Španělský SEAT nabídl letos na jaře podnikatelům velký manažerský sedan Exeo. Nyní přichází i verze kombi s označením ST. Vůz, který se prodává od 544 900 korun s DPH, jsme podrobili redakčnímu testu.
Autor: Seat
Exeo nenavazuje na žádného předchůdce, auto má být relativně levným vozem pro střední manažery. Tlaku na nízkou cenu se podřizuje i jeho konstrukce. Kombík si stejně jako sedan vypůjčil starší koncernový podvozek, konkrétně od druhé generace Audi A4. Vůz sjíždí z výrobních pásů závodu v Martorellu a výroba jednoho kusu trvá pouhých 25,5 hodiny.
TECHNICKÉ ÚDAJE |
model - Seat Exeo 2,0 TSI Sport typ vozu - pětidvéřový kombík motor - benzinový čtyřválec objem válců - 2 litry max. výkon - 147 kilowattů max. rychlost - 235 km/h zrychlení 0-100 km/h - 7,6 sekundy spotřeba - 7,9 l/100 km kufr - 442 litrů cena (s DPH) - 704 900 Kč |
Jaký je model Exeo v praxi? Na první pohled nezapře genofond, který převzal od značky Audi. Konstruktéři zachovali kompletní tvar celých boků včetně ochranných lišt či klik dveří. Jiná jsou pouze světla a zpětná boční zrcátka, také záď kombíku se od předlohy liší jen přepracovanými svítilnami a logem uprostřed výklopných dveří. Podobné je to v interiéru. Uvítala nás tam řada koncernových dílů včetně palubní desky. Známé budíky se sportovním červeným podbarvením či kruhové výdechy jsme už viděli i ve škodovkách. Kufr kombíku je ale praktický, pojme v základním provedení 442 litrů nákladu a nemá žádnou nákladovou hranu.
Jízda s kombíkem odpovídá, jak jinak, standardu značky Audi. Podle reklamy se vůz vyznačuje elegantní plynulostí pohybu. My jsme v našem hodnocení mírně rezervovanější. Nabitý dvoulitr TSI byl mírným zklamáním, neodpovídal na naše povely tak nekompromisně, jak bylo slibováno. Silný točivý motor vyžadoval časté používání šestistupňové převodovky. Na slibovaných 235 kilometrů v hodině se dostal až po delším úsilí. A to při spotřebě, která se většinou pohybovala nad proklamovanou hodnotou. Agregát byl alespoň dobře odhlučněn. Naši sportovní verzi kombíku bychom nedoporučili, většině zájemců by asi stačila nejslabší verze s benzinovým 1,6 za základních 550 tisíc korun.
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ |
Exeo ST (Sport Tourer) je praktický kombík pro majitele firem, kde podnikový vůz slouží i jako rodinné auto. Pro reprezentaci je výhodnější přihodit nějaké peníze a koupit si skutečnou audinu nebo jiný prémiový vůz. |
To je totiž smysl modelu Exeo – koupit si za solidní peníze velké praktické auto s technologií Audi. Nový SEAT si bude málokdo kupovat kvůli reprezentaci nebo emocím.
Lákadlem je spíše německá spolehlivost, velký kufr a výbava, která už v základu obsahuje protiblokovací systém ABS, protiprokluzový systém TCS, stabilizační systém ESP s brzdovým asistentem EBA, čelní a boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy, kolenní airbag pro řidiče, deaktivovatelný airbag pro spolujezdce, dvouzónovou automatickou klimatizaci Climatronic nebo rádio s CD/MP3 přehrávačem.