Nový přístup k prodeji CD: stažení z webu zdarma
Je pozdní odpoledne a Nate Krenkel sedí v italské kavárničce na dolním Manhattanu, zatímco kolem řádí letní bouřka. Rukáv vybledlého modrého trička má promočený vodou stékající z markýzy, ale při vyprávění, jak se zakladatelem nezávislé skupiny Bright Eyes Conorem Oberstem rozjel novou nahrávací společnost, to ani nevnímá. Místo aby se přesunul dovnitř, schová Krenkel donesené CD pod košík na pečivo a pokračuje. K rozhodnutí založit Team Love, jak vysvětluje, došli asi před rokem, když byli společně v Omaze, aby oslavili prodej sta tisíc kopií posledního CD Oberstovy skupiny. „Chtěli jsme začít něco nového,“ říká, „Chtěli jsme být nahrávací společností pro umělce, ale s novým přístupem.“
Ještě ten samý víkend v Omaze nabídli Krenkel a Oberst svůj nápad skupině Tilly and the Wall, kterou chtěli získat jako první. Nad thajskými specialitami v místní restauraci jim vysvětlili, že smlouva bude jen na jedno album a že skupině umožní velkou svobodu v nahrávání. Co je však neobvyklé, jakmile půjdou CD do prodeje, všechny skladby budou volně ke stažení na internetu. „Napadlo nás, že volné stahování by mohla být skvělá součást reklamy,“ dodává Krenkel, „Existuje skoro exponenciální vztah. Čím víc hudby se stahuje, tím víc se jí prodává.“ Skupina souhlasila. „Můžeme se tak stát součástí dnešního dění a ovlivnit jej,“ říká Jamie Williamsová (na fotografii nahoře čtvrtá zleva).
Zatímco nahrávací průmysl s internetem a hudebními piráty po léta válčí s tím, že ohrožují jejich podnikání, mladí umělci to vidí jinak. Team Love, Tilly a mnoho dalších tento fenomén přijalo a využívá jej novým způsobem. Právě tohle spíše než hudební piráti má šanci na změnu odvětví. Hlavně proto, že internet dá hudebníkům nezávislost na známých nahrávacích studiích a umožní jim, aby se sami propagovali tím, že své skladby poskytnou zdarma a budou v kontaktu s fanoušky na diskusních stránkách a pomocí blogů. „Internet mění rozložení sil,“ uvažuje Oberst, „Velkým značkám bere marketingovou výhodu a umožňuje lidem poslouchat hudbu, kterou neuslyší v rádiu ani nekoupí ve Wal-Martu.“
Nástup skupiny Tilly and the Wall na internetu naznačuje hrozbu pro nahrávací průmysl. Velcí producenti obvykle vyžadují, aby skupina prodala alespoň pět set tisíc nahrávek, jinak nebudou mít slušný zisk vzhledem k vysokým režijním nákladům. Schopné nezávislé skupiny se zbavily prostředníka a spokojeně žijí ze zisků za dvacet nebo třicet tisíc prodaných alb. Tilly a Team Love předpokládají, že jim bude stačit pouhých deset tisíc cédéček, což je slušný výkon na první album nezávislé skupiny. Díky internetovému marketingu a turné prodala Tilly za dva měsíce od vydání CD tři tisíce kopií alba Wild Like Children.
Jiný rytmus.
Tím vzniká naprosto odlišný hudební svět. Vždy budou existovat nějaké Britney nebo Beyoncé využívající financí velkých nahrávacích společností a bohatnoucí na prodeji milionů nahrávek. Méně známí umělci by se však mohli zbavit nálepky prodělečných ztroskotanců. Nyní mají šanci získat slušné peníze bez starostí, které mají velké nahrávací firmy. Místo aby internet moderní hudbu ničil, zdá se, že otevírá bránu kreativitě. „Nezávislý svět díky tomu posiluje,“ tvrdí Michael Hausman, který spolu s Aimee Mannovou založil společnost SuperEgo Records, když písničkářka opustila studio Universal a vydala v roce 1999 album na internetu.
Jestli se vám zdá, že Team Love vypadá jako partička naivních umělců, zkuste se zamyslet. Ve věku 24 let působí Conor Oberst v hudebním průmyslu jedenáctým rokem. Vytvořil kult kolem úspěšné skupiny Bright Eyes a spolu se svým bratrem pomohl založit nahrávací firmu Saddle Creek, která působí na nezávislé hudební scéně v Omaze. Krenkel pracoval osm let pro společnosti EMI a Sony, pro něž získával skupiny a autory písní. Díky znalosti prostředí si Oberst a Krenkel uvědomují, že takový precedent, jako je stahování hudby zdarma, leckoho v hudebním světě rozzuří. „Chtěli jsme dát jasně najevo, že tohle je náš přístup a že nás v podstatě nezajímá, co si myslí lidé v hudebním průmyslu,“ vysvětluje Krenkel.
