Chystané propojení dvou největších hráčů na trhu poškodí zákazníky Telekomunikační trh je zdánlivě klidný: utichly hysterie kolem Husákovy novely i kmitočtové aukce, a najednou jako by se nic nedělo. Ve zdánlivém klidu však probíhá bitva o budoucnost českého telekomunikačního trhu a možnost zákazníků vybírat v budoucnu služby za rozumných podmínek. Je tu pokus o sdílení mobilních sítí dvěma největšími konkurenty, kteří společně kontrolují tři čtvrtiny mobilního trhu.
V Evropě není znám případ, kdy by se dva největší operátoři spojili proti menšímu a prošlo jim to. Takové spojení by totiž pro soutěž a zákazníky bylo prospěšné asi jako díra v hlavě. Tam, kde se dva velcí spojí, je buď spojení omezené, nebo přináší měřitelný prospěch zákazníkům. Hezkým příkladem je Rumunsko, kde sdílení umožnilo pokrýt signálem odlehlé hornaté oblasti.
Sdílení sítí je dobrý nápad a světový trend. Ale když dva dělají totéž, není to vždy totéž. Spojením dvou největších konkurentů, jedničky a dvojky trhu, získají výhodu především oni dva. Uspoří náklady, protože místo dvou sítí postaví jednu společnou, a navýší již tak velké úspory z rozsahu. A přestanou si konkurovat, protože díky sdílení společné sítě nemůže mít jeden z nich síť lepší než druhý.
Zatím je obhajoba takového sdílení slabá. Rychlý rozvoj a o něco lepší pokrytí datovými službami na nově vydražených kmitočtech LTE benefitem nejsou vzhledem k přísným podmínkám aukce nastaveným Českým telekomunikačním úřadem. Všichni musejí pokrýt prakticky celé území republiky ve velmi krátkém čase a malé urychlení nevyváží dramatické omezení soutěže při exkluzivním sdílení sítí dvěma největšími hráči.
Kde tedy hledat vysvětlení, proč by spolu dva větší ze tří operátorů mohli chtít sdílet sítě, a k tomu bez účasti třetího? Třeba spokojenost akcionářů – ti budou mít radost z nižších nákladů a spojení s největším konkurentem. Kdo ovšem zapláče, je zákazník, který dosud mohl z konkurenčního boje profitovat.
Namísto regulátorem očekávaných čtyř mobilních sítí zbudou na trhu jen dvě oproti současným třem.
Zachovat zákazníkům plnohodnotný výběr a konkurenční tlak na straně nabídky služeb možné je, ale vyžaduje to odvahu zapojit třetího. Ten si i při sdílení sítí logicky zachová motivaci utkat se v dravém boji o zákazníky na úkor větších operátorů – a může jim i lépe konkurovat. Z toho by pak samozřejmě profitoval i zákazník.
Buďme tedy upřímní: jde o zákazníka, nebo nejde? Jsou vůči němu opravdu všichni fér?
O autorovi| JAN KLOUDA, ředitel právního oddělení, Vodafone Česká republika