Ford Mondeo ST 200
Automobilka Ford přenechala výrobu luxusních limuzín dceřiným společnostem Aston–Martin, Jaguar, Lincoln a Volvo. Svými modely se orientuje spíše na široké masy běžných zákazníků. Na vyšší sféry však ještě nerezignovala úplně, o čemž svědčí sportovně laděné Mondeo ST 200. Výrobce přidal tomuto čtyřdveřovému sedanu střední třídy spoilery, drátěný výplet masky chladiče, sedmnáctipalcová kola, dvojitý výfuk a anatomická sedadla. Vytvořil tak pohledné sportovní auto. To dokázalo oživit již stárnoucí modelovou řadu Mondeo, která je jinak určena spíše firemní klientele.
Ford díky ST 200 nepřerušil tradici sportovních vozů, kterou zahájil v sedmdesátých letech Escort RS a pokračoval v ní Capri ST z let osmdesátých a Escort Cosworth se stálým pohonem všech kol z let devadesátých. Mondeo ST 200 do této společnosti přibylo v září loňského roku. Na českém trhu se letos prodává jeho základní verze zhruba za jeden milion korun.
Dravce z tohoto automobilu nedělají úpravy karoserie, ale vidlicový šestiválec s obsahem 2,5 litru a nejvyšším výkonem 205 koní. ST 200 si ho půjčil od vrcholné verze Ghia. Motor dokáže autu udělit nejvyšší rychlost kolem 230 kilometrů v hodině, ještě ve stoosmdesátce pružně reaguje na povely plynového pedálu. Přitom má kultivovaný tichý chod, který jen v otáčkách nezapře siláka. Člověk za volantem má pocit lehkosti pohybu a může počítat s obrovskou akcelerací. Mondeo ST je z nuly na sto kilometrech v hodině za osm sekund. Dobrý pocit z jízdy podtrhují perfektní jízdní vlastnosti na sportovně tuhých tlumičích s jistým chováním v zatáčkách. Výrazně tomu napomáhají pneumatiky Pirelli P 6000.
Aby té chvály nebylo příliš, je třeba se podívat také do kabiny. Kvalitou plastů Mondeo poněkud zaostává za konkurencí. To platí také o nabídce prostoru na zadních sedadlech. Ty nemají na rozdíl od předních sedaček ergonomický tvar a spolujezdci se při rychlejší jízdě musí pěkně držet. Kritiku si zaslouží také snad až příliš malá zpětná zrcátka a naopak objemná hlava řadicí páky.
Výše uvedené nedostatky však nejsou zásadní, od sportovního auta se velké pohodlí prostě neočekává. I tak má ST 200 čtyři airbagy, ABS, protiprokluzový systém, vyhřívání čelního skla, samočinnou klimatizaci, palubní počítač a také špičkovou audiosoupravu Ford 5000. Zájemci o rychlou jízdu jistě ocení kůží obšitý volant, výkon motoru, přesné řazení a dobré brzdy. V těchto kritériích plní Mondeo ST 200 svoji úlohu velmi dobře.
V České republice se vozy se značkou Mondeo prodávají v desítkách kusů ročně, jde ovšem spíše o manažerskou verzi V 6. Jako služební auta je používá například společnost Dattel Kabel. „Ford nám dal velmi dobré podmínky, pokud vím, při odběru několika vozů jsme získali patnáctiprocentní slevu, říká obchodní ředitel firmy Dattel Kabel Petr Beneš. Fordy Mondeo jezdí také například v automobilové flotile České pošty.