Menu Zavřít

Sázka na rychlost. Kdy se na nebi objeví „nový concorde“?

12. 2. 2020
Autor: Facebook/Aerion Supersonic

V listopadu loňského roku uplynulo již dlouhých 16 let od doby, kdy lidé, tedy s výjimkou vojenských pilotů, měli naposledy možnost létat nadzvukově. Nyní, na počátku třetí dekády jednadvacátého století se zdá, že by se této jedinečné příležitosti mohli co nevidět opět dočkat. Komu za to budou vděčit a kdy se přesně tak stane?

Konceptů, které si v tomto ohledu zaslouží pozornost,
je celá řada. Reálné obrysy možného nástupce legendárního concordu nicméně
zatím získalo jen několik z nich.

„Concorde byl brilantním kusem techniky, noblesní experiment, ale do ovzduší uvolňoval příliš mnoho emisí, dělal hodně hluku a byl příliš drahý na provoz,“ vysvětluje webu CNN důvody krachu tohoto ikonického letounu Tom Vice, šéf společnosti Aerion Supersonic zabývající se vývojem zbrusu nového nadzvukového tryskáče.

Na svých cestách se s ním ovšem nejspíš nesetkáte. Vzhledem
k tomu, že se do jeho útrob vejde pouze 8 až 12 pasažérů, nebude pro běžné
aerolinky asi příliš atraktivní. Jako oblíbený business jet by nicméně mohl
posloužit skvěle.

„To, co děláme, se snažíme dělat odlišně,“ říká dále o
chystané novince ukrývající se pod označením AS2 Vice. Ta by podle vyjádření
firmy měla být schopna létat rychlostí 1,4 Machu a vzdálenost mezi New Yorkem a
Kapským Městem překonat za pouhé tři hodiny a 15 minut.

Jiný tvar a žádná forsáž

Concorde svého času „svištěl“ ještě o poznání rychleji,
ovšem za cenu neúměrně vyšších provozních nákladů. Z této cenné lekce se
však podle všeho inženýři Aerionu poučili.    

„Museli jsme navrhnout letadlo, které bude neuvěřitelné efektivní a spotřebuje co nejmenší množství paliva, takže jsme strávili 10 let přemýšlením o pokročilé aerodynamice a úsporných motorech. Navrhovali jsme je především s ohledem na hluk a emise,“ vysvětluje šéf Aerion Supersonic.


Cestující se Boeingu 737 MAX děsí. Budou jím ještě vůbec chtít létat?

Boeing 737 MAX

Kromě menšího počtu cestujících a zcela jiného tvaru se bude AS2 od ikonického concordu lišit ještě v jedné další, poměrně podstatné věci. Nebude mít k dispozici takzvanou forsáž, respektive přídavné spalování. Tedy systém, pomocí kterého je palivo vstřikováno přímo do rozžhavených výfukových trysek a následně spáleno, díky čemuž jsou motory schopné vyprodukovat dodatečný tah.

„To jsme zavrhli, protože je to příliš hlučné a vypouští to
do okolí mnoho emisí. Dále jsme také museli vzít v úvahu zdroj naší
energie. Chtěli jsme letadlo, které nebude závislé na fosilních palivech a
které bude od samého počátku schopné fungovat na palivech stoprocentně
syntetických,“ objasňuje Vice.

V provozu do šesti let

Ostatně, co se hluku týče, měl by na tom stroj AS2 navzdory
o poznání vyšším letovým rychlostem být zhruba stejně jako ostatní současná
dopravní letadla a business jety. A na to všechno, zdá se, zákazníci poměrně
slyší.

Přestože testovací lety by měly začít až v roce 2024 a
do komerčního provozu by se stroj měl dostat teprve o další dva roky později,
již teď je o něj zájem. Leasingová společnost Flexjet si u Aerionu objednala
hned 20 kusů této očekávané novinky, přičemž katalogová cena jednoho takového
letounu má podle dostupných informací činit celých 120 milionů dolarů (přes 2,7
miliardy korun).

Na supersonik od Boomu sází Branson i Japonci

Zcela odlišnou cestou, avšak s naprosto stejným cílem na
jejím konci, se rozhodla vydat americká společnost Boom. Ta se v současnosti
zabývá vývojem nadzvukového letadla Overture, který se svému věhlasnému
předchůdci přeci jen podobá o poznání víc, a to nejen tvarem, ale i výkonností.
Letoun bude schopen letět dvakrát rychleji než zvuk, přičemž na jeho palubu se
v závislosti na zvolené konfiguraci vejde od 55 do 75 lidí.

Také Overture si už získal své první zákazníky. Předběžné
objednávky v hodnotě šesti miliard dolarů na nákup 10, respektive 20 kusů
tohoto elegantně vypadajícího stroje se společností Boom uzavřely Virgin Group
a Japan Airlines. Katalogová cena jednoho exempláře přitom činí 200 milionů
dolarů.

A jak daleko tento coloradský výrobce s vývojem svého
letounu vlastně je?

„Mnoho klíčových komponent už prošlo několika úspěšnými
testy, a to včetně našich motorů na alternativní udržitelná paliva,“ prozradil
CNN šéf americké společnost Boom Blake Scholl s tím, že první letové
zkoušky by se měly uskutečnit zhruba v polovině aktuální dekády.

Ráno na schůzku do Londýna, navečer zpátky v Americe

Dobrou zprávou pro ty, kteří se obávají jeho hlučnosti, je skutečnost, že nadzvukově bude podle vyjádření výrobce létat výhradně nad mořem. Během letu nad pevninou nebude o nic hlasitější než současná konvenční dopravní letadla.

S tím se ostatně pojí i cílový segment Boomu, kterým
budou především aerolinky zajišťující transkontinentální spoje.

„Představte si, jak ráno letíte do Londýna na schůzku se
svými obchodními partnery, která se bude konat během dne, a poté se vrátíte
zpět do Spojených států včas na to, abyste mohli své děti uložit do postele,“
zamýšlí se Scholl.

Ceny jako za letenku v byznys třídě

Je sice pravdou, že let tímto supersonikem si nebudou moci dovolit úplně všichni, o tak závratné ceny jako kdysi v případě již několikrát zmíněného concordu se ale rozhodně jednat nebude. Zatímco tehdy museli cestující běžně platit kolem čtvrt milionu korun, nyní by to mohlo být i pětkrát levněji.

„Dopravci provozující letoun Boomu budou schopni nabízet stejné sazby, za jaké dnes v rámci dálkových letů prodávají letenky do byznys třídy,“ odhaduje Scholl a dodává: „Aby na tom dopravce mohl vydělat, bude muset jednosměrnou cestu z New Yorku do Londýna prodávat za cenu kolem 2 500 dolarů.“

Dále čtěte:

Nové Boeingy 737 MAX pro Ryanair se zpozdí, aerolinky budou propouštět

Nečekaný nález. Televizní štáb zřejmě objevil vrak boeingu, který před 32 lety vyhodili do vzduchu agenti KLDR

Problémy stroje 737 MAX smetly šéfa Boeingu Muilenburga

bitcoin školení listopad 24

  • Našli jste v článku chybu?