Nový šéf Jiří Bunda chce zajistit růst skupiny především v zahraničí
Největší sázková kancelář ve střední a východní Evropě Fortuna Entertainment Group stojí na rozcestí. V „rodném“ Česku je se zhruba třetinovým podílem na trhu dobře etablována, stejně tak na Slovensku. Velké naděje však firma vkládá do otevření internetového sázení v Polsku a Chorvatsku, což jsou trhy, kde je již zastoupena kamennými pobočkami. A pošilhává i po expanzi do dalších zemí, zejména v regionu jihovýchodní Evropy. Zároveň management firmy vyčkává, jakým způsobem naloží s Fortunou její majitel, investiční skupina Penta. Kromě možnosti vstupu na burzu prostřednictvím IPO totiž dle informací týdeníku EURO existují ještě dvě možné varianty budoucího vývoje: Buď Penta prodá sázkovou kancelář strategickému partnerovi, nebo si ji ponechá v dosavadní formě a bude inkasovat dividendy.
Polská specifika
„Obrovský potenciál a zároveň naše největší očekávání skýtá polský trh. Je v rámci středoevropského regionu největší, a přitom je nejméně obsazený,“ říká Jiří Bunda, generální ředitel skupiny Fortuna Entertainment Group (FEG), jež zastřešuje stejnojmenné sázkové kanceláře v Česku, Polsku a na Slovensku. Chorvatská kancelář Fortuna sportska kladionica prozatím zůstává v držení matky, Penty Investments, nicméně FEG ji má organizačně na starosti a po naplnění blíže nespecifikovaných interních podmínek by měla být začleněna do jejích struktur.
Budoucí obchodní útok na Polsko má však jedno „ale“ – tamní zákonodárci musejí změnit legislativu tak, aby zákon umožnil uzavírání kurzových sázek přes internet. U našich severních sousedů totiž panuje podobná situace jako do loňska v Česku: lokální sázkařské firmy na web nemohou, takže internetové sázení obsadili nadnárodní hráči jako bwin, Sportingbet či Bet-at-home. „Za současného stavu přichází polský stát o obrovské peníze z daní, různých poplatků a odvodů na obecně prospěšné účely. Takže místo toho, aby zůstaly v Polsku, tečou na Gibraltar, Maltu nebo jinou daňově zajímavou lokaci,“ tvrdí Bunda.
Specifičnost polského trhu vysvětluje například na půlročním procesu schvalování otevření každé jednotlivé pobočky ze strany státních orgánů, zákazem reklamy na sázkové kanceláře nebo počtem provozoven, které má Fortuna v jednotlivých zemích. „V Česku jich máme 580, pětimilionové Slovensko obsluhujeme prostřednictvím 380 poboček a na téměř čtyřicetimilionovém polském trhu jich máme ještě o dvacet méně. Přitom jsme tam dvojkou s téměř třetinovým podílem a trh je rozdělen pouze mezi tři hráče,“ dodává.
Kurzy bojující Balkán
Naproti tomu sázkařský byznys v Chorvatsku trpí obrovskou roztříštěností a z toho vyplývajícím těžkým konkurenčním bojem. „Cenová válka se v naší branži projevuje přehnaně vysokými kurzy, které pak logicky znamenají nižší výnosnost. Takzvaný grosswin, což je podíl mezi náběry sázek a výplatami výher, je na Balkáně ze všech našich trhů jednoznačně nejnižší,“ vysvětluje šéf FEG, jenž doufá, že v momentě, kdy se začne chorvatský trh konsolidovat, bude Fortuna u toho.
V Česku sází Bunda nejen na slušně rozjeté internetové sázení, kde Fortuna – stejně jako v rámci celého trhu – drží druhou pozici za Tipsportem, ale také na další rozvoj kamenných provozoven. „Občas slýchávám dotazy, proč stále rozšiřujeme pobočkovou síť, když se online sázení tak dobře rozjelo. Jsem ale přesvědčen, že firmy působící jen na internetu nemají budoucnost. Důležitá je kombinace obou forem přístupu ke klientovi,“ soudí.