Team Love nechává internet dělat to, co umí nejlépe: propagovat skupinu přímo mezi spotřebiteli a budovat komunity fanoušků. Místo běžných technik, například placení agentů, kteří protlačují jejich písně do celostátních rádií a MTV, spojil Team Love svou internetovou strategii se zasíláním CD univerzitním radiostanicím a s turné svých prvních dvou skupin: Tilly a Willy Masona, devatenáctiletého hudebníka ze skupiny Martha’s Vineyard. Lidem, kteří neviděli Tilly na turné, umožňuje zahlédnout skupinu online ve videoklipu k písni Reckless. Pětičlenná skupina provází příběhy o prvních láskách, tanci a letních nocích svůdnými melodiemi. A než by Williamsová bubnovala, udává rytmus tak, že na pódiu tancuje v zářivě stříbrných stepovacích botách.
Jejich přístup má odezvu. Od uvedení alba v červnu bylo staženo asi 250 tisíc bezplatných singlů. Na internetových stránkách, jako je LiveJournal nebo Friendster, o skupině diskutují fanoušci od kalifornského Los Angeles po Gainesville na Floridě, vyměňují si nejnovější informace o vystoupeních, a domlouvají si srazy. Někdy také přidají videonahrávku z koncertů, které viděli. „Na Tilly je něco, co skutečně zaujme,“ říká sedmnáctiletý student Chris Aque z Chicaga, který píše na LiveJournal. O skupině se dozvěděl od kamaráda, a než si koupil CD, stáhl si zdarma hudbu z internetu.
Před devíti měsíci vytvořil Willy Mason svou vlastní internetovou stránku, ačkoli přiznává, že se v práci pro web moc nevyzná. Původně založil diskusní stránku, na které všem návštěvníkům sdělil své uživatelské jméno a heslo – takže kdokoli mohl jeho stránku měnit, jak jej zrovna napadlo. Pomohl mu fanoušek ze San Franciska, který se nabídl, že stránky bude spravovat. Teď mohou lidé ve Spojených státech i v Evropě posílat své připomínky. Mason je čas od času pročte a odpoví na otázky – například kdy se objeví jeho album Where the Humans Eat (v říjnu).
Masonovo nové CD představuje pro Team Love první zatěžkávací zkoušku jejich internetové politiky. Díky tomu, že se o jeho hudbě mluvilo celé léto, přilákal Mason pozornost několika studií, mezi jinými i Virgin UK, které by chtělo vydat album mimo Spojené státy. Společnosti se však nelíbí přístup Team Love k volnému stahování hudby. Proto místo konečných verzí budou k dispozici demoverze, vyřazené skladby a první verze Masonových písní. „Na prvním místě chceme být studiem, které se chová dobře ke svým umělcům,“ říká Oberst.
Team Love se snaží poučit ze zkušeností. Umělcům, které se snaží získat, například Davu Donderovi, pečlivě vysvětluje všechny potenciální problémy. Přesto Krenkel a Oberst vidí, jak internet pomohl vybudovat popularitu skupině Tilly, a jsou odhodláni pomoci touto cestou dalším hudebníkům. A celé odvětví tají dech.
Když je nelze porazit… Pro Team Love, novou nahrávací firmu, jejímž spoluzakladatelem je Conor Oberst z nezávislé skupiny Bright Eyes, představuje internet pomoc, nikoli nepřítele. Nahrávácí firma a její první dva objevy, Tilly and the Wall a Willy Mason, proto nově využívají možnosti webu:
UKÁZKY PÍSNÍ
POSTARU Nahrávací společnosti nabízejí 30vteřinové ukázky některých písní a žalují ty, kdo si vyměňují skladby po internetu.
NOVĚ Team Love nabízí zdarma písničky, takže si je lidé mohou poslechnout, než zaplatí dvanáct dolarů za CD. Celé album skupiny Tilly bylo současně s uvedením do prodeje v červnu umístěno i na síti.
MARKETING
POSTARU Studia se snaží uvádět hudbu na MTV.
NOVĚ Team Love uvádí na síti video, které je možné stáhnout. Tilly prodala zatím tři tisíce alb a je na dobré cestě splnit svůj cíl – prodat za rok deset tisíc CD.
KOMUNIKACE S FANOUŠKY
POSTARU Nahrávací firmy prezentují své hvězdy v rozhovorech v časopisech, televizi a rádiu.
NOVĚ Team Love používá svérázné internetové stránky. Willy Mason si vyměňuje s fanoušky poznámky na diskusní stránce, kterou spravuje jeho fanoušek.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Jana Fantová, www.LangPal.com