Existuje zatím jen na papíře, totiž počítačových ilustracích, už teď se ale může pyšnit nebývale velkým zájmem. Řeč je o chystaném nadzvukovém dopravním letadle Overture, jejž vyvíjí americká společnost Boom Supersonic. ,Nástupce‘ legendárního Concordu má dalšího, v pořadí již druhého zákazníka. Stane se jím společnost American Airlines.
Vedení aerolinek, které spolu s Delta Air Lines, Southwest Airlines a United Airlines patří mezi čtveřici největších dopravců v USA, se tento týden nechalo slyšet, že od Boomu nakoupí dvacet strojů s opcí na dalších čtyřicet. Kdy přesně by se inkriminované letouny, jež mají být schopny dosáhnout až 1,7násobku rychlosti zvuku (zhruba 2150 kilometrů v hodině), mohly stát součástí její flotily, nikdo z představitelů firmy neprozradil. Je však zcela zřejmé, že jen tak to nebude.
Místo deseti hodin šest
Boom svůj nadzvukový letoun vyvíjí již několik let. První prototyp by z výrobní haly v Severní Karolíně měl vyrolovat někdy v roce 2025, přičemž rok na to mají být zahájeny letové zkoušky. S jeho komerčním provozem se pak počítá – pakliže vše půjde podle původních plánů – ještě před koncem probíhající dekády.
„Cestující žádají letadla, která budou rychlejší, pohodlnější a přívětivější k životnímu prostředí. A Overture všechny tyto parametry splňuje,“ cituje vyjádření šéfa Boomu Blakea Scholla web CNBC. „Doba letu může být v porovnání s tou aktuální až o polovinu kratší, což může skvěle zafungovat zejména v Americe, kde se z Miami do Londýna dostanete za méně než pět hodin.“
Jsou to právě transatlantické a další mezikontinentální trasy, na kterých by měl Overture, jenž svým tvarem slavný Concorde skutečně připomíná, létat především. Společnost aktuálně zmiňuje například linku mezi americkým Seattlem a japonským Tokiem. Tu nynější zdolají konvenční letadla za nějakých 10 hodin, podle inženýrů Boomu se však dá zkrátit na zhruba jen šest.
Žádná forsáž
Britsko-francouzskému Concordu, s nímž se movití zákazníci mohli poprvé svézt na začátku roku 1976, srazily na přelomu tisíciletí vaz vysoké provozní náklady. Ty byly mimo jiné důsledkem enormní spotřeby paliva, které se za účelem dosažení nadzvukové rychlosti vstřikovalo přímo do výtokových trysek jeho čtyř motorů Rolls-Royce/Snecma Olympus 593.
V Boomu nicméně věří, že díky dosaženému technologickému pokroku se v případě letounu Overture bez této takzvané forsáže obejdou. To zároveň znamená, že stroj bude o poznání tišší než jeho předchůdce. Počítá se též s využitím udržitelného leteckého paliva. V čem se Overture Concordu naopak nevyrovná, je počet míst na palubě. Zatímco evropský král nebes pobral najednou až 120 cestujících, horní hranice kapacity jeho amerického následovníka byla stanovena o čtvrtinu níž.
Kolik přesně American Airlines za nákup svých dvaceti strojů Boomu zaplatí, ani jedna ze zúčastněných stran prozradit nechtěla. Z dřívějšího vyjádření coloradské společnosti ovšem vyplynulo, že každý jeden kus si bude cenit na částku 200 milionů dolarů, přičemž žádné množstevní slevy údajně nabízet nehodlá. Za takovýchto podmínek by tedy celá zakázka měla hodnotu přibližně 96,5 miliardy korun. Nevratnou zálohu aerolinky podle informací zveřejněných na svých oficiálních stránkách již uhradily.