Otevřít nový podnikatelský segment, začít vydělávat na něčem, co zatím nikdo jiný v tuzemsku nedělá. To může jen silná osobnost s jasnou vizí nebo člověk naivní. Vizionář i naivka mohou uspět, vysoká je ale i pravděpodobnost jejich nezdaru. Právě takovou nejistou cestou se uprostřed léta vydala Markéta Šichtařová (28), když obětovala své místo hlavní ekonomky v tuzemské pobočce Volksbank ve prospěch vlastní firmy. Na konci července rejstříkový soud zaregistroval její společnost Next Finance, jejíž je s kapitálem 200 tisíc korun jediným společníkem a jednatelem.
Zadarmo? Ne, za peníze!
Krok mladé analytičky je velmi odvážný. Všechny banky totiž mají analytické týmy, které zpracovávají hory zpráv na téma akcie, ropa, koruna, HDP, inflace a tak dále a zaplavují jimi zadarmo klienty a média. Markéta Šichtařová se rozhodla tento postup změnit. Analýzy, ve kterých je dobrá, protože například již v roce 2001 byla společností B.I.G oceněna za nejpřesnější prognózu úrokových sazeb, chce svým klientům prodávat. Týdenní zpravodajství řádově za několik stokorun měsíčně, denní servis za několik tisícikorun. „Vím, že v tomto oboru zatím nikdo nepodniká a považuji to za mezeru na trhu, kterou jsem se rozhodla vyplnit,“ říká. „Tím, že moje firma sama neobchoduje na finančních trzích, nedrží žádné investiční pozice a není nikterak finančně provázána s jinou společností, je zcela nezávislá, a já díky tomu mohu nabízet zcela objektivní analýzy. To v bance nešlo, zprávy jsou vždy ovlivněné zájmy té které finanční skupiny. Navíc se klientům mohu věnovat individuálně, nabídnout jim servis, který by v bance nedostali,“ dodává. Šéf analytického týmu ČSOB Martin Kupka, který má pracovní zkušenosti též z Raiffeisenbank a z Patria Finance, však jejím slovům oponuje: „Asi jsem měl štěstí, ale analýzy ve firmách, ve kterých jsem pracoval, nikdy nebyly zaujaté, maximálně se týkaly tématu, které by mne samotného nenapadlo zpracovat.“
Od počasí po inflaci.
Šichtařová doposud pracovala v rakouské Volksbank, do svého nástupu měla za sebou jen praxi v analytickém oddělení ČSOB absolvovanou během studia VŠE v Praze. Volksbank, o jejíž existenci v tuzemsku málokdo věděl, se během posledních čtyř let stala známější. Zásluhu na tom má jednak expanze její pobočkové sítě, neméně ale Šichtařová a její kolega z analytického týmu Vladimír Pikora. Svou schopností vyjádřit se srozumitelně a jednoduše doslova ke všemu se oba stali miláčky žurnalistů, kteří je začali využívat jako zdroj odborných informací, a postupně zastínili starší generaci analytiků reprezentovanou především Petrem Zahradníkem a Janem Sýkorou. Sama Šichtařová se na svých internetových stránkách zmiňuje o několika tisícovkách citací a rozhovorů v tuzemském i zahraničním tisku. „Vím, že o analyticích různí ekonomové říkají, že jsou schopni vyjádřit se ke všemu od počasí po národní produkt. Ono ale takové počasí je opravdu funkcí, se kterou musíme při prognózování inflace nebo růstu ekonomiky počítat,“ obhajuje svá vystoupení.
Nemít šéfa.
Proč se analytička rozhodla ke svému kroku právě nyní? A pokud chtěla změnu, proč nevyužila některé z možností na podobnou práci u konkurenčních bank? Vždyť obdobné pozice se nedávno uvolnily například v Raiffeisenbance a v České spořitelně? „Chtěla jsem změnu, navíc si myslím, že nejsem typický zaměstnanec. Měla jsem nabídku jít dělat podobnou práci do Londýna, nakonec jsem ji ale odmítla, více mi vyhovuje nemít žádného šéfa a být odpovědná jen sama sobě,“ vysvětluje, proč opustila bankovní sektor a stala se živnostníkem. „Markéta Šichtařová je dravec, člověk velmi výkonný a schopný, rozumím jejímu kroku, sama bych ale podobné rozhodnutí neudělala. Považovala bych ho za příliš rizikové,“ komentuje krok kolegyně Helena Horská, analytička Raiffeisenbank.
Do vánoc se uživím.
O svých klientech, spolupracovnících ani informačních zdrojích nezbytných pro práci analytika nechce majitelka Next Finance mluvit. „Považuji to za své know-how, nezlobte se,“ odbývá otázky. Služeb agentur Reuters nebo Bloomberg, na jejichž zpravodajství analytici většinou spoléhají, ale pravděpodobně nevyužívá. Jejich předplatné stojí řádově stovky tisíc korun měsíčně. „Jen z analytické práce se jejich předplatné zaplatit nedá, jsou důležité pro obchodníky, kteří informace distribuované v reálném čase dokážou využít. Myslím ale, že tyto placené kanály nejsou pro práci analytika nezbytné, sám mám zrovna před sebou otevřené dva terminály, jeden s kursem koruny, druhý ropy, oba údaje jsou z bezplatných stránek. To, že data mají zpoždění patnáct minut, nehraje žádnou roli,“ říká šéfanalytik ČSOB Martin Kupka. Rozhodnutí Šichtařové začít podnikat považuje také on za odvážné a nejisté: „Tuzemský trh je malý a lidé a firmy nejsou připraveny za informace platit. Pokud se ale ukáže, že můj odhad je špatný a Next Finance objevily mezeru na trhu, budu moc rád,“ tvrdí.
Sama Šichtařová si pochybnosti nepřipouští: „Klienti, které jsem již získala, jsou s mou prací spokojeni, věřím, že nejpozději do konce roku začne má firma generovat zisk. Navíc mám ohromnou oporu v partnerovi,“ věří analytička, která ve volném čase nejraději jezdí na koni, cestuje nebo udržuje záhony a keře na své parcele v Hostivicích u Prahy.