Nový automobil Kia Carnival vstupuje na trh s výrazným hendikepem. Musí se vyrovnat s mizernou pověstí svého předchůdce, který ve statistikách německé TÜV z hlediska spolehlivosti v běžném provozu zaujímal až poslední místo. Ostatně že byl minulý carnival nepovedený, přiznává i sama automobilka. Ovšem jedním dechem dodává, že nová generace je už kvalitativně na hony vzdálená nešťastnému předchůdci. A nejspíše má pravdu, protože až na pár drobností je nový carnival překvapivě dobré auto.
Víceúčelový vůz (zkráceně MPV) musí umět svižně kličkovat přeplněným městským provozem, urazit stovky kilometrů po dálnici při maximálním pohodlí nejméně šestičlenné posádky, uvézt čtvrtinu třípokojového bytu, a to vše s výkonným a zároveň úsporným motorem. Carnival všechny tyto předpoklady plní obstojně.
Z hlediska vnitřního členění je kia řešená systémem 2+3+2, má tedy tři řady sedadel za sebou. Pohodlí na sedačkách kazí pouze kratší sedáky, které nedostatečně podepírají stehna. Boční vedení sice křesla s nastavitelnými opěradly postrádají, ovšem v tomto případě to není na škodu. S tímhle vozem bude vzhledem k jeho velikosti a vysoko položenému těžišti řezat zatáčky jen blázen, takže akcent na pohodlí širokého sedadla je až na zmíněnou délku správnou volbou. Povinnost každého výrobce MPV obložit řidiče nevídaným množstvím odkládacích schránek a prostorů je v případě Carnivalu opět do detailu dodržená. Interiér vozu navíc navrhoval nějaký wellness fanatik. Čtyři držáky na nápoje v prostoru mezi řidičem a spolujezdcem umožní dodržovat pitný režim i při opravdu dlouhých cestách. Nejrůznějších odkládacích prostorů je v kabině tolik, že by se do nich při troše snahy snad vešlo i malé rozebrané auto. Netypické je ovládání palubního počítače nad zpětným zrcátkem. Ne že by se na to nedalo zvyknout, jen první hledání bude asi poněkud frustrující. Pochvalu si zaslouží ovladače posuvných bočních dveří. Řidičovy se otvírají standardně, zadní dveře jsou ale posuvné a vůz je umí otevírat i zavírat na servo. S dveřmi lze manipulovat jak dálkovým ovládáním na klíči, tak i tlačítky z místa řidiče. Po jejich stisknutí se otevřou nebo zavřou zhruba za pět sekund. Poněkud zarážející je velikost zavazadlového prostoru. V sestavě pro sedm cestujících je totiž prakticky nulový, dokonce i Mini Cooper má větší kufr. Po sklopení nebo vyjmutí zadních sedaček sice jeho objem podstatně naroste, ovšem Kia touto konstrukcí vozu poněkud popírá význam MPV coby rodinného vozu. Delší dovolená v šesti lidech bude z hlediska bagáže poměrně složitá.
Carnival pohání bez jedné deci třílitrový turbodieselový motor, spojený s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Motor s velkým a těžkým vozem umí pohnout solidně – na nějakou ostrou jízdu, kterou umí například podobně velký Mitsubishi Grandis, to sice není, přesto se s vozem na kvalitních dálnicích dá jezdit docela rychle. Jediná vada dieselu je jeho vyšší hlučnost. Kromě pár minut po studeném startu, kdy lze klepání tolerovat, je motor sice méně výrazně, ale přesto slyšet prakticky ve všech režimech, a to i při pomalé jízdě ve městě. Na druhé straně body automobilu přidává překvapivě nízká spotřeba. S carnivalem se dá jezdit za osm litrů nafty po dálnici a necelých deset ve městě, což jsou na velký vůz velmi slušné hodnoty. Hmotnost vozu hraje hlavní roli i v případě zpomalování, kdy je třeba s kilogramy počítat. Brzdy se dle toho i chovají. Sice nevadnou a drží účinnost i při opakovaném prudkém zpomalení. Jen by mohly být poněkud lépe dimenzované. Vyšší brzdný účinek by zkrátka carnivalu prospěl.
Kia Carnival je levný vůz, který v poslední generaci dospěl. Nabízí poměrně moderní techniku, kvalitní materiály v interiéru a až na pár drobností v koncepci je plně konkurenční i na dnešní, velmi vyhrocené poměry v kategorii MPV..
klady
cena
interiér
úsporný motor
zápory
krátké sedáky
brzdy
Kia Carnival
motor přeplňovaný vznětový čtyřválec, objem 2888 ccm
výkon 136 kW, 3800 ot.
spotřeba 8l, 100 km
cena 719 980
převodovka pětistupňová manuální
zrychlení 12,9 s