Vyvezou odpadky, odklidí sníh, posypou silnice, vyčistí je, převezou stavební materiál či jiný náklad a mnoho dalšího. Malé užitkové vozy nejmladší automobilky v zemi, společnosti Zebra Group, si poradí s lecčím, a to z nich činí velice atraktivní „zboží“ nejen v očích měst a obcí, jimž mají sloužit především, ale také bohatých investorů.
Důkazem toho budiž čerstvě ohlášená finanční „vzpruha“, které se pardubická firma dočkala od tuzemské skupiny Venture Club, kterou vede Petr Šedivý. Ta východočeskému výrobci multifunkčních vozidel do 3,5 tuny poskytla výměnou za 18procentní podíl celých 30 milionů korun.
„Firma má výborný tým a její vývoj se dívá jednoznačně do budoucnosti jak technicky, tak samotnou podstatou poskytovaných služeb,“ uvedl Šedivý. Naráží tím na skutečnost, že vozy, které výrobce nabízí, využívají ke svému pohybu jak standardní pohon, tak elektřinu. Koneckonců byl to právě jeden z jeho elektrovozů, po jehož představení v roce 2018 začali investoři Veture Clubu automobilku Zebra Group pečlivě sledovat.
Získané finanční prostředky hodlá pardubická společnost využít na chystanou expanzi do zahraničí. „Kombinací výroby, vývoje, přímých prodejů i poskytování operativních leasingů a krátkodobých nájmů pokrývá Zebra group velmi široké spektrum potřeb měst a obcí v sektoru technického zajištění provozu municipalit. Prostřednictvím naší investice bychom automobilce chtěli pomoci především vstoupit na další evropské trhy jako jednička v segmentu elektrických užitkových vozidel do 3,5 tuny,” dodal Šedivý. Podle jednatele automobilky Petra Řiháka by tam firma měla být schopna dodávat v dalších letech stovky „multikár“ ročně.
Kromě rozšíření své působní do ostatních koutů Starého kontinentu ale nalezne investice přinejmenším ještě jedno důležité využití. Část peněz totiž půjde na vývoj vodíkového pohonu, s nímž začala společnost koketovat před dvěma lety a který by měl být hotov již v roce 2022. Zebra Group s ním výhledově počítá například do chystaného pětitunového vozu.
Do každé situace
Hlavní předností tuzemských užitkových pomocníků je bezpochyby jejich multifunkčnost. Mohou totiž nést více než pětačtyřicet vyměnitelných nástaveb, a to jak vpředu, tak vzadu či na korbě. Vozidla jsou koncipována i s pohonem všech čtyř kol a dokážou jet rychlostí až 80 kilometrů v hodině. K jejich řízení postačí řidičský průkaz skupiny B.
Samotná konstrukce „Zeber“ byla navrhnuta tak, aby nároky na údržbu byly co možná nejnižší. Počínaje příštím rokem se každopádně dočkají přinejmenším jedné pozoruhodné změny: budou osazeny adaptivním vzduchovým podvozkem s měnitelnou světlou výškou, díky čemuž naleznou daleko lepší uplatnění i mimo zastavěnou oblast.
Jako takové jsou tyto „multikáry“ se sklopnou kabinou dostupné ve dvou základních variantách, a sice krátké a dlouhé. V Česku se pak ve velkém vyrábějí již celých pět let.