Dosud prosazené regulace v energetice, a dokonce absurdní ničení automobilového průmyslu nuceným přechodem na elektromobilitu znamenaly, že si na tom seníku hrají pořád ještě s plyšovými medvídky a dělají tam pěknou paseku. Nyní se vehementně dožadují zápalek a je dost pravděpodobné, že je nakonec získají. Připomeňme si jen, že Evropa produkuje asi deset procent emisí sodovkového plynu a ty prakticky nerostou. Na rozdíl od emisí v USA, Indii a zejména v Číně, která je shodou okolností zároveň světovým rekordmanem v zavádění obnovitelných zdrojů a elektromobility, což názorně dokumentuje efektivitu této cesty.
Moudrostí druhu homo sapiens se zabýváme v eseji o explozi referend z poslední doby. Jako by se potvrzovalo staré lidové moudro, že krajíc s máslem padá vždy namazanou stranou dolů a věřit, že něco dopadne dobře, když to může dopadnout špatně, je předzvěstí maléru.
Zato stavba dvou elektráren české firmy Energo-Pro v Turecku běží zjevně bez větších problémů a slibuje slušný výdělek. Majiteli firmy Jaromíru Tesařovi vycházejí investice v zemích, kde bývají západní investoři zpravidla oškubání jak holoubata. Jeho know -how by se určitě leckomu hodilo. Je však otázkou, nakolik je přenositelné.
Ale škubá se i v Česku. Před dvaceti lety to odskákali klienti CS fondů. V pozoruhodné kauze mají být nakonec biti ještě jednou. Fakt zvláštní pojetí práva.
A to teď je nová doba. Projevuje se to třeba tak, že v pražském dopravním podniku úřaduje úplně jiné parta než ta, co před čtyřmi či pěti lety vystřídala předcházející, už dosti profláknutou.
Ale jak popisujeme, až tak moc nová parta to podle osobních vazeb zase není. Prostě Česko je malá země a z Prahy do Prostějova je kousíček.
Talentovaný historik Michal Macháček vydal loni pozoruhodný životopis Gustáva Husáka a přitáhl pozornost v našem akademickém světě ne zcela běžnou. Nyní se zabývá jinými zvířátky, když píše historii pražské zoo.
O autorovi| Pavel Páral paralp@mf.cz