Španělskou šelmu zdobí spousta elektroniky
Výroba svižných, sportovně střižených aut – to je role, na kterou se v posledních letech specializuje v rámci koncernu Volkswagen španělský Seat. Tuto linii započal před dvěma lety Seat Toledo druhé generace, za kterým následovaly Ibiza, Cordoba a posléze i Cordoba Vario. Jako poslední přišel na svět dravý vůz se šestistupňovou převodovkou s názvem Leon, pětimístný automobil nižší střední třídy nikoli nepodobný toledu. V České republice se jeho nejlevnější verze prodává těsně nad hranicí 400 tisíc korun. Model nabízí šest motorů, redakce týdeníku EURO měla možnost vyzkoušet nejsilnější přeplňovanou verzi o objemu válců 1,8 litru, nejvyšším výkonu 132 kilowattů a s pohonem všech čtyř kol. Takto silný motor se v sériově vyráběném seatu objevil vůbec poprvé. Výkonu odpovídá i cena. S nejlepší výbavou stojí nejsilnější „Španěl tři čtvrtě milionu korun. Leon Sport se řadí mezi skutečné dravce, dokáže jet až 230 kilometrů v hodině. Jeho hlavní předností přitom není maximální rychlost, ale výtečné zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině se dokáže dostat za 7,7 sekundy. Náhon na všechna kola je znát. Auto při sešlápnutí plynu přímo vtlačí řidiče do sedačky. Stejným zrychlením se může pochlubit například BMW 328i Cabrio. Průměrná spotřeba podle specifikací nejsilnějšího leonu činí osm a půl litru benzinu na sto kilometrů jízdy. Soutěžní střih vozu v kabině dokresluje malý tříramenný volant, netradičně tvarovaná palubní deska a krátká řadicí páka, která ovládá již zmíněných šest převodových stupňů. V ergonomicky tvarovaných sedačkách sedí posádka sice pohodlně, ale dostatečně tvrdě na to, aby neztratila pocit sportovního zážitku. Nutno říci, že tento dojem dokresluje i poměrně vysoký hluk v kabině. Je obtížné hovořit se spolujezdcem či dalším členem posádky, pokud je motor ve vysokých otáčkách. Hlavní charakteristikou jízdních vlastností Seatu Leon je tvrdý podvozek, který dává posádce pocítit každý hrbol na silnici. Tak to má u soutěžního auta být. Hodně je znát vliv ESP – tedy elektronického stabilizačního systému, který hlídá, aby auto správně sledovalo pokyny řidiče. S vypnutým ESP se při rozjezdu s plně sešlápnutým plynovým pedálem kola protočí, div že netrhají asfalt na silnici. Pod vlivem ESP se stroj rozjede sice ostře, ale plynule. Když už jsme zmínili ESP, nejdražší verze leonu jsou doslova prošpikované další elektronikou. Kromě systému ABS nabízejí i elektronické distributory brzdných sil EBD, elektronicky ovládané diferenciály EDS a protiprokluzové systémy TCS. Elektřina se prosadila i u přenosu výkonu. Nejsilnější model používá k převádění sil z motoru na přední a zadní kola mezinápravovou elektrohydraulicky řízenou lamelovou spojku Haldex, která dokáže samočinně rozdělovat přenášený výkon podle okamžitých adhezních podmínek. Testovaný vůz měl pětidveřovou karoserii ve stylu hatchback. Tuhý skelet činí z prostoru pro cestující bezpečnou klec, boční nebezpečí omezují známé tyčové výztuhy, samozřejmostí jsou tříbodové bezpečnostní pásy u všech pěti sedadel a deformovatelný sloupek volantu. Riziko poranění nohou řidiče zmenšuje bezpečnostní uchycení pedálů. Kdo vozí zavazadla, ten ocení velký kufr s objemem 340 litrů (kam se hrabe krátká verze Škody Fabia). Leon je nabízen ve třech stupních výbavy, přičemž i ta nejskromnější obsahuje mimo jiné dva airbagy, posilovač řízení, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná přední okna a ukazatel venkovní teploty i dálkově ovládané centrální zamykání. Nejsilnější motor si lze objednat jen s výbavami Signo nebo Sport. V posledním případě si je třeba připlatit již jen na boční airbagy a klimatizaci.