V prodejích automobilů panuje nový trend. Klesá zájem o klasické sedany vyšší střední třídy, které zastupuje například Ford Mondeo, Škoda Superb nebo Volkswagen Passat, a namísto nich se do středu zákaznického zájmu dostávají automobily segmentu SUV (sportovně užitkové vozy). Jasně lze za letošek vidět přesun poptávky českých zákazníků z vyšší střední třídy - typu Passatu - do segmentu SUV čili směrem k vozům, jakými jsou modely Touareg.
Sportovně užitkové vozy jsou jednoznačně nejrychleji rostoucí skupinou v celém spektru automobilového průmyslu,“ tvrdí vedoucí divize osobních vozů Volkswagen u IVG Vratislav Strašil (více na straně 30). Jeho slova potvrzují i statistiky Svazu dovozců automobilů. V období od letošního ledna do října bylo registrováno celkem 2582 vozů vyšší střední třídy a 3701 vozů SUV. Ve stejném loňském období byl přitom poměr mezi nimi obrácený. „Důvodem je rostoucí životní úroveň a zájem zákazníků o vyšší bezpečnost, ale také o variabilitu využití vozidel,“ tvrdí Strašil.
Odliv versus příliv
Změna preferencí zákazníků
kategorie počet kusů počet kusů rozdíl
2007 2006
Vyšší střední
2582
2946
-12,4%
SUV
3701
2492
+48,5%
Pramen: Svaz dovozců automobilů (SDA)