Menu Zavřít

Sčítání decilitrů

16. 2. 2005
Autor: Euro.cz

Test

Míra praktičnosti je tím, co by mělo odlišovat průměrné kombíky od těch skvělých. Pojetí této vlastnosti však dostává nový rozměr v okamžiku, kdy se automobilky snaží stůj co stůj z motorů vymáčknout co nejvyšší výkon. A to především z těch naftových. Nakolik je praktické, aby kombík akceleroval z nuly na stovku za devět sekund? Asi stejně, jako když se díky funkci overboost jeho zátah zvýší pod plným plynem zhruba o jedenáct procent.
Sféra praktičnosti se u automobilů mimo jiné vyznačuje tím, že se v ní ty nejdůležitější věci počítají v litrech. Turbodieselový čtyřválec ve Fordu Mondeo vznikl přepracováním staršího dvoulitru a díky těm dvěma deci navíc se jeho výkon zvýšil ze 130 na 155 koní. Motor se sice prezentuje krátce po nastartování hrubším zvukem (také kvůli testování ve chladném počasí), drobné škobrtnutí provázeném ostře nastupující spojkou však řidiči splácí hned po rozjezdu důkladným zátahem od nízkých otáček. Pružnost agregátu se přitom naplno projevuje až od třetího rychlostního stupně.
Další významné litry hrají roli v kabině. Pasažéři na předních i zadních sedadlech se v pěti ani náhodou netlačí, a to ještě mají za sebou slušný zavazadlový prostor. Počítáno po dolní okraj skel se do něj vměstná 540 litrů kufrů, sklopením zadních sedaček do rovné plochy vznikne 1700litrové akvárium. Praktičnost interiéru má ale spíše co do činění s chytrými detaily vrcholné verze Ghia. Přední sklo je protkané vlákny, díky nimž se velmi rychle rozmrazuje, přední sedačky jsou vyhřívané. Přes ohromné vnitřní rozměry se kombi střední třídy od Fordu řídí velmi příjemně. Přesné řízení a výborné vlastnosti podvozku dovolují využít potenciál silného motoru bezezbytku, takže řidiči poskytnou i nějaké to vzrušení.
Zvýšení hladiny adrenalinu je často přímo úměrné rostoucímu apetitu motoru. S Fordem Mondeo lze jezdit mimo město za necelých pět litrů a při běžném používání se spotřeba jen výjimečně dostane přes osmilitrovou hranici. Pokud by řidič odolal svádění vyváženého podvozku a mohutnému zátahu turbodieselu, mohl by se pro naftu pokaždé zastavovat až po více než tisíci kilometrech. Jenže nejspíš neodolá.

Ford Mondeo Kombi 2,2 TDCi
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 2198 cm3
Max. výkon 114 kW
Převodovka 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 216 km/h
Průměrná spotřeba 6,1 litru na 100 km
Základní cena 886 900 Kč

Klady
- prostorná kabina
- nízká spotřeba
- přesné řízení

FIN25

Zápory
- vzhled některých plastů
- ostrý záběr spojky

  • Našli jste v článku chybu?