Místo náměstí nákupáky
Zatímco dříve bylo zvykem otvírat pobočky sázkovek na náměstích či pěších zónách, dnes míří Fortuna i její konkurenti především do obchodních center, restaurací a sportbarů. „Musíme být tam, kam chodí lidé. Tedy za nákupy a za zábavou. Výjimkou jsou jen pobočky v metru, kudy denně proudí desetitisíce lidí,“ říká Bunda. Proto jeho lidé vyvinuli franšízový koncept, interně označovaný jako „Fortunky“, s nimiž oslovují provozovatele úspěšných lokálů. „Je to oboustranně výhodná spolupráce. My zvýšíme své zastoupení na trhu a sportbar díky tomu, že budou lidé déle sedět u sázek, vytočí víc piva nebo prodá víc porcí jídla. A navíc dostane provizi z uzavřených sázek,“ vysvětluje Bunda.
V současnosti má FEG 150 takových franšízových poboček v Česku, 130 na Slovensku a v Polsku tři, neboť teprve od letošního roku je možné provozovat na tamním trhu provozovny sázkové kanceláře formou franšízy. Kromě toho se Fortuna dohodla s developery, kteří po celém Česku staví ve středně velkých městech nákupní centra pro Tesco a Interspar, že v nově otvíraných prodejnách bude počítat s provozovnou sázkové kanceláře této firmy.
IPO stále ve vzduchu
Kromě zmiňovaných zahraničních trhů, kde je Fortuna již aktivně zastoupena, má Bunda v hledáčku i další země, kam by chtěl sázkovou kancelář s černo-žlutým logem přivést. Další expanze do ciziny byla ostatně jedním ze zadání, které od akcionářů při svém nástupu dostal. „Monitorujeme víc geografických trhů, které by nás zajímaly. Prakticky všechny jsou na jih a východ od Česka,“ upřesňuje alespoň částečně. Z informací týdeníku EURO vyplývá, že nejdál jsou jednání v otázce vstupu na maďarský trh. Což by mělo logiku, neboť Fortuna působí v okolních zemích (Slovensko, Chorvatsko) a Maďarsko je Česku blízké jak geograficky, tak mentálně. „Sledujeme například i rumunský či bulharský trh, ale vždy je na prvním místě legislativa. Musí být pro nás příhodná a především stabilní,“ konstatuje šéf FEG. Jako negativní příklad uvádí Ukrajinu, kde se napřesrok uskuteční evropské fotbalové mistrovství, a přesto tam kurzové sázení nedávno zakázali.
Otázka případné zahraniční expanze je do značné míry navázána na rozhodnutí Penty, zda přistoupí k vydání primární emise akcií (IPO), nebo zvolí jinou cestu. Tou by mohl být odprodej celé firmy novému vlastníkovi, nebo eventualita, že si sázkovou firmu ponechá, byť ji drží již více než pět let, což je na private equity investici, obzvlášť v případě Penty, poměrně dlouho. „V tuto chvíli není nic uzavřeno, stále pracujeme se třemi variantami budoucího rozvoje. K nějakému rozhodnutí bychom se měli dopracovat v horizontu jednoho až dvou měsíců,“ řekl Bunda týdeníku EURO.
Rozhodování akcionářů i managementu FEG bude ovlivňovat i několik geopolitických vlivů, zejména vývoj ekonomické situace v Řecku, české parlamentní volby a výběr nového prezidenta v Polsku. Do karet případného IPO hraje i rok 2010, neboť v sudých letech se konají olympijské hry a fotbalové šampionáty (evropský či světový), což je pro sázkové kanceláře ekonomicky nejatraktivnější období. Fortuna by tak mohla loňský čistý zisk 16,9 milionu eur (asi 430 milionů korun) zvýšit asi o 20 procent, což by dozajista zvýšilo atraktivitu nového titulu.
Pokud by se Penta nakonec pro primární nabídku akcií rozhodla, je dle informací týdeníku EURO vysoce pravděpodobné, že přistoupí k takzvanému duálnímu listingu, tedy uvedení emisí akcií na dvou burzách – pražské a varšavské. Analytici již odhadli, že by se ocenění celé firmy mohla pohybovat kolem 260 až 280 milionů eur (přibližně 6,6 až 7,1 miliardy korun). To je asi třikrát více, než za kolik Penta Investments Fortunu kupovala na konci roku 2004 od čtyř akcionářů-zakladatelů v čele s Michalem Horáčkem.
***
FAKTA
Tři varianty budoucího vývoje Fortuny
– Vydání primární emise akcií (IPO)
– Odprodej společnosti novému vlastníkovi
– Dosavadní vlastník Penta si sázkovou firmu ponechá