Z nablýskané Alfy Romeo 159 s majáčkem vystoupili dva carabinieri ve slavnostních „alta uniforme“, tedy včetně nažehlených kalhot s dvojitými červenými lampasy, zasunutých do nablýskaných jezdeckých holínek z prvotřídní kůže se stříbrnými ostruhami. Vysocí, nagelovaní a navonění zasedli do křesílek zahrádky v uličce za Via Nazionale, aby v posledních záblescích slunce zapadajícího nad „věčným městem“ vypili svoje ristretto. Odraz s otevřenou pusou civějících amerických turistek v jejich zrcadlových brýlích jenom potvrzoval, že karabiniéři dokonale zvládli základní princip bytí po italsku, tedy držet „la bella figura“, zkrátka vypadat dobře a nosit se ještě lépe.
To bylo před třemi lety. Kdo ví, jestli dnes tihle dva nejkrásnější policajti na světě neodchytávají jiné elegantní Římany v nóbl autech, aby jejich osobní údaje předali berňáku, a ten zkoumal, zda jejich ferrari alespoň částečně korespondují s daňovými přiznáními. Neboť i v Itálii platí, že dobře už bylo, zejména poté, co úřednický premiér Mario Monti v rámci úsporného balíku zvedl daně včetně zvláštní daně z luxusu, která se vztahuje i na drahé osobní vozy (s výkonem nad 251 koní). A začal také daně tvrdě vymáhat.
Ač se nechce věřit, že by na tom Itálie byla s propojením elektronických registrů motorových vozidel s daňovými úřady tak špatně, že musí dělat razie na silnicích, tyto spektákly pro veřejnost zatím potvrzují slabou daňovou morálku. Ferrari sice v Ženevě právě předvádí svůj zatím nejrychlejší a nejsilnější sériový model F12berlinetta, v Itálii ale půjdou drahá auta nejen kvůli dani o poznání hůř na odbyt. V lednu se v celé zemi prodalo pouhých 66 nových supersportovních aut typu Ferrari nebo Lamborghini, ačkoli právě Itálie je jejich významným producentem. Ceny ojetin už výrazně klesly (neberte to však jako nákupní doporučení).
Naši policajti nejspíše nikdy krásní nebudou, natož pak aby měli nablýskané holínky s ostruhami. Ale že se naši řidiči nedožijí podobných kontrol na silnici, na to bych si nevsadil. A pokud jde o zdanění luxusních aut včetně všech poplatků? Když se chtivý daňař podívá na tabulku zdanění aut v roce 2010, publikovanou OECD, a najde takovou Kodaň, tiše si zašeptá: „Prostor by tu byl…“