Auto, které nejezdí, nedělá majiteli dobrou službu. Taková je filozofie, kterou razí šéf carsharingové platformy HoppyGo Robin Švaříček. A dle interních dat jeho společnosti mu lidé v poslední době čím dál více dávají za pravdu.
„Právě v tuto chvíli stovky českých domácností a firem vydělávají peníze tím, že sdílejí vozy,” říká. „Stále více lidí využívá carsharing jako flexibilní a výhodnou alternativu, poptává se tak větší množství sdílených aut, a jejich majitelé si přivydělají víc peněz. To se před Vánocemi může hodit.” A v HoppyGo se podle toho přirozeně hodlají zařídit. „Očekáváme, že adventní odměna za sdílení auta, kterou si u nás lidé rozdělí, bude v porovnání s loňskem dvojnásobná,” dodává.
Průměrné stáří aut, která se letos poprvé objevila v portfoliu české firmy, je pět a půl roku. Co se celkové nabídky aut na této platformě týče, nejčastěji se zákazník setká s vozidlem vyrobeným kolem roku 2012, které má manuální převodovku, najeto 145 tisíc kilometrů a průměrnou hodnotu 385 tisíc korun. To ale neznamená, že mezi lidmi není poptávka i o starší nebo levnější vozy, ba naopak.
„Zájem je o auta všech kategorií a různého stáří. Je to zřejmé z vyrovnaného podílu kategorií vozů na rozděleném zisku a taky ze skutečnosti, že 39 procent aut sdílených na HoppyGo je starších 11 let, z toho šest procent je na trhu už více než 15 let. U nás každé auto najde svého řidiče,” doplňuje Švaříček. Čísla každopádně mluví jasně - nejpočetnější je kategorie aut od pěti do deseti let stáří, která tvoří 42 procent nabídky. Vozidla mladší pěti let zastávají 19 procent.
Frčí hatchbacky i kombíky
Zmiňovaná odměna za sdílení na HoppyGo vzrostla o 48 procent. Od začátku roku si lidé díky této službě rozdělili téměř 23 milionů korun. To je ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 7,5 milionu víc. Statistiky společnosti ukazují, že poptávka je napříč všemi kategoriemi. Zdaleka nejžádanější jsou se stejným podílem hned čtyři karosářská provedení - konkrétně jde o hatchbacky, sedany a limuzíny, MPV a kombi. Všechna řešení poptává shodně 16 procent zákazníků. Každý desátý pak shání SUV, devět procent si rádo půjčuje kabriolety a dalších sedm dodávky.
Od začátku roku HoppyGo eviduje 26 tisíc nových registrací, díky čemuž má nyní platforma přes 145 tisíc zákazníků. Projekt spadá mezi inovační programy mobility Škoda Auto DigiLab, přičemž za loňský vyrostl o celých 81 procent. V rámci svého dalšího rozvoje firma expandovala do Polska, kde s konceptem P2P carsharingu zastává roli průkopníka na trhu.
Nabídka aut společnosti HoppyGo je aktuálně dostupná ve všech tamních velkých městech. Ve střednědobém horizontu by nicméně chtěla pokrýt Polsko celé. Druhou zemí, kterou si HoppyGo vybralo k expanzi, je Slovensko. U našich východních sousedů jsou kompletní služby k dispozici zajím jen v Bratislavě a jejím okolí, ovšem samozřejmě i zde plánuje Švaříčkova firma další rozšiřování.