nyní bude jeho prodejní plocha zmenšena na polovinu a druhá polovina bude patřit pětihvězdičkovému hotelu Cheval Blanc, restauracím, kancelářím a lázním značky Christian Dior. Maloobchodní prostory zaplní firma DFS, maloobchodní prodejce luxusního zboží ze skupiny LVMH, který provozuje převážně obchody duty-free.


Zlatá horečka: Česko má nejrychleji rostoucí online trh v Evropě

 Nakupování online, ilustrační foto


DFS očekává, že kompaktní nákupní centrum s nabídkou zboží více než 600 značek přiláká ročně několik milionů návštěvníků. LVMH doufá, že exkluzivní módní linie, specializované značky kosmetiky a restaurace od špičkových po bufety, přivedou do obchodu také místní.

LVMH koupila obchodní dům s cílem ho renovovat a nechat otevřený. Myšlenku však musela po čtyřech letech změnit kvůli bezpečnostním rizikům. Mimo jiné původní podlaha ze skleněných dlaždic částečně zakrytá koberci a dodatečně vybavená elektrickými rozvody byla v případě požáru schopná vydržet jen 90 sekund. Roky pak trvalo, než se podařilo dokončit návrh přestavby.

LVMH údajně zaplatila za kontrolu Le Samaritaine v roce 2001 zhruba 225 milionů eur (5,7 miliardy korun). Později dokoupila zbývající podíl za neznámou částku. Za renovaci a vybavení utratí 750 milionů eur.

Čtěte také:

Internetoví přeborníci: Češi v elektrořetězcích utratí 80 miliard korun ročně

Oděvní řetězec Primark míří do Česka. První obchod otevře v centru Prahy

Alza zvýšila tržby na rekordních 25 miliard korun. Plánuje expanzi do Rakouska a Německa

MM25_AI

Trápení českých miliardářů s e-shopy. Mall.cz i E-commerce Holding jsou ve ztrátě

 Sklad e-shopu, ilustrační foto

  • Našli jste v článku chybu?