Jakkoli je cestování letadlem rychlé a dostupné, někteří Češi v případě letní dovolené stále raději usedají za volant. A nejinak tomu bylo i letos, kdy podle průzkumu Holiday Barometer, který před začátkem léta provedla společnost Europ Assistance, volilo vlastní dopravu k moři 62 procent z nich. Přibylo navíc lidí, kteří si automobil na cestu půjčují. Z této skutečnosti těžila také platforma pro sdílení aut HoppyGo, jejíž vozy si zákazníci na letní dovolenou rezervovali už během jara. Již v dubnu tak byla poptávka o 20 procent vyšší než v předchozím roce.
Stejným dílem se zájem projevil také na výnosech individuálních majitelů sdílených vozidel, což pozitivně ovlivnila zejména průměrná délka zápůjčky. Ta v letních měsících narostla oproti celoročnímu průměru o 17 procent, tedy na 4,9 dne. Celkově si majitelé na českém, polském a slovenském trhu, kde HoppyGo působí, vydělali 9 227 405 korun. A to jen během tří letních měsíců. V průměru si pak každý majitel přišel na více než 22 tisíc korun. Zvyšující se zájem potvrzuje rovněž fakt, že na všech třech trzích přibylo přes 30 tisíc nových uživatelů.
„Úspěšná letní sezóna je dobrým indikátorem, že se HoppyGo daří celoročně. I díky tomu vypadá velice dobře splnění cíle pro letošní rok, kdy chceme překonat hranici 30 milionů korun vyplacených majitelům půjčovaných aut. K tomu jsme do konce léta v rámci celé skupiny HoppyGo zaznamenali meziroční nárůst obratu asi o 40 procent,“ říká šéf zmíněné platformy Robin Švaříček a dodává, že se zájem o půjčování vozidel nezastavuje.
Nejvíce jede Volkswagen a Škoda
Zatímco v minulých letech se auta na měsíce říjen a listopad rezervovala maximálně s měsíčním předstihem, letos zájemci vozy zamlouvali už během léta. Největší zájem byl o šest let starý Volkswagen Transporter, který v rukách zákazníků strávil 54 dní a svému majiteli vydělal přes 92 tisíc korun. Právě v kategorii minivanu zaznamenala platforma HoppyGo největší nárůst zájmu.
Více se půjčovala také auta s malou spotřebou, nejžádanější je Škoda Fabia, a elektromobily, kde boduje Škoda Enyaq. Ta je v dlouhodobém měřítku nejvytíženějším automobilem celé HoppyGo nabídky. V minulém roce byl vůz zapůjčený 90 procent dostupného času a uživatelé s ním po dobu zápůjčky ujeli 530 kilometrů, celkově dokonce přes 65 tisíc. Na Slovensku byl pak tento elektromobil nejdéle zapůjčeným vozem po celý rok 2021. Za vysokou poptávkou je podle společnosti hlavně zvědavost zákazníků, kteří si chtějí tuto ekologičtější alternativu spalovacího motoru vyzkoušet.
Pokud jde o stáří automobilu, v případě HoppyGo rozhodně nerozhoduje. Atraktivní výdělky se totiž netýkají jen nových modelů. „Peníze vydělávají auta všech značek, typů i stáří a téměř neexistuje auto, o které by na platformě nebyl zájem. Velmi si ceníme toho, že průběžně roste podíl zahraničních zájemců o půjčení auta. Za cizinci jde celkem čtvrtina všech zápůjček,“ doplňuje Švaříček s tím, že problémem nejsou ani 15 let staré vozy s 300 tisíci najetými kilometry.
Pří výběru automobilů zájemci nejvíce sledují především jejich cenu, možnost cestování do zahraničí a převozu domácích mazlíčků. Dále je zajímá také to, zda má vůz zakoupenou dálniční známku a funkční klimatizaci.