Naše mobily nejsou jen luxusem se špičkovou technologií, ale i předmětem touhy, říká obchodní ředitel Vertu
Dát za mobilní telefon totéž co za novou škodovku se může zdát šílenství. Pro některé klienty nejde ale o vyhozené peníze, luxusem se rádi pochlubí. Britská firma Vertu, která v hrabství Hampshire nedaleko Londýna telefony z drahých kovů a polodrahokamů již patnáct let ručně montuje, měla dlouhou dobu pověst výrobce zlatých cihel, z nichž se dá také volat. Před časem ale opustila zázemí finské Nokie, a chce jít vlastní cestou. Mimo jiné plánuje technologicky dohnat konkurenci. „Vyrábět luxus neznamená ustrnout na místě,“ říká Steve Amstutz, obchodní ředitel Vertu.
* Nokia loni v říjnu Vertu prodala soukromému investičnímu fondu EQT VI. Jaká budoucnost vás čeká bez zázemí jednoho z největších výrobců mobilních telefonů na světě?
Nokia investovala do projektu Vertu stovky milionů eur. Když to přirovnám k dítěti, vychovala potomka a v době, kdy už byl dostatečně sebevědomý, ho poslala z domu, aby zkusil vlastní cestu. A my ji zkusíme. V následujících pěti letech chceme udělat řadu změn ve vývoji telefonů, způsobu prodeje i komunikaci.
* To v rámci Nokie nebylo možné?
Nokia nám dodávala technologii, s níž jsme dále pracovali. Teď už budeme sami vyvíjet celý produkt od počátku a dostojíme tak pověsti špičkového výrobce mobilních telefonů.
* Je Vertu stále ještě mobilní telefon, nebo spíše módní doplněk?
Vertu je především unikátním spojením luxusu a technologie. Jsme jediný výrobce mobilů, který používá na dotykovém displeji safírové sklíčko, vyrábíme ze zirkonu, který je ještě lehčí a odolnější než hliník nebo titan. Naše telefony mají špičkový zvuk a každý náš zákazník dostane na rok službu concierge zdarma. Když zavolá, dokážeme pro něj zařídit cokoli. Třeba i soukromé letadlo, které ho dopraví z válečné zóny.
* Běžné mobilní telefony lidé často mění, protože jejich funkce rychle zastarávají. Jak je to s vašimi zákazníky, kteří za telefon dávají tisícinásobky ceny těch obyčejných plastových?
Znám zákazníky, kteří stále používají jeden z našich prvních modelů. Klienti Vertu jsou značce věrní, takže řekněme každý rok a půl se porozhlížejí po novinkách. V roce 2010 jsme představili smartphone, před rokem a půl jsme přišli s dotykovým displejem. Ty dnes tvoří 60 procent našich prodaných výrobků.
* Takže se snažíte jít s dobou…
Jistě, smartphony jsou pro nás zásadní. Nechceme být jako jiné firmy, které ve vývoji ustrnuly. Naši zákazníci se vždy dělili na velké šéfy a pak na ty, co jsou o stupínek níže. Zatímco ti první telefon potřebují opravdu jen k volání, ti ostatní chtějí využívat internet, sociální sítě a různé aplikace. A právě na tento segment se chceme více zaměřit. Chceme tu být pro nadšence do nových technologií, kteří zároveň chtějí náročný design a vybrané materiály.
* Kde je největší poptávka po vašich telefonech?
Podobně jako v celém segmentu luxusního zboží je to Čína, respektive Macao a Hongkong k tomu. Druhá příčka patří východní Evropě včetně Ruska. Třetím trhem v pořadí je západní Evropa. Česko je pro nás ideální lokace, protože leží přesně mezi. Každý třetí zákazník našeho pražského butiku mluví rusky a pochází ze zemí bývalého Sovětského svazu.
* Je těžké lákat nové zákazníky? O klienty, kteří mají opravdu hodně peněz, se pere kdekdo.
Mobilní telefony mají v řadě luxusních výrobků tu výhodu, že k nim získáte až intimní vztah. Když ráno zapomenete na nočním stolku hodinky, už se pro ně nevrátíte. Ale bez telefonu často nemůžete fungovat. l
Bez Nokie do světa. „Nokia investovala do projektu Vertu stovky milionů eur. Bez ní v následujících pěti letech chceme udělat řadu změn ve vývoji telefonů, způsobu prodeje i komunikaci,“ říká obchodní ředitel Vertu Steve Amstutz.
O autorovi| Blahoslav Hruška, hruskab@mf.cz