Ropovody
Společnost Mero získala od firmy Shell pět procent v ropovodu TAL. Je to jedna z mála strategických investic, kterou se české firmě podařilo dotáhnout do konce v posledních dvaceti letech.
Zdánlivě malý, pětiprocentní podíl má velký význam. Česko si zajistilo energetickou bezpečnost v dodávkách ropy a nemusí se spoléhat na stále méně spolehlivou stavbu RVHP, ropovod Družba. „Pokud bude odstavena Družba, jsme prostřednictvím ropovodu TAL schopni tento výpadek bez problémů pokrýt,“ konstatoval šéf Mera Jaroslav Pantůček.
TAL vede ropu přes Alpy do Německa a Rakouska. V bavorském Ingolstadtu jedna z jeho větví končí a navazuje na ni český IKL.
Kouzlo nákupu pěti procent spočívá v tom, že spoluvlastníci ropovodu TAL mají možnost využívat volné kapacity tohoto produktovodu nad rámec závazných nominací na přepravu ropy. Zjednodušeně řečeno, pokud vypadnou dodávky prostřednictvím Družby, Mero požádá o navýšení přepravní kapacity v TAL a doveze bez problémů českým rafineriím ropu touto cestou.
V loňském roce se prostřednictvím ropovodu TAL přepravilo 34,1 milionu tun ropy.
Česko využívá historicky sedm až devět procent kapacity zmíněného ropovodu. Pro letošní rok to ale bude, kvůli nižším dodávkám ropy přes Družbu, více.
Mero vyjednávalo se společností Shell o transakci zhruba pět let, její cena nebyla zveřejněna. Dle informací týdeníku Euro to ale není poslední obchod mezi Českem, respektive jím vlastněnou firmou a Shellem. Už brzy prý mají začít jednání o prodeji šestnáctiprocentního podílu, který ovládá Shell v České rafinérské.
l