Menu Zavřít

Se sluchadly jsem podnikal už za socialismu

2. 7. 2007
Autor: Euro.cz

KAREL JANČÍK: Karel Jančík začal podnikat již za totality. Od roku 1988 soukromě spravoval ušní protézy. Po revoluci začal konkurovat do té doby monopolní státní Druoptě. Psalo o tom tehdy i jedno z prvních vydání Profitu. Dnes má Jančík v tuzemsku kolem dvaceti konkurentů. Přesto jeho firma dál prosperuje.

KAREL JANČÍK: Karel Jančík začal podnikat již za totality. Od roku 1988 soukromě spravoval ušní protézy. Po revoluci začal konkurovat do té doby monopolní státní Druoptě. Psalo o tom tehdy i jedno z prvních vydání Profitu. Dnes má Jančík v tuzemsku kolem dvaceti konkurentů. Přesto jeho firma dál prosperuje.

Léto roku 1990. Porevoluční euforické budování kapitalismu. Vznikají nové firmy a tehdy ještě československý Profit o nich píše. V šestém čísle se objevuje i celostránkový portrét začínajícího podnikatele Karla Jančíka a jeho firmy Audit. Společnost tehdy zkusila soukromě konkurovat státní Druoptě, která vládla servisu ušních protéz.

První soukromník na tomto poli si ovšem vedl úspěšně. „Audit má 50 % trhu,“ hlásal titulek článku. „Dosavadní monopolní opravce měsíčně dříve zvládal asi 700 kusů. My jich děláme v průměru 330,“ sdělil tehdy Profitu hrdě Karel Jančík. Redakční komentář připojil i zmínku o bonusech, jimiž firma lákala zákazníky: „Každé desáté dítě dostane stavebnici Lego a pro dospělé budou připravena zahraniční rádia, hodiny a podobně.“

Léto roku 2007. Karel Jančík svou firmu úspěšně provedl všemi úskalími transformace a dnes je etablovaným prodejcem sluchadel. Ta se zavádějí nedoslýchavým lidem do uší a zlepšují jejich sluch. O polovičním podílu auditu na trhu prý ovšem už v současnosti nemůže být řeč. „Soupeří s námi asi dvacet dalších firem. Po revoluci tu konkurence prakticky nebyla a poptávka například ze strany nemocnic byla veliká. Dnes musíte nad ostatními vítězit inovací výrobků,“ říká podnikatel.

PRADĚDEČEK OBCHODNÍK, BABIČKA KREJČOVÁ

Už kořeny, z nichž vzešlo podnikatelské směřování Karla Jančíka, jsou pozoruhodné. Podnikatelem je snad každý, koho byste viděli na fotkách v jeho rodinném albu. „V dostupné známě historii přibližně 150 let rodiny pracovali všichni příbuzní na volné noze. Mezi mými předky byli třeba majitelé drátovny, krejčovského salonu, pekařství či advokátní kanceláře. Sestra Hana pracovala již před revolucí jako soukromá návrhářka oděvů. Bratr Jan zase před rokem 1989 emigroval do Rakouska, kde podniká v oblasti zdravotně-sociálních služeb,“ vypočítává živnosti svých příbuzných Karel Jančík.

I u něj se podnikavé geny ozvaly ještě před pádem komunismu. Léta pracoval jako opravář sluchadel a jakmile to šlo, začal podnikat na vlastní účet. „Od roku 1988 bylo možné na základě nařízení vlády pracovat i jako soukromý opravář. Nesměl jsem sice uzavírat hospodářské smlouvy se socialistickými organizacemi, mohl jsem ale přijímat zakázky od jednotlivých občanů,“ vysvětluje Jančík.

Nešlo o prodej, ale výhradně o servis sluchadel, která byla velmi vzácným zbožím. „Před revolucí se draho kupovaly za devizy a zájemce musel čekat někdy až deset let, než se na něj dostalo,“ podotýká olomoucký lékař Pavel Navrátil, který s Jančíkem dlouhodobě spolupracuje.

SÁZKA NA DÁNY

Logickým prodloužením Jančíkovy aktivity bylo po pádu komunismu založení standardní firmy. Zpočátku setrvávala společnost nazvaná Audit jen u servisu sluchadel, záhy ale začal Jančík i s prodejem. Zaměřil se na výrobky dánské společnosti Oticon, která je v současnosti světovým lídrem. „Konkurence byla zpočátku minimální a nemocnice měly přebytek peněz, které investovaly,“ vzpomíná podnikatel. Později začal distribuovat i diagnostické přístroje, které slouží k vyšetření sluchu. Dodnes jich prodal již na 1200.

Samotná sluchadla distribuuje Jančík prostřednictvím sítě asi dvou stovek spolupracujících zdravotnických zařízení. Ročně jich prodá v Česku a na Slovensku kolem deseti tisíc. To představuje asi pětinový podíl na místním trhu a obrat v řádu desítek milionů korun. „Jančík udělal dobře, že hned po revoluci vsadil právě na onoho dánského výrobce,“ míní doktor Ivo Daněk, který má praxi v Táboře a zavádí sluchadla pacientům.

„Ze zahraničí přicházejí někdy jen jakési polotovary, které se ještě dotvářejí v naší laboratoři, již máme v současnosti v Bratislavě,“ podotýká k tomu podnikatel. V jeho firmě nyní pracuje pět zaměstnanců.

TELEFONNÍ SIGNÁL PŘÍMO DO UCHA V husté konkurenci na trhu sluchadel dnes podle Jančíka rozhodují inovace. K dispozici jsou běžně například digitální protézy. Nejnovějším hitem jsou pak sluchadla, které mohou díky vestavěné technologii bluetooth přímo a bezdrátově přijímat přímo do ucha telefonní hovory. „Problémem v České republice je ale pomalost licenčního řízení. Uvedu příklad: Oticon je inovativní firma a nový model sluchadla uvádí pravidelně v krátké periodě 3,2 měsíce. České úřady ho ale pak schvalují kolem roku, na Slovensku dokonce tři roky! Tím zcela ztrácíte náskok před konkurencí,“ zlobí se Jančík.

V tuzemsku se ale on i ostatní obchodníci potýkají ještě s jedním specifickým problémem. „Pokud někdo nosí sluchadlo, je to u nás bráno jako handicap. Jakoby byl člověk méněcenný. Proto se mnozí lidé stydí ušní protézu koupit a používat ji,“ uvádí doktor Ivo Daněk. „Asi dvě procenta české populace jsou přitom nahluchlá v takové míře, že by měla protézu nosit,“ upozorňuje Daněk. Činí tak ale asi jen desetina z těchto lidí. „Ve světě je přitom používání sluchadla něčím naprosto přirozeným. Protéza se bere jako pomocný doplněk, jakým jsou třeba brýle,“ dodává lékař.

Možná i předsudek spotřebitelů tak zatím trošku brzdí obchod s tímto zbožím. Zároveň zde chybí místní výrobce. „Tyto výrobky v Česku nikdy neměly tradici,“ potvrzuje lékař Pavel Navrátil.

ZA 17 LET NA VIDĚNOU

Karel Jančík si ale zatím bohatě vystačí s obchodem. Věří, že firma půjde dál. „Za těch téměř dvacet let činnosti jsme se jako rodinná firma potýkali s různými nekalými konkurenčními útoky, zmatenou legislativou, krachy zdravotních pojišťoven nebo pozdními platbami nemocnic. Ale zatím jsme vždycky našli východisko. A předpokládám, že snad vydržíme pokračovat alespoň dalších dvacet let,“ říká. Firmu hodlá časem předat synům. Za sedmnáct let, v létě 2024, tak možná Profit zase otiskne už třetí pokračování firemní ságy rodu Jančíků.

TRH SE SLUCHADLY

MM25_AI

V České republice a na sousedním slovenském trhu se ročně prodá zhruba 50 tisíc sluchadel. Průměrná prodejní cena jednoho výrobku se pohybuje kolem osmi tisíc korun, špičkové produkty ale stojí až 30 tisíc. Na trhu soutěží asi dvacet prodejců, prakticky ale chybí tuzemská výroba. Místní firmy pouze tvarově a programově upravují přístroje dovezené ze zahraničí. O pozici jedničky se ve světě i v Česku přetahují německý Siemens a dánská společnost Oticon. Její výrobky v Česku distribuuje právě Karel Jančík. Mezi další v tuzemsku prodávané značky patří americký Starkey nebo dánský Widex.

KAREL JANČÍK Podnikatel se narodil v roce 1957 a od mládí byla jeho osudem akustika. Vyučil se v Tesle Strašnice, později při zaměstnání studoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Po revoluci pak v Evropě, Americe a Asii absolvoval desítky odborných kurzů v oboru programování ušních protéz, kalibrace, servisu, marketingu ORL techniky či psychologie sluchově postižených. Jančík začínal pracovat v Kulturním domě Prahy 7 jako zvukový technik. Od konce sedmdesátých let dělal v rámci Družstva mechaniků a optiků (Druopta) opraváře sluchadel. Dokonce ještě před sametovou revolucí začal tuto profesi provozovat jako soukromník. V lednu 1990 pak založil firmu Audit - sluchadla a ORL přístroje, kterou dodnes vede. Podnikatelova manželka zajišťuje firmě právní servis, synové se věnují technice a podnik by mohli jednou převzít. Rodina žije v Praze. Ve volném čase si Karel Jančík rád zahraje tenis. Má také originální hobby - sbírá písky z celého světa. |

  • Našli jste v článku chybu